Hlavní navigace

Jak získat nové návštěvníky?

2. 10. 2006
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 29
Možností, jak zvýšit návštěvnost webových stránek, je celá řada. Chcete-li ale, aby na web přicházeli návštěvníci, kteří mají skutečný zájem o informace prezentované na vašich stránkách, a vraceli se sem i v budoucnu, je třeba pečlivě vybrat nejvhodnější formu propagace.

Zaujala mne proto nabídka internetového serveru Emailing.cz, slibující oslovení více než 100 tisíc lidí prostřednictvím e-mailové kampaně a rozhodl jsem se ji vyzkoušet při propagaci svého nekomerčního projektu DoPřírody.com, jehož cílem je zmapovat nejhezčí místa v Čechách a poskytnout tak tipy na pěkné výlety.

Seznámení se službou Emailing.cz

Server Emailing.cz má v současné době přes 100 tisíc registrovaných uživatelů, kteří s příjmem reklamy souhlasí, a tak nejde o žádný spam. Naopak uživatelé si při registraci volí oblasti, které je zajímají a ze kterých chtějí dostávat reklamní sdělení. Za registraci do systému mají možnost bezplatně získat logo na mobil a za příjem reklamních sdělení dostávají malou finanční odměnu.

Samotný reklamní e-mail nemusí být pouze textový, ale může mít také HTML podobu. To znamená, že prostřednictvím této služby lze poslat i pěkně graficky zpracovaný leták. Celková velikost by však neměla překročit 50 kB, aby stahování e-mailu zbytečně nezdržovalo. E-maily jsou rozesílány uživatelům individuálně a mají personalizovanou hlavičku. Uživatelé tedy mohou přímo na reklamní e-mail odpovědět a zpráva se doručí zadavateli reklamy. Ten tak má okamžitou zpětnou reakci.

Obrovskou výhodou přímé e-mailové reklamy je možnost přesného zacílení. Příjemce reklamy lze vybrat podle řady základních kritérií (např. podle pohlaví, věku, výše příjmu či dosaženého vzdělání…) a také podle jejich zájmů, které uvedli při registraci.

Pro vyzkoušení účinnosti služby jsem zvolil všechny registrované uživatele, kterým byl 24.srpna rozeslán e-mail informující o serveru DoPřírody.com. Adresy uvedené v e-mailu vedly na speciální stránku, na které byl umístěn měřící kód, po jehož načtení došlo k okamžitému přesměrování na hlavní stránku propagovaného serveru.

Vyhodnocení kampaně

Rozeslání e-mailu na všechny adresy trvá několik hodin. Přesto hned po chvíli statistika zaznamenala první návštěvníky přicházející z reklamního e-mailu. Během prvních pěti dnů navštívilo web na základě reklamního sdělení přes 2500 uživatelů a za celé sledované období (24. srpna – 16. září) jich bylo přesně 3331. V posledních dnech se počet návštěv pohyboval už jen kolem deseti denně, a tudíž jde o statisticky zanedbatelné hodnoty. Zároveň v průběhu prvních pěti dnů si zaregistrovalo téměř 100 lidí newsletter „nové výlety e-mailem“, přičemž před reklamní kampaní se databáze zájemců o newsletter rozšiřovala maximálně o dva až tři nové uživatele denně.

návštěvnost

V praxi tedy upoutávka na server DoPřírody.com zaujala přibližně 3,5 procenta uživatelů služby Emailing, což je účinnost, kterou např. u bannerové reklamy těžko dosáhnete. Podle vyjádření provozovatelů služby v případě přesného zacílení e-mailové kampaně lze dosáhnout účinnosti řádově v desítkách procent. Příznivou zprávou také je rychlost kampaně, protože celých 75 procent návštěvníků se na web podívalo do pěti dnů od odeslání reklamního sdělení.

Deset tipů pro bezplatné zvýšení návštěvnosti

Nové návštěvníky lze s trochou úsilí získat i úplně zadarmo. A proto jsem si pro vás připravil deset tipů, které se mi osvědčily při propagaci svých serverů. Záměrně zde vynechám problematiku SEO (optimalizace stránek pro vyhledávače), o které toho bylo už mnoho napsáno. Přesto se však některé tipy mohou se SEO prolínat.

1. Registrace ve vyhledávačích

Prvním krokem po vytvoření webu by měla být jeho registrace do vyhledávačů. Na českém Internetu byste rozhodně neměli opomenout registraci do tří největších vyhledávačů (Seznam.cz, Centrum.cz a Atlas.cz). V praxi nejvíc návštěvníků chodí z katalogu a vyhledávání na Seznamu.

Zároveň je dobré si vyhledat oborově specializované katalogy odpovídající zaměření vašeho serveru a zaregistrovat se do nich. Často mohou poskytnout více příchozích návštěvníků než všeobecné katalogy.

Možná vás to překvapí, ale stojí za to zvážit i registraci do méně známých katalogů. Pravděpodobnost, že samotný zápis v nich přiláká větší počet uživatelů, je sice minimální, ale zato jde o snadný způsob, jak získat zpětný odkaz pro zlepšení pozice ve vyhledávačích. I méně navštěvované katalogy totiž mívají slušný pagerank. Zajímavý seznam více než stovky českých katalogů najdete na těchto stránkách.

2. Podrobte nový web kritice

Jakmile dokončíte svůj nový web, můžete ho bezplatně zařadit do sekce kritika webu na odborných serverech, jako je např. Interval.cz, Jaknaweb.cz, Jakpsatweb.cz či Owebu.cz. Nejenže se dozvíte názor na svůj web, ale často dostanete i cenné rady od zkušených webmasterů. Navíc na web přilákáte návštěvníky a vybudujete si další zpětné odkazy.

3. Nebojte se dát o zajímavém webu vědět

Pokud jste právě zprovoznili novou službu či web s užitečnými informacemi pro širší skupinu lidí (nikoliv tedy komerční prezentaci firmy), rozhodně se nebojte oslovit média a poslat jim e-mail informující o novém serveru s prosbou o uveřejnění. Řada počítačových časopisů (ať už tištěných, či čistě internetových) má rubriku, ve které čtenáře seznamuje se zajímavými weby, a proto zkuste poslat e-mail i redaktorům připravujícím tuto rubriku. Možná budete příjemně překvapeni, když se zmínka o vašem webu objeví v příštím čísle časopisu.

4. Lišta s odkazy

V případě, že provozujete více internetových serverů, vyplatí se vytvořit si speciální lištu v horní části stránky, do které umístíte odkazy na všechny své weby. Objeví-li návštěvník jeden z vašich webů a zaujme ho, je velká pravděpodobnost, že se prostřednictvím této lišty podívá i na ostatní. Kromě toho si díky zpětným odkazům vylepšíte u všech svých webů pagerank. Podobnou lištu najdete i na stránkách Lupy.

5. Propagace v elektronické poště

Většina z nás pošle denně desítky e-mailů. Proč toho nevyužít pro propagaci webu? Lidé jsou zvědavi, s kým komunikují, a proto když na konec každého e-mailu či do signatury připíšete adresu svého webu, většina z nich se na web podívá, a pokud je zaujme, budou se na něj vracet.

6. Účast v diskusních fórech

Velice účinným prostředkem, jak dát o webu vědět, jsou diskusní fóra tématicky příbuzná s obsahem vašich stránek. Na Internetu je celá řada diskusních fór, do kterých denně přispívají desítky či dokonce stovky lidí, kteří se mohou stát vašimi potencionálními návštěvníky. Stačí se jen zapojit do diskuse s hodnotnými názory, snažit se poradit s dotazy přispěvovatelů a na závěr svého příspěvku přidat adresu s příznačným popiskem (např. Tipy na pěkné výlety  www.doprirody.com).

