Hlavní navigace

Já nebo ty. Jak na Facebooku mluví fanoušci Karla Gotta nebo Jirky Krále?

15. 2. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Co všechno můžete zjistit, pokud rozeberete obsah komentářů mladých a starších fanoušků? Zejména těch, co fandí Jirkovi, a těch, co Karlovi.

Jan Schmid z Perfect Crowdu na New Media Inspiration 2016 (NMI) hovořil o výsledcích experimentu, vzešlého z analýzy textů komentářů na facebookové stránce Jirky Krále (209 tisíc fanoušků) a Karla Gotta (189 tisíc fanoušků). Tedy z příspěvků na jedné straně od „mladých“ a na druhé od „starších“ uživatelů. Ve výsledku šlo o zhruba tři tisíce komentářů a otázku toho, jak se od sebe liší či neliší jazyk, který používají.

Nejčastější a nejvýstižnější komentáře

Typickým komentářem u Karla Gotta bylo „Dejte se brzy do kupy mistře“ (navíc doplněné o emotikon srdíčka), což dostatečně vypovídá o vlivu jeho onemocnění na komunikaci fanoušků. Z dalších nejpoužívanějších komentářů je jasné, že Gotta obdivují, zdůrazňují, že jsou jeho fanoušci a také to, že sdělují své zážitky, spojené právě s Karlem Gottem. A samozřejmě tu najdete držení palců, gratulace a podobně.

U Jirky Krále je všechno jinak. Jeho fanoušci i reálie se výrazně liší. Zjednodušeně jde o něco na způsob „Jirko. já já já já tamhle něco a :)“. Jak Jan Schmid zdůraznil, fanoušci Jirky Krále se hodně soustřeďují na sebe, ale také na to, jaké mají trampoty, které s Jirkou Králem souvisí. 

Třeba to, že se jim nepodařilo získat tolik vytoužený podpis. A rozhodně, rozhodně nešetří smajlíky. V menší míře je vidět i značná snaha fanoušků Jirku Krále úkolovat, co má natočit. Paradoxně ho hlavně úkolují ženy, muži se spíš ptají, přesvědčují a navrhují.

Jedni myslí na něj, ti druzí především na sebe

Podle Jana Schmida je rozdíl mezi JÁ a TY dosti zásadní. U Jirky Krále mluví fanoušci hlavně o sobě, u Karla Gotta mluví hlavně o Karlovi. U mladé skupiny hrají velkou roli smajlíky. „Když za něco dáváte smajlík, tak to vlastně legitimizujete,“ upozorňuje Schmid. 

Starší lidé, tedy ti u Karla Gotta, naopak často používají vykřičníky. Hodně vykřičníků. A když už používají smajlíky, tak moc nerozlišují druhy. Stejně jako je zajímavé to, že u mladších lidí smajlíky v komunikaci obvykle představují tečku, kdežto u starších čárku.

U fanoušků Jirky Krále se spíše setkáte s „Jirko ty jsi taky dobrej“, „ty děláš něco taky“, což může představovat zvláštní relativizaci. Zatímco u Karla Gotta spíše „ty jsi byl moc skvělý“. Gottovi fanoušci hlavně přejí, po Jirkovi Královi toho spíše hodně chtějí.

Stejně tak je vidět rozdíl mezi „dát“ a „být“. A paradoxně „ty jsi málo kdo“ u Jirky Krále a „ty jsi Gott“ u Karla Gotta.

Prostě Karel je jednička

Starší lidé také více používají zdrobněliny. A je zde rozdíl mezi „ty jsi krásná“ a „tobě to sluší“. Zajímavé také je, že starší lidé reagují prakticky na všechno. A také moc nerozlišují privátní a veřejnou komunikaci, takže je zcela běžné, že věci zcela soukromé dávají jako veřejné komentáře pod příspěvky potomků.

„Na Facebooku se mladí nebojí Velkého Bratra, ale mladšího bráchy, co jim komentářem shodí fotku,“ zaznělo v průběhu přednášky. Velká pravda. A ještě horší jsou rodiče.

TIP: Podívejte se na fotky z New Media Inspiration 2016:

BRAND24

Ano, je to logické: mladí lidé hodně mluví o sobě, sebeprezentují se. Vzniká velký tlak na sebeprezentaci, protože je to standard. Ale pokud na tuto hru přistoupí, tak jim to často kazí reálný život, zejména pokud přijdou komentovat právě rodiče či sourozenci.

Mladí lidé potřebují blbnout, kluk potřebuje zjistit, co je dobré nebo trapné, holka, jestli se libí nebo ne,“ podotýká Jan Schmid. A proto je mezi mladými tak oblíbený Snapchat, protože se na něm jejich omyly velmi rychle ztratí. A protože je to také uživatelsky velmi nepřívětivá síť, obsahuje bariéru, aby jim tam nepřišla třeba babička.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).