Nejdřív hluboká poklona před mravenčí prací a nadšením - v podstatě víc jak rok jste sbíral podklady pro článek - to se v dnešním rychlosvětě už vážně moc nevidí !-)
Pak ještě k té "podezřelé ceně pod 50 Kč". Napadla mne paralela s Android Marketem. Tam jsem naopak celkem ochoten zaplatit cenu $1, třeba jen proto aby mne přestaly obtěžovat reklamy v jinak plně funkční aplikaci. Okolo $2 už se rozmýšlím, ... no ale jak to leze v přepočtu přes 50 Kč, tak tam už skoro nikdy nekoupím, protože mi to přijde "předražené", a většinou čekám na nějakou "slevovou akci". Ale objektivní důvod? Nevím. Máte někdo podobné zkušenosti?
Já si myslím že velké množství autorů tratí na tom, že na poslední stránku knihy nenapíšou "pokud se vám kniha líbila a chcete přispět dodatečnou finanční částkou, můžete to udělat zde a zde". Často bych to udělal i u oficiálně zakoupených děl, pokud byla kniha opravdu kvalitní. A u děl stažených z torrentů ani nemluvě. Extrémně často se mi stává, že oficiální cena se mi zdá přemrštěná (zvláště, když vlastně kupuji zajíce v pytli, dopředu nevím, jestli to za to stojí), ale po přečtení bych menší, stejnou, nebo i ve výjimečných případech větší částku zaplatil. V 99 % případů už není možnost. Škoda. Hledám "pay what you want" a možnost poslat peníze přímo autorovi, ne vydavatelským domům.
Tohle mimochodem neplatí jen na knihy, ale i na filmy, hudbu, hry. Jak to může pěkně fungovat nám ukazují Humble Indie Bundle. Zaplatím dolar, vyzkouším. Líbí se mi -> pošlu dalších deset dolarů. Nelíbí se mi, nepošlu nic. U peněz můžu říct, komu jdou. A hele, na každé akci vydělají v průměru milion dolarů.
Kdysi za socialismu jsem byl na táboře v Polsku. Tehdy bylo normální, že nám všem rodiče nabalili kufry sladkostmi, se kterými jsme tam kšeftovali. Prostě jsme na ručník u jezera robalili sušenky a bonbóny a Poláci nakupovali. Jenže zrovna toho, co jsem měl nejlevnější (tuším za 500 zlotých), jsem neprodal za dva dny nic. Kamarád se mi smál, že to mám moc levné, tak jsem přistoupil na fór a zdražil na 1000. Do večera bylo vyprodáno :)
Myslel jsem, že jsem to tam popsal. To je jako s tím anglickým trávníkem: prostě ho jen kropíš a stříháš. Asi tak 50 let, pak je parádní. S psaním je to totéž. Píšeš dvacet let, vypíšeš se, lidi už tě za tu dobu znají a pak se prodává dobře. Nebo jsi Jágr a pak se to prodá taky dobře, zvláště, když za tebe dílo napíše ghostwritter. Nebo jsi ucho, které nikdy nepsalo, psát neumí a jen si myslí, že ano a pak máš smůlu a budeš brečet nad nespravedlností světa.
Zaručený recept je psát, zlepšovat se a nepsat do šuplíku :)
mohlo to být způsobeno saturací cílové skupiny pro danou knihu vlastnící čtečku už při vyšší ceně. Jen orientačně, co to bylo za dílo? btw zrovna u mě je cena nad kterou nepřemýšlím zrovna těch 50Kč a koupím za to na zkoušku i dílo autora kterého neznám aniž bych prohledával recenze a zjišťoval o čem to je.
Víte, to je knihkupectví, ne pobočka Google. V systému je vidět aktuální stav skladu, ale ne, kdy konkrétně se to vyprodalo a data z kasy nejsou zrovna dobře prohledávat. Na otázku proč, odpovídají, že to nikdy nepotřebovali. Navíc pro účely pokusu stačilo vědět, že do tří týdnů se zásilka vyprodala.