7. Výměna odkazů

Další možností, jak zvýšit návštěvnost, je výměna odkazů s tématicky příbuznými servery, se kterými si vzájemně nekonkurujete. Ideálně by váš web měl jejich obsah doplňovat či rozšiřovat. Pro vytipování takových serverů lze použít např. Seznam.cz nebo služby pro měření návštěvnosti (Navrcholu.cz či Toplist.cz). Podle nich snadno vyberete weby s podobnou návštěvností, u kterých je nejvyšší pravděpodobnost, že na výměnu s vámi přistoupí. Pak už jen stačí umístit odkaz na svém webu a poprosit, zda by také neumístili odkaz u sebe. V případě kladné reakce získáte další zpětný odkaz a můžete zkusit nabídnout i další formu spolupráce v podobě výměny ikonek nebo dokonce reklamního prostoru. Ještě před výměnou odkazů doporučuji zjistit si pagerank daného webu, k čemuž lze použít např. www.prchecker­.info.

8. Vytvořte si vlastní chybovou stránku 404

Neponechávejte nic náhodě a vytvořte si vlastní chybovou stránku 404 s odkazem nebo rovnou přesměrováním na hlavní stránku. Zvlášť po změně struktury webu se často stává, že vyhledávače ještě nemají aktualizovanou svoji databázi, a tak mohou odkazovat na vaši již neexistující stránku. Pokud ponecháte standardní chybové hlášení, zbytečně přijdete o návštěvníky. Zároveň se snažte co nejméně měnit strukturu webu. Obzvlášť, když jednotlivé stránky mají vysoký Google Pagerank. Ten se totiž počítá pro každou stránku zvlášť a po jejím smazání a nahrazení stránkou s jinou adresou tak zbytečně přijdete o dlouho budovanou pozici stránky ve vyhledávači.

9. Zapojte se do systému výměnné reklamy

Jakmile návštěvnost webu dosáhne alespoň stovky unikátních návštěvníků denně, využijte toho a zaregistrujte se do jednoho z mnoha výměnných reklamních systémů. Osobně se mi při propagaci svých webů nejlépe osvědčil Billboard.cz, a to jak pro široký počet nabízených reklamních formátů, ale i z hlediska účasti významných serverů.

Účinnost bannerové reklamy je v současné době velmi nízká a jen u velmi dobrých bannerů se CTR přehoupne přes jedno procento. Nejvíc se mi osvědčily méně obvyklé rozměry bannerů (Vertical banner 120×240 a Square Button 125×125). Naopak za jeden z nejméně účinných považuji klasický banner s rozměry 468×60. Lidé už jsou nejspíš zvyklí, že v tomto formátu bývá reklama nejčastěji, a tak ho přehlíží.

10. Připomeňte se návštěvníkům pomocí newsletteru

Hlavním předpokladem toho, aby se návštěvnici na váš web často vraceli, je pravidelně aktualizovaný zajímavý obsah. Obvykle je třeba se návštěvníkům jednou za čas připomenout a upozornit na nový obsah. A právě k tomu je ideální newsletter. Aby si do něj uživatelé svoji e-mailovou adresu zaregistrovali, musíte je nejprve přesvědčit o tom, že zasílané informace budou opravdu užitečné. V případě serveru DoPřírody.com registrovaní uživatelé pravidelně dostávají do své e-mailové schránky tipy na nové výlety s odkazem na podrobný článek uveřejněný na webu.

V případě, že provozujete zajímavou službu, která vyžaduje registraci, máte situaci snadnější. Řada uživatelů totiž nechá při registraci zatržené políčko Chci pravidelně dostávat informace o novinkách, a tak je není nutné zvlášť přesvědčovat o registraci do newsletteru.

BRAND24

Získání návštěvníků, kteří se budou pravidelně vracet na váš web, při minimálních nákladech na propagaci, je vždy běh na dlouhou trať. Dosažení pravidelné denní návštěvnosti řádově ve stovkách unikátů obvykle trvá minimálně půl roku, často i déle. Čím vyšší už je ale návštěvnost, tím více prostoru se vám otevírá pro její další zvyšování (více kreditů pro bannerovou kampaň či možnost výměny odkazů s významnější­mi weby).

Pokud víte o nějakých dalších dobrých tipech na zvýšení návštěvnosti, podělte se o ně s čtenáři Lupy v diskusi pod článkem.

Jakou denní návštěvnost má váš web?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislým publicistou, jeho webové stránky najdete na www.pctipy.com.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).