Hlavní navigace

Jak si polepšily internetové obchody v roce 2004?

24. 5. 2005
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Internetové obchody i přes neuspokojivou penetraci Internetu v ČR nadále vcelku razantně rostou a v některých odvětvích se již začínají stávat poměrně silnou konkurencí pro stávající kamenné prodejny. Které internetové obchody se se svými výsledky rády pochlubí, a které je naopak tají? A kdo je největším českým internetovým prodejcem?
I když nepatříme v používání Internetu právě mezi evropské premianty a Internet k nákupům používá stále relativně malé procento obyvatel (podle posledních výsledků ČSÚ pouze pět procent), internetovým obchodům se u nás daří stále lépe. Uveřejnění výsledků společnosti Internetmall.cz jsme vzali jako příležitost k malé anketě mezi některými internetovými prodejnami – průzkum rozhodně není reprezentativní, a pokud zde nenajdete svůj oblíbený eshop, nekamenujte nás, prosím.

Kdo je na českém Internetu největší?

Na tuto otázku asi zatím neexistuje jednoznačná odpověď – především díky tomu, že pouze některé společnosti zveřejňují své hospodářské výsledky, a také je otázka, jaké kritérium zvolit. Například zda se zabývat jen obchody, které nabízí své produkty koncovým zákazníkům (B2C), nebo zjišťovat obraty i u velkoobchodů (B2B). O prvenství by spolu pravděpodobně soupeřily dvě skupiny – Internet mall, provozovatel serveru bilezbozi.cz a řady dalších, a Internetshops, který zahrnuje mimo jiné Vltavu, Cybex a jiné.

Internetmall je v tomto směru poměrně otevřený – jako akciová společnost zveřejňuje výroční zprávy, přičemž z té za rok 2004 čerpáme informace o konkrétních výsledcích. Internetmall provozuje skoro dvě desítky serverů, nejnovější je levnastavba.cz pro sortiment v oblasti stavebnictví – klidně si po Internetu objednejte kamión cihel… Výsledky oznamuje za celou skupinu, nedozvíme se tedy, jaký obrat měly jednotlivé servery.

  2002 2003 2004
Obrat (v mil. Kč) 92,3 367 845,4
Čistý zisk (v mil. Kč) 0,99 4,1 8,2

Odhad pro rok 2005 je 1,3 miliardy korun. Zajímavostí na uvedených výsledcích je jedna drobnost. Jelikož se podle vyjádření finančního ředitele pana Petra Burcala jedná o kompletní výsledky skupiny Internet Mall, a. s., zahrnují tyto výsledky také podnikání dceřinných společností. Jednou z nich je firma Netretail, s. r. o., která je dodavatelem zboží pro obchody provozované firmou Ennea, s. r. o., konkrétně Korunka.cz a Fotocity.cz. To je z obchodního hlediska poměrně šikovný tah, kdy díky dohodě je sice defacto konkurent dodavatelem daného shopu, ovšem dá se předpokládat, že ve výsledku profitují obě strany z výhodnější nákupních podmínek. Fakticky tak však Internet Mall do svých čísel zahrnuje i prodeje, které koncovým zákazníkům realizuje jiná firma přes své obchody, což by při porovnávání trochu zkreslovalo situaci. Jelikož však výsledky největší konkurence nejsou k dispozici, je tato informace spíše zajímavou kuriozitou.

Internet Mall kromě samotných serverů provozuje také již sedm kamenných obchodů, které je možné vyzvednout objednané zboží osobně, případně si ho nechat do prodejny zaslat a vyzkoušet (především u malé spotřební elektroniky), rovněž je zde část zboží skladem. Výsledkem by měla být pro zákazníky větší důvěra v nakupování po Internetu – podle výzkumu, zpracovaného agenturou Factum před letošním ročníkem Březen – měsíc internetu, až 45 procent zákazníků udalo jako důvod, který je od nakupování odrazuje, právě nemožnost zboží vyzkoušet a prohlédnout. 24 procentům vadí obtížná reklamace a 15 procent má obavy z problémů s doručením zboží. Tyto obavy tak může kombinace objednávky přes Internet a zaplacení a vyzvednutí v obchodě odstranit.

Společnost Internet Mall zveřejnila také některé zajímavé statistické údaje – nejvíce se v jejích obchodech prodává bílé zboží (cca 35 procent), spotřební elektronika (cca 30 procent) a sezónní zboží. Nejčastěji zákazníci stále platí hotově nebo dobírkou (78 procent), rostoucí trend mají splátkové prodeje (11 procent), bankovní převody drží osm procent a poměrně nové platby kartami tvoří dvě procenta všech plateb. Nejvíce se nakupuje uprostřed pracovního dne, ovšem v době oběda je pokles, druhá špička nastává okolo 20. hodiny. O víkendu se více nakupuje ve večerních hodinách. Nejvyšší objednávka měla hodnotu 963.820 korun, nejdražší prodané zboží byla plazmová televize za 423.350 korun, průměrná hodnota objednávky je zhruba 9400 korun.

Vltava.cz a spol. – nic neřekneme

Druhou velkou skupinou provozovatelů internetových obchodů je firma Internetshops, která zahrnuje populární prodejnu Vltava, Cybex, ElectroHall a další. Celá skupina nezveřejňuje žádné hospodářské výsledky, pouze konstatovala, že zvýšila své výkony o více než 50 procent – počet objednávek byl 160.000.

Zajímavé je, že jeden z obchodů, zahrnovaných do skupiny, Cybex, který je provozovaný dceřinnou firmou Cybex Distribution, své výsledky zveřejnil. Cybex se zabývá především prodejem IT techniky a části spotřební elektroniky, dosáhl v roce 2003 obratu zhruba 110 mil. korun, v roce 2004 se dostal přes 200 mil. korun. Bohužel z těchto údajů se nedá příliš odvozovat, jakého obratu dosahuje celá skupina obchodů.

A co ti další?

Oslovili jsme například provozovatele internetového obchodu Obchodni-dum, společnost K.D.Marketing s.r.o., od které jsme získali informace o obratu za rok 2003 – 280 mil. korun, v roce 2004 to bylo 360 mil. korun. Podrobnější informace společnost nesděluje.

Provozovatel systému eProton, firma HP TRONIC, má elektronický obchod spíše jako „vedlejší činnost“ – tato především distribuční a prodejní firma je řazena dokonce na první místo v prodejích elektrospotřebičů podle výzkumu Incoma Research a Gfk Praha, kdy má v této oblasti obrat 2,7 mld. korun, ovšem pouze zlomek z tohoto obratu přináší internetový obchod.

  2002 2003 2004
skupina HP (v mil. Kč) 2610 2708 3182
eProton (v mil. Kč) 10 36 60

eProton působí proti svým konkurentům relativně krátce, původně to byla jen elektronická podpora papírového katalogu. Podle informací společnosti HP TRONIC je průměrná hodnota nákupu 5500 korun, stejně jako u ostatních je nejvíce plateb provedeno na dobírku nebo v hotovosti, splátkový prodej má stoupající trend, stejně jako platby kartou. Loni také byla otevřená prodejna eProton v nákupním středisku Europark v Praze s plochou 270 m2, která nabízí zboží rovněž za „internetové ceny“.

Ze společnosti Kosmas, která provozuje knižní velkoobchod, jsme bohužel podrobnosti o obratech nezískali; provozovatel serveru Kosmas se však podělil o několik přesných statistik, které charakterizují jak změny chování zákazníků, tak rozdílnou výši útraty při různých typech plateb. Hotovost a osobní odběr se objevují až v roce 2004, jelikož tehdy Kosmas otevřel v Praze svou vlastní kamennou prodejnu.

BRAND24

Forma platby 2003 2004
  % obj prům. cena (Kč) % obj prům. cena (Kč)
Dobírka 77.57 % 555.3 67.96 % 575.7
Předem na účet 10.85 % 709.7 11.52 % 691.6
Hotově x x 9.16 % 561.8
eBanka 4.12 % 708.7 3.63 % 653
Platební karta 2.68 % 1116 3.49 % 1120.2
Faktura 3.31 % 2778.8 3.28 % 2836.5
GSM Banking 1.47 % 635.7 0.97 % 645.8

10 procent zákazníků také využívá možnosti osobního odběru, což vedlo k poklesu využití běžných balíků, asi především pro pražské zákazníky.

Jak vážnou konkurencí je Internet pro kamenné obchody?

Jednoduchá odpověď samozřejmě je, že žádnou konkurenci, ať již internetovou nebo kamennou, nemůže brát obchodník na lehkou váhu. Ovšem stále stoupající obraty internetových firem, kdy například Internet Mall by se měl v roce 2005 již poměrně přiblížit velkým kamenným řetězcům, by již mohly začít dělat vrásky na čele i těm největším. A to především tehdy, když internetové obchody porostou v absolutních číslech rychleji než celý trh, a budou tedy znamenat ne rozšíření stávajícího trhu (í díky větší ochotě zákazníků utrácet), ale začnou ukusovat významnější procenta stávajícím kamenným prodejcům. Například trh s domácími spotřebiči podle průzkumu Incoma Research a Gfk Praha nabývá hodnoty necelých 32 mld. Kč, z čehož podle kvalifikovaných odhadů tvoří internetové obchody zhruba sedm procent – v některých položkách to může být samozřejmě méně, v některých více. Uvidíme tedy, jak si povedou tradiční „kamenné“ firmy, až pro ně začne být internetový business dostatečně zajímavý – zda se jim povede vést obdobnou válku, v jaké vytlačují malé prodejce, nebo zda naopak bude obsazený trh komplikovanějším soustem.

Nakupujete na Internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se již dlouhá léta šťourá v Macích, mobilních technologiích a Internetu a provozuje svůj osobní technický blog www.maler.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).