No, tenhle postup je základ nejrůznějších moderních disciplín typu "ITEO/AKEO" - tedy optimalizace pro itunes store nebo amazon kindle store atd. Rychle se ale ukazují souvislosti. Pokud chcete na vysoce kompetetivním Toplistu storu dostat svou aplikaci či knihu nahoru, nastavíte z počátku cenu zdarma. A až potom, až se dostanete mezi top, ji přepnete za peníze. To funguje dobře. Za dolar to funguje významně hůře, protože většina lidí si to nekoupí ani za ten dolar, ale chápe, že zdarma je to taková zkouška. Navíc u knihy víte, že vás reklamy obtěžovat moc nebudou, odpadá tahle myšlenka.
Je to běžný ekonomický jev. Zboží, které je příliš levné, se ve výsledku neprodává lépe (myšleno finančně, ne na kusy), protože je "podezřelé". Nějak mě nenapadlo to rozebírat, protože jsem soudil, že je to obecně známé.
Zdravím všechny,
aniž bych tu chtěl vyvolávat nějakou slovní válku, musím se zeptat, co vás vedlo ke stanovení takovéhoto rozdělení zisku. Tvorbu ceny knihy jsi popsal dobře, ale poměry rozdělení jsou přeběhnuté trochu rychle. (viz 30% pro Palmknihy)
Zajímá mne tvůj názor. Názor za Palmknihy padl v nedávné diskusi tady na serveru, že 30% je i ve světě normální (např. Amazon, iTunes).
Já vidím tak trochu rozdíl mezi lokálním prodejcem a nadnárodním. A 30% zisku se mi zdá dost za eshopový prodej elektronického dokumentu. Kdyby však prodejce suploval i roli vydavatele a pomohl autorovi s korekturou a dalšími "provozními věcmi včetně nějaké základní reklamy" považoval bych to za normální.
Toto je prosím můj názor, rád ho změním, když mi někdo dá dobré argumenty. Na emoční argumenty změnou mínění nereaguju.
Děkuji
Nezlobte se, ale toto není totéž. Zde se jednalo o zaplať 79 Kč - tedy plnou cenu. V případě, že bych chtěl tímto způsobem knihu zlegalizovat, ani bych se neodvážil zaplatit méně a tudíž bych nezaplatil vůbec. Je toto chtěný stav?
Je nevyhnutelné, že i náš knižní trh jednou dospěje tam, kde jej zákazník potřebuje mít. Tedy alespoň v případě mainstreamu do obdoby velkých store současnosti (Amazon?). Domnívám se, že malí lokální hráči (e-shopy) už šanci dostat se k velkým penězům v budoucnu propásli. Narozdíl od prostředníků (vydavatelů), kteří budou velkým hráčům dodávat zboží v prodejné kvalitě.
No, my jsme to stejně rychle přeběhli i při vyjednávání pokusu, takže nebylo co vysvětlovat - šlo o pár korun. Argumenty jsou v zásadě následující:
1) méně - mělo by to být méně, protože Palmknihy nemají celosvětový záběr a nenabízejí to, co třeba Kindle. (zpravidla námitka vydavatele)
2) více - mělo by to být více, protože provoz a vývoj lokální platformy je drahý a z těch absolutních částek to holt musí zaplatit většími procenty. Krom toho jsou náklady v Česku vyšší (ceny bankovních plateb, poplatky paypalu atd).
Aby Palmknihy zaplatily něco jako 3-4 zaměstnance (což je pro firmu slušné minimum), jsme u měsíčních nákladů 100 - 200 000 Kč. To by znamenalo při 10% provize prodat za dva miliony Kč měsíčně ... a to je zatím utopie.
Takže nějak odtud se ta marže podle mě odvíjela - škrty na všech stranách.
Odpovím za Palmknihy. Důvody už tady byly probírány, proto ve stručnosti. Důvodem jsou smlouvy s nakladateli, kteří mají podobné smlouvy s autory / agenty držitelů autorských práv.
Obrovské úsilí stojí to, že ve knihách není Adobe DRM, nutnost registrace je kompromis.
A k tomu to přináší i benefity - například to, že Patrick dopsal kapitolu, kterou dnes vložíme do knihy a obešleme všechny kupující. Ti si potom mohou knihu stáhnout znovu i s novým obsahem.
