Hlavní navigace

Když Centrum Holdings propouští zaměstnance

9. 12. 2008
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Nedávno se v diskusích na Lupě objevily spekulace o propouštění zaměstnanců z Centrum Holdings. Jaká je situace a jak vlastně portály k "restrukturalizaci" pracovních míst přistupují?

Téma internetových portálů a jejich přístupu k zaměstnancům se čas od času objevuje nejen v internetových diskusích. Zjistit skutečný stav bývá někdy velmi obtížné. Oficiální zdroje mlčí nebo se vyhýbají odpovědi a samotní aktéři se nemohou vyjádřit kvůli případnému postihu ze strany zaměstnavatele. Podobně tomu bylo, když jsme ověřovali informace z diskusí na Lupa.cz o údajném propuštění šedesáti zaměstnanců Centrum Holdings. Zaměstnancům to prý bylo oznámeno hodně nevybíravým způsobem. Další diskutující uváděl, že si obchodní zástupci dokonce založili odbory.

Internetové odbory budou jen fáma

Očekáváme, že finanční krize bude mít dopady na český reklamní trh. Pokud se máme chovat odpovědně, tak ji nemůžeme přehlížet, a proto její možné dopady stále pečlivě vyhodnocujeme. Nicméně ve stejném čase v naší společnosti dokončujeme restrukturalizaci obchodní sítě, která má za cíl zvýšit produktivitu. V rámci ní část obchodníků již dále nepokračuje, odhaluje podrobnosti tiskový mluvčí Petr Kapalín. K otázce odborů jsme oficiální stanovisko nedostali. Zdroje blízké Centrum Holding nám však nepřímo uvedly, že odbory oficiálně zaregistrovány nebyly a jde pravděpodobně o nátlakovou akci několika málo obchodníků.

Propouštění nebo odchod většího počtu zaměstnanců mohou zaznamenat konkurenční portály a provozovatelé webů. Například oddělení lidských zdrojů portálu Seznam.cz zatím nezjistilo, že by se do firmy hlásilo více bývalých pracovníků Centra nebo Atlasu: Protože naše společnosti jsou si oblastí činnosti blízké, vždy byl určitý zájem. V současné době se zájem o něco zvedl, ale nenazvala bych to výrazným nárůstem, odpověděla na dotazy Petra Říhová, personální ředitelka Seznam.cz. Ano, v poslední době jsme zaznamenali nárůst zájmu o práci ve společnosti TISCALI Telekomunikace Česká republika s.r.o. nejen ze strany bývalých zaměstnanců zmíněných společností, a to i přesto, že v současné době nové zaměstnance aktivně nehledáme, potvrdila nám Ivana Kališová, tisková mluvčí společnosti Tiscali. Naopak mediální skupina MAFRA, provozovatel rodiny portálů iDNES, se k personální otázce vůbec nevyjádřila.

Již dříve portály masivně „restrukturali­zovaly“

Nebyla by to první situace, kdy z portálu odchází část zaměstnanců. Letos v únoru bylo po převzetí dříve konkurenčního portálu Atlas.cz zřejmé, že někteří pracovníci firmu opustí. Sloučením Centra a Atlasu totiž vzniklo celkem 400 – 450 pracovních míst a některé pozice byly zdvojené. Tisková konference krátce po sloučení příliš jasnou odpověď na další vývoj nedala: Spíše se počítá s tím, že tato společnost bude pracovní příležitosti vytvářet, tvrdil tehdy Pavel Doležal, výkonný ředitel Atlas.cz.

Původně zveřejněné plány počítaly se vznikem jedné centrální společnosti, která by rozdělovala zaměstnance podle potřeby mezi jednotlivé portály. Po akvizici došlo rovněž ke změnám managementu na vrcholných a středních pozicích. Veřejnost se o možném propouštění zaměstnanců dozvěděla až z denního tisku. Některé lidi cestou při spojování firem ztrácíme. Ve finále nás nebude a nemůže být prostý součet Centra a Atlasu. Čekáme, že včetně obchodní sítě bychom se měli pohybovat kolem tří set padesáti lidí. Teď je nás trošku nad čtyři stovky, upřesnil později výkonný ředitel Pavel Mucha v rozhovoru pro Hospodářské noviny.

Spojení obou portálů bylo slavnostně prezentováno veřejnosti také na stránkách Spojeno.cz. Začátkem dubna se navíc na českém Internetu objevila stránka s názvem Odpojeni.cz. Nejednalo se však o oficiální aktivity obou portálů, za webem stáli převážně zaměstnanci vývoje portálu Atlas. Na stránkách se objevilo veřejné vyjádření nesouhlasu s dalším plánem rozvoje a také seznam lidí, kteří byli rozhodnuti z firmy odejít. Skupina těchto vývojářů údajně navrhovala vedení vlastní strategii, která byla v mnoha směrech úspornější, výkonnější a efektivnější než odpovídající věci na Centrum.cz.

Původní otevřenost vystřídalo mlčení všech zúčastněných „rebelů“ a celý web doznal během několika dní různých změn. Text kritizující vedení částečně zmizel, stejně jako celá jména „odpojených“ zaměstnanců. Postupem času zůstaly na stránkách pouze přezdívky a dnes je na webu pouze poděkování za nabídky pro tým i jednotlivce. Vnímáme to jako součást každé změny. Vždy tu bude malé procento lidí, kterým změna nebude vyhovovat, vysvětloval tehdy Petr Kapalín, tiskový mluvčí portálu Centrum.cz. Potvrdil pouze, že vedení nebude proti této skupině zaměstnanců nijak postupovat. Co bylo obsahem navržených změn, nechtěli prozradit zaměstnanci, ani tiskový mluvčí.

Nezbývalo nic jiného než se spolehnout na zdroje informací z okolí samotného portálu. Důvodem odchodu zaměstnanců byl údajně nesouhlas s využitou technologií. Centrum.cz původně plánoval zachovat vývoj zejména obsahových služeb v prostředí .NET. Takto navrhovaná strategie měla přinést portálu úsporu až 60 milionů korun. Bylo to proto, že se vývojáři naučili v malém počtu vyvíjet mnohem efektivněji. Jenže později převládl opačný názor a od této technologie se upustilo směrem k open source. Centrum Holdings je společnost, která je na open source myšlence založená. Vývojové i produkční prostředí de facto jiné, než opensourcové technologie téměř nepoužívá. Jedinou výjimkou je virtualizační software VMware, říká technický ředitel Petr Chlumský.

Kromě sporné otázky ohledně technologií panovala ve firmě nepříjemná atmosféra. Pokud se bývalý zaměstnanec Atlasu rozhodl zůstat, byl údajně ostatními označen za „kolaboranta“. Vliv na vztahy uvnitř firmy měla bezpochyby i minulost, kdy pro zaměstnance Atlasu byl portál Centrum.cz „nepřítel č. 1“. Když jejich bývalý konkurent majetkově ovládnul původní firmu, byla část zaměstnanců otrávená a druhá část naopak spokojená. Pro některé zaměstnance to byla symbolická poslední kapka a zároveň pádný důvod pro odchod. David Duroň, bývalý ředitel Atlas.cz, hodnotil odpojení svých tehdejších spolupracovníků kladně: Chtějí pracovat pro firmu, která ocení týmovou práci, a tu právě nabízejí. Ještě jsem nezažil podobnou aktivