Podle Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) přesáhly v roce 2012 výdaje do internetové reklamy 11 miliard korun. Ve srovnání s rokem 2011 stouply výdaje do reklamy na českém Internetu o čtvrtinu. Největší podíl investic do internetové reklamy připadl na display reklamu.
V ceníkových cenách utratili loni zadavatelé za display reklamu 5,5 miliardy. Je však třeba připomenout, že ceníkové ceny jsou ceny před odečtením agenturních slev a bonusů, bez kterých se dnes na trhu v podstatě žádná reklama neprodává. Rozdíl mezi ceníkovou a reálnou cenou je tak u display reklamy dost podstatný.
Internetová reklama v číslech
- Za rok 2011: Internetová reklama v roce 2011 a letošní výhledy: opatrný optimismus
- Počátek 2011: Pokles v bannerové reklamě zasáhl hlavně nezávislá média
- Za rok 2010: Internetová reklama v roce 2010 a letošní výhledy: optimismus
- Za rok 2010: Výkonnostní reklama dohání bannery placené za zobrazení i v Česku
- Za rok 2009: V české internetové reklamě se loni protočilo 5 miliard
- Počátek 2009: Internetový inzertní trh čeká ochlazení
Ve vyhledávání a reklamních sítích Google, Sklik, Facebook, eTarget apod. s reálnými cenami přesáhly výdaje 4 miliardy. Je to podstatný nárůst oproti roku 2011, kdy na tyto formy reklamy připadaly výdaje v celkové výši 2,67 miliardy korun. Z celkového objemu 4 miliard připadá 70 % na vyhledávání a 30 % na obsahové sítě.
Téměř miliarda inzertního výkonu připadá na řádkovou inzerci a katalogové zápisy a přes půl miliardy na rapidně rostoucí videoreklamu. Výdaje na videoreklamu meziročně stouply z 300 milionů na více než půl miliardy korun. Rostl zájem také o reklamu v mobilních zařízeních. Loni dosáhly výdaje do této formy reklamy 8 milionů korun. Tedy jednou tolik, co v roce 2011.
Za loňský rok byl v rámci inzertního průzkumu poprvé zjišťován i výkon PR článků. Zatímco PR články jsou zavedenou formou inzerce a neočekává se u nich žádný významný nárůst nebo pokles zájmu, aukční prodej display reklamy je v ČR nový a do budoucna růstový má velký potenciál,
říkají zástupci SPIRu.
Porovnáme-li celkové inzertní výkony internetu s výkony ostatních médií za předcházející rok, které pocházejí z monitoringu inzertních výkonů společnosti Admosphere, pak internet jako mediatyp zaujal s více než 11 miliardami korun třetí příčku za televizí a tiskem.
Celkový podíl internetu na všech reklamních výdajích dosáhl v loňském roce 17,4 %, což je o 3 procentní body větší podíl oproti předcházejícímu roku 2011. Internet se tak opět přiblížil tisku, jehož podíl naopak o 4 procentní body poklesl.
SPIR odhaduje, že výdaje do internetové reklamy letos porostou meziročně o 16 procent.
Zdroj: tisková zpráva