Jsem příklad zákazníka, nakupujícího v afektu :) Po přečtení tohoto článku jsem se nejdříve rozhodl kouknout se na uloz.to, že si to přečtu, a když to dočtu, tak zaplatím. Nenašel jsem a na další hledáni na nějakých pirátských fórech jsem neměl čas. Přešel jsem tedy na Palmknihy. Nejdříve mě odradilo, že ačkoliv prodávají knihy do mobilních zařízení, tak nemají mobilní verzi webu a ani na 4.65" display mého mobilu se s tím nepracovalo moc pohodlně, to jsem ale překousl. Co jsem nepřekousl, byla nutnost registrace pro nákup a stažení pár kB souboru za desítky korun.
Přešel jsem tedy na SmashWords, taky registrace.
A pak jsem si to rozmyslel.
Dejte mi někdo pod nos link na stažení a číslo účtu, nebo Paypal tlačítko, a jsem vašim zákazníkem :)
Jinak osobně si myslím, že u eKnih, stejně jako u mobilních aplikací, neplatí žádá spodní hranice ceny. Čím je to levnější, tím méně přemýšlím, jestli za to chci zaplatit :)
Btw co taktika půlka knihy zdarma, a když se člověk dočte tak daleko, tak za zbytek zaplatí plnou cenu?
Zde doporučuji přečíst knihu majitele Smashworld, kde cenovou strategii popisuje:
https://www.smashwords.com/books/view/145431
Diky autorovi za tradicne skvely clanek, respektive cely velice zajimavy experiment.
Mohu se prosim zeptat, co je na placeni kartou pres Moneybookers komplikovaneho? Planim pres ne par veci docela casto a nazval bych to trivialni blbuvzdornou operaci. (Zejmena odpada zbytecna casova rezie Paypalu a jeho klonu nebo vypalne mobilnim operatorum apod.)
No tak rídr samozřejmě mám :-) ale je tu problém s registrací. Chápu to úvodní povídání o sociálním DRM, ale proč mám uvádět celou svou adresu a telefon? Nestačilo by jméno, příjmení a město? Mohu zaplatit bankovním převodem, kde se identita nechá zjistit (Policie si to zjistí, bude-li třeba). Mohu zaplatit Paypalem nebo podobnou platební bránou a tam jsem svou identitu také již musel prokázat. Nebylo by lepší napřed zvolit platební metodu a pokud si vyberu například PayPal, tak do sociálního DRM dát jen přezdívku nakupujícího a číslo Paypal účtu? A nebo mi sdělte číslo bankovního účtu, já tam pošlu 79 Kč a budu čekat na PDF v mailu :-)
Moc pěkný článek... vzpomněl jsem si, že se o něčem takovém před rokem psalo a už tehdy to vypadalo na hodně zajímavý článek... a je tu!
Co mě napadlo, je, že tištěnou knihu sice lidé vidí na pultech knihkupectví, ve výlohách, v metru či autobusu, tohle má (může mít) ta elektronická v reklamních PPC systémech jako je AdSense... sice lidé na reklamu nekliknou, ale název knihy (obálku) uvidí. Stejně tak obchody s e-knihami mají úvodní stránky, které povětšinou plní stejnou úlohu jako výlohy obchodů kamenných.
Pokud by se autor skutečně ubíral směrem prvotiny zdarma a dalších knih za poplatek měl by asi od začátku s něčím takovým počítat a na konci první knihy už okamžitě připevnit URL na informace o další knize. Přesto, že by na dané stránce bylo třeba jen nějaké nejasné ujištění, že autor na knize pracuje a že ji za X let plánuje dokončit a vydat, případně nějaké 'blogové' poznámky z tvorby nové knihy. Pokud by se oproti odvážně vyhlášenému termínu opozdil, taky by se nic nestalo, protože zpoždění je pro projekty o kterých se mluví taky reklamou, u slavných herních titulů a pokračování, na které se těší hodně lidí je zpoždění už něco jako zaklínadlo... vždy tam nějaké je a vždy se o tom mluví a znovu se upoutá pozornost široké veřejnosti.
Pokud by autor nadále na psaní knih rezignoval, tak mu může být jedno, že odkaz nikam nepovede... přízeň čtenářů už stejně nevyužije a může je klidně i naštvat nesplněním slibu.
A nakonec musím politovat autory knih... když prodávám aplikaci třeba pro Android, tak si Google se svým play (bývalý market) vezme jen 5% a banka nějaký drobný poplateček za převod platby a tím to hasne. Navíc autorovi nic nebrání prodávat aplikaci i na alternativních obchodech (GetJar), které si berou ještě menší podíl, nebo klidně vedle známých obchodů prodávat i svépomocí z vlastního webu a shrábnout všechno.
Měli to nějak divně udělané - před zaplacením kartou se člověk musel do MB registrovat, takže jste se registroval do palmknih, pak ještě na MB a byl to fakt opruz. Možná to bylo způsobené integrací přes platební bránu (PayU to bylo? nevím už), pak i nějak psali, že šlo o chybu, ale to už to Palmkniháři zmigrovali pryč. Od té doby nevím (akorát zase vím, že byl problém dostat z MB peníze, ale to už je zase jiná story jiného eshopu :)
Docela dobře si dovedu představit že kasa eviduje částku a DPH+změní sklad, ale nevystavuje změnové skladové karty. Ušetří to časovou režii při prodeji, kdy je potřeba, aby se prodej odsejpal i při vyšším počtu pokladen (třeba 15-20) napojených na jeden server. Na druhou stranu server by to někde zapsáno měl mít. DPH evidovat musí, hotovost taky, aby bylo jak zkontrolovat obsluhu pokladen. ostatní evidence není zákonem požadovaná.
Zdravím,
děkuji Patrickovi za velmi pěkný článek, dozvěděl jsem se spoustu zajímavých informací. Zvláště z toho důvodu, že jsem před nedávnem také vyzkoušel, jaké to je publikovat (a vytvořit) knihu.
Já jsem však na počátku svého snažení zvolil standardní publikační cestu, tedy klasické nakladatelství. Kniha se zatím prodává pouze v tištěné podobě, na elektronickou snad někdy v budoucnu také dojde. Za sedmiměsíční období prodeje jsem nashromáždil statistiky podobného ražení, jako uvátí autor článku. Myslím si, že poskytují docela zajímavé srovnání tištěného a elektronického světa. Tady jsou:
* Moje kniha je asi 4,7krát delší (cca 470 stran).
* Můj zisk z prodeje jednoho výtisku se pohybuje na podobné hranici jako u autora článku. Kniha ale stojí mnohonásobně více (650-790 Kč).
* Stejně jako autor článku mám zkušenost s tím, že velká část prodejů se uskutečnila v období těsně po vydání. Konkrétně v mém případě se asi 50 % zatím prodaných kusů zpeněžilo v prvních dvou měsících prodejů.
Hlavní výhody mého postupu vidím v těchto věcech:
* Kniha dostala dobré grafické zpracování a hezkou obálku. Uznávám však, že předchozí věta vyjadřuje můj subjektivní názor, navíc ovlivněný dvěma roky psaní.
* Dílo se objevilo ve všech možných obchodech, a to jak kamennýách, tak těch virtuálních. Což bych vlastními silami asi jinak těžko dokázal.
Ještě jsem měl na mysli jednu výhodu, ale tu jsem naneštěstí právě zapomněl.
S pozdravem
Martin Dráb
Bravo!!!
Moc děkuji za otevřený souhrn informací a zkušeností.
Při čtení mne napadlo pár myšlenek:
1. Prodá se elektronická kniha? A dobře se prodá?
Čím víc se bude trh s e-knihami rozvíjet, tím víc Patriků Zandlů bude na českém trhu a tím víc problematičtější bude se v té spleti e-knih prosadit. A to ze dvou důvodů: (i) těžší bude se prosadit se mezi 15 000 tituly (což je přibližné číslo titulů, které se vydávají ročně v papírové podobě), než mezi 2000 tituly (což je asi číslo e-knih), (ii) bude těžší najít nakladatele, (iii) e-knihy nejsou jako papírové knihy, většina na internetu zůstane!!!
2. Hrubá čísla
Každý e-shop, nebo blog má svoje fanoušky a tudíž si myslím, že každý z nich, i ten poslední s 20 návštěvníky denně má procento potenciálních zákazníků, kteří si e-knihu koupí. Všichni chtějí OBSAH!!!!!Kdybste umístil e-knihu na jiných eshopech, myslím, že ty prodeje mohli být ještě vyšší.
3. Marketing
Ano, to bude v budoucnu jeden ze základních "skilů" spisovatelů
4. Longtail
I longtail bude jinak long, nebo short když bude víc Patriků Zandlů...ale umístění e-knihy do jiiných distribučních kanálů ve kterémkoli období "longtailu" nijak dramaticky "longtail" nezmění.
6.Může ekniha fungovat samostatně?
myslím, že to nejdůležitější je samotný obsah, který vytvořil spisovatel. e-kniha, nebo papírová kniha jsou jenom dva aspekty jednoho celku - obsahu, který je tvoří.
7. Problém s placením, registrací uživatele
Mne přijde dost divné, že jenom chlapi, kteří přispívají do diskusí mají problém s registrací, s cenou, s marží nakladatelů, eshopů a hledají způsob placení po přečtení, kde je to ke stažení zdarma... ještě jsem neviděl ani jednu ženu v žádné diskusi o e-knihách, aby si stěžovala na cenu, placení....takže jsem rád, že vysvětlování chlapům co mají problém s registrací, s výškou ceny e-knihy atd se mne netýká...
Knihy (texty) bych rozdělil na tři typy:
- přečtu si je jenom jednou (beletrie, noviny, časopisy)
- čtu si je podrobně a opakovaně, podtrhávám atd.,studuji je detailně, (učebnice a pod.)
- jsem rád, když je mám pořád po ruce (slovníky, encyklopedie, referenční příručky).
Kde a kdy čtu:
- studuji text doma, či v práci, ve škole,
- čtu v dopravním prostředku, na cestách, když někde čekám, před spaním,
Z jakého nosiče:
- papírová kniha (cena asi 1,50 za stránku)
- laser. tisk. vytištěný elektronický text A5 oboustranně 4 str. na A4 papír cena 0,45 Kč/stránku, v textu lze čmárat, vyhodit a znova vytisknout
- elektronický text na PC (cena 0 až asi 1,50 Kč za str.), tady se autor nezmiňuje o programu Calibre, řešícím pohodlné čtení různých formátů a jejich převod. Instalace na PC je velmi snadná. Nevýhodou je ukotvení u PC.
- čtečka nebo tablet; lze číst prakticky kdekoli.
- Ofotografovaný text v prohlížeči fotografií (Zoner); jen v PC
- audiokniha v mobilu
- xerox textu z knihy, časopisu, PC (vhodné pro studium)
Nemusím rozvádět, že každý typ textu je jinak výhodně využitelný u všech čtenářských možností.
Tyto možnosti tu již existují dávno kromě e-čteček a tabletů.
Z toho mi vyplývá, že prodej e-textů nemůže až tak příliš změnit chování, protože se až tak nezměnily ani možnosti
a že závěry autora se musí omezit na jedinou alternativu textu:
Relativně levný text pro jednorázové přečtení.
Autor se také nezmiňuje o poměru ceny knihy k průměrnému příjmu těch co je čtou. Předpokládám, že tento poměr je v ČR nepříznivější než třeba v UK nebo DE.
Tady je pro mne záhadou, proč vydavatelé minimálně vydávají levné paperbacky, pořád samé hardcover.
Jedinou změnu, kterou pozoruji je, že občas v metru někdo čte na
e-čtečce nebo tabletu.
Movitější občané, pro které cena knihy není problémem, ale v metru moc necestují. Navíc většinou čtou v angličtině k procvičení jazyka.
Tím se snažím jen naznačit, že problém slabého odbytu e-knih může být úplně jinde. Vydavatelé třeba bojují s inflací pro čtenáře málo zajímavých textů, nejen peněz.
Naivko
Copak to někdy bylo jinak?
Příklady: VHS x Betamax, Blu-ray x HD DVD, DocX x ODF
Něco mimo svět počítačů: disky kol (3/4/5 šroubů, různé šířky), strojařina (závity: metrický/Whitworthův/Edisonův/Pancéřový), atd ...
Ale ať je tento příspěvek v něčem přínosný: celá problematika formátů u e-knih se dá zjednodušit na otázku: co máte za čtečku? (nebo ještě konkrétněji: Máte Kindle?
Je-li odpověď ANO, zajímá vás jen formát MOBI.
Jestli NE, tak si rozšiřte obzor ještě o EPUB.
Ohledně paperback vs. hardcover u nás.
K pochopení toho, proč u nás prakticky neexistují paperbacky těch knih, které jsou vydány v pevné vazbě, je potřeba si uvědomit pár drobností.
1. jsme malý trh. Náklady knih se pohybují pouze v řádu tisíců, větší náklad se málokdy prodá, případně je to tak rozložené v čase, že sklad vyjde dráž než dotisk třeba po půl roce.
2. vydat dvě varianty (paperback/hardcover) znamená vydat dvakrát malý náklad (a zejména u pevné vazby bude ten náklad maximálně pár set kusů). V součtu budou tyto dva náklady výrazně dražší než celý náklad v hardcover.
3. hardcover je v tisku dražší pouze o pár procent a samotný tisk činí zhruba čtvrtinu až třetinu ceny knihy (většinou, nicméně existují výjimky na obě strany). Tedy v celkové ceně je ten rozdíl ještě menší.
Shrnuto - pokud se najde nějaké zajímavé procento čtenářů, pro které by pevná obálka zajímala, je lepší tak vytisknout celý náklad a vyjde to levněji.
A ohledně čteček a metra.
V současné době už čtečky nejsou doménou jen majetnějších. Cena rapidně klesla a potkávám jich v metru podstatně víc než před rokem. Není výjimkou, že jen v dohledu vidím pět, šest čteček (většinou Kindle). Podotýkám, že nemám úplně pravidelný režim cestování a cestuji v dobách od sedmi do půlnoci a kromě pozdního večera doba nerozhoduje o četnosti čteček. Může to být jiné ve výrazně časnějších hodinách, ale to nebývá obecně moc "čtecí" populace.
A také už dávno není pravda, že by většina lidí s čtečkou upřednostňovala angličtinu. To, že takoví lidé četli více anglicky, byl důsledek nedostatek použitelného českého obsahu, nikoli výchozí premisa.
Moc pekny vyzkum. Bude zajimave doplnit, jak knihovny prispeji k prodejum vlastnimi nakupy a jak podpori prodeje marketingove. Knihovny zatim maji k dispozici systemy k e-kniham v anglictine, provozovatele techto systemu o e-knihy v cestine zajem nemaji a pro e-knihy v cestine se pripravuji systemy nove. Jakmile nove systemy budou pripraveny, prihlasim se Vam a zkusime k doplneni vyzkumu o knihovny popovidat.
Jiri Pavlik, Univerzita Karlova v Praze
Pane Zandle, článek je zajímavý, už kdysi mě zaujal Váš článek o autorských právech. Tato problematika mě zajímá hodně, trochu i profesně. Jak bude "trh" s knížkami, ale i hudbu a filmy si odhadnout netroufám, ale máte pravdu, kdo chce v téhle branži v budoucnu podnikat, musí změnit business plán
Mimochodem Koncernovou pětiletku jsem četla, jsem jedna z těch 80 kdo knihu koupili na SmashWords. Už si bohužel nepamatuji jak jsem se k informaci o knížce dostala, ale o tom, že se Koncernová pětiletka chystá, jsem věděla a jak vyšla, koupila jsem ji. Flotilu země mám ve čtečce taky.
Nevím, ale u stojanů s DVD za 10/49 kč vidím o mnoho víc lidí než u stojanů s DVD v prodejně za x00kč. nevím možná koukám špatně a jsem v očích některých podezřelý, když stejím v řadě na zaplacení DVD za 10kč.
PS: 79kč za e-knihu vypadá dobře.. při počtu stran 59 je to stejná cena za kterou prodávají odborné IT knihy. Budu znít hrubě, ale Opravdu myslíte, že za ten rodokaps v e-podobě dá hodně lidí 79? Rodokaps v nynější době stojí tištěný a doručený do schránky 38kč za kus ;)
Osobně pochybuji, že lidé měří podle toho, že když je e-kniha levnější než 1kč za stránku tak je to podezřelé, i když je to možné.
Proč bych to měl zkoušet. Pokud je v článku uveden nějaký závěr, který operuje s konkrétními údaji, aniž by toto bylo nějak doloženo, tak se na to snad můžu zeptat.
btw v oblasti ebooků ta většina obchodníků s dlouhodobě potvrzenými zkušenostmi v reálu znamená pár obchodníků s minimálním množstvím titulů za posledních pár měsíců, kdy se tenhle trh tady teprve rozjíždí a lidi jsou ještě zvyklí na warez, takže se mi jakékoliv tvrzení o dlouhodobé zkušenosti zdá poněkud odvážné.
Chtěl jsem k vánocům koupit dětem čtečku a pár knížek do ní. Dojíždějí do školy a mohlo by je to přitáhnout ke čtení. Odradilo mne ale to, že je více formátů, více druhů čteček, více knihkupectví a vše to není vzájemně kompatibilní. Představoval jsem si, že koupím čtečku vyberu si ji podle ceny a kvality a pak si budu nakupovat jednoduše, kde se mi zlíbí, zase podle kvality a ceny. Když jsem si kupoval dvd přehrávač, také jsem tomu rozumět nemusel a nestalo se mi, že by mi nějaké dvd nepřehrál. Bylo to na mne prostě moc složité.
Autor se neobtezoval vetickou nebo dvema o cem ta knizka vlastne je a komu je urcena. Po precteni stovek slov netusim zdali jde o beletrii nebo legracne pojmenovanou knihu o ucetnictvi (a ne, nikam klikat nebudu, az tak me to nezaujalo). Asi je snazsi horekovat jako pani Alraune nad nespravedlnosti a zkazenosti sveta.
Přesně takový komentář jsem chtěl vložit. Naprosto s R.H. souhlasím a domnívám se, že ta špička prodeje na počátku je tvořena následovníky, kteří mají Patricka v RSS a čtou všechno, co napíše (protože píše tak, že si s oblibou přečtou i to, čemu nerozumí. A nenudí se u toho)
Právě teď vydal sbírku povídek "Světlu vstříc" Engeor, tedy J. Rohlík. Zcela jistě, i přes kvalitu svých povídek, nedosahuje Marigoldova věhlasu a nemá takový vliv. U takové knihy má cenu sledovat prodeje. Je kvalitní, zábavná, cena kolem 80 Kč a autor není "populární" ve smyslu Marigolda. Tedy nemá takový vliv.
to je hezká, ale není mi jasné jak "za třetinovou cenu neprodáte trojnásobek" vysvětluje tvrzení "Cena pod 50 Kč se zdá být podezřelá" které se dá v kontextu odstavce i podle výše uvedeného vysvětlení vyložit jako důvod, proč o dílo není zájem.
máte nějaký příklad, kdy byla dvě kvalitativně srovnatelná díla, která by se za stejnou cenu prodávala stejně, přičemž při snížení ceny nedošlo k nárůstu prodeje?
Rozumím, akorát toto je zreplikovatelné pro pár lidí v republice co mají / měli významněji čtený blog.
Věřím, že když na MyEgo zpropaguji knihu do 100 Kč, tak si ji 200 lidí za první měsíc koupí, kvůli prosté zvědavosti, co Hulán napsal. Ale prodávat to jako e-knihu dál, mimo tento segment, bude zatraceně těžké.
Cetl jste ten clanek vubec?
'Další dvě knihy byly zaplaceny převodem na účet. Takto mohl platit čtenář, ke kterému se kniha dostala nějak jinak než „oficiální cestou“ a chtěl autora jednoduše odměnit (častá výhrada: zaplatil bych, ale ale…). V obou případech šlo spíše o recesi, oba plátce osobně znám :) Na warez komunitě se ovšem kniha běžně odkazovala a vyskytovala, jiná platba ale touto formou nepřišla. '
Podozrivo nízka cena je IMHO relatívny pojem. Ak je to jediná položka v obchode, ktorá cenou vytŕča z priemeru, môže to tak pôsobiť. Ale ak by existoval obchod so stovkami lacných titulov, možno by bola sitácia úplne iná a pojem podozrivo nízka cena by tam neexistoval. Otázka je, či by sa predávalo viac. Mám možnosť si tú knihu prečítať aj ako bežný úžívateľ PC, ktorý čítačku používať nechce?
Někde jsem zahlédl i nabídku možnosti koupit si zároveň (za jednu cenu) papírovou i elektronickou knihu. Proč není tenhle model víc rozšířený?
E-booky jsou fajn a praktická věc, ale papírovou knížku si určitě budu moct přečíst ještě třeba za 20 nebo 30 let. U té elektronické si nejsem jistý, jestli bez kontinuálních konverzí bude ještě na čem si ji přečíst. A zakoupené "knihovny" v e-shopech... kdoví kde jim bude za pár let konec, v kolika e-shopech to bude...
Některé knížky bych si zkrátka rád koupil ještě v papíru, ale psychická zábrana kupovat si znova za skoro stejnou cenu "totéž" je dost silná. Ta by úplně odpadla, kdyby to bylo 2 za 1 cenu. Takhle si koupím buď papír nebo e-book. Pravděpodobně to rychleji dostupné, v knihkupectví papír, z domova e-book.
Příklad: Papír stojí 160 Kč, e-book stojí 100 Kč. Odhlédněme od malé ceny (ono se to měsíčně naskladá až tisícům, počítaje v to i ty ze zahraničí), ale když už si to chci číst elektronicky, tak má vydavatel papírové verze smůlu.
Kdybych měl možnost koupit si obě dohromady třeba za dejme tomu 190 Kč nebo 200 Kč, koupil bych si obě. I když by e-book samotný vyšel levněji. Dokonce, i kdyby stály obě verze dohromady 260 Kč, to by ovšem musel být samotný e-book podstatně dražší, např. 200 Kč - ten princip, že 2 kupované dohromady jsou levnější než součet cen verzí kupovaných zvlášť, by musel být zachovaný.
chybný závěr. Aby se dalo tvrdit, že je kvůli ceně podezřelé, tak by se muselo prodávat hůře právě na ty kusy. Jinak musíte počítat s tím, že operujete s omezeným množstvím zákazníků, které je dané množstvím vlastníků čtečky, množstvím čtenářů žánru, množstvím fanoušků autora a podobně a ti ostatní to prostě nekoupí za žádnou možnost cenu mezi 0 až nekonečno.
Mozna by bylo zajimave se poptat UOOU, co oni na to, anzto a jelikoz ze zakona nesmite evidovat osobni udaje, ktere naprosto nezbytne nepotrebujete a jakozto prodejce e-obsahu pres eshop rozhodne nepotrebujete znat adresu.
Jeden muj klient za to dostal pokud si pamatuju cca 100k flastr...
Opravdu perfektní čtení - nejen pro fandu eknih. Sám jsem po této knize po nákupu čtečky pokukoval, nutno říci, že jsem ji nakonec nekoupil ze dvou důvodů. 1. obálka mi příšla příliš laciná na to, aby mě zajímal obsah, 2. i cena byla podezřelá - čímž potvrzuji doměnku autora. Alespoň za sebe.
Děkuji za článek!
Osobní zkušenost s prodejem e-knihy na e-readingu
Moje e-kniha nevyšla v papírové podobě a právě zkouším něco podobného, jako váš průzkum, který v článku popisujete. Mohu doplnit následující: prodej e-knihy (tehdy pouze v pdf) se zvýšil, když na iHned.cz byla prezentována nová čtečka a v ni současně, jako ukázka, byla i moje e-kniha.
No nic, tak si to stáhnu odněkud z netu, pak pošlu autorovi mail a požádám ho o jeho číslo bankovního účtu, kam mu zašlu plnou cenu knihy. Nakladatel utře ústa a já nebudu muset prozrazovat adresu, telefon, číslo bot a datum narození mé manželky :-)
Jen doufám, že kdybych si šel koupit papírové vydání do knihkupectví, nebyl bych u toho legitimován, ale stačila by mi anonymní papírová stokoruna, vytažená z peněženky.
Celý článek je o tom, jak když si dáváte malý cíl, tak dosáhnete malých výsledků.
Velkých prodejů knih dosáhnete takto:
1) Chvíli řídíte něco, kudy tečou veřejné peníze. Ideálně celý stát, ale postačí i ministerstvo, nebo kraj. Skromnější se spokojí i s radnicí.
2) Vydáte knihu a s propagací mimo předem danou zájmovou skupinu si hlavu nelámete. Prodáte online desítky tisíc výtisků a vyděláte spoustu peněz, které jste si předtím - ve službě republice - musel odpírat.
Akorát se může stát, že některý méně úspěšný spisovatel vás potom na Malostranském náměstí fyzicky napadne. Jako to včera udělal Patrick Zandl Jiřímu Paroubkovi. A to nikoliv v opilosti, jak tvrdí napadený, ale ve vzteku. Vztek nejspíš vznikl tak, že pan Zandl si spočítal, že prodal online více svých knih, než jakýsi Larsson, ale zdaleka ne tolik, jako Jiří Paroubek.
Ale tak se konkurenční boj přece nevede, styďte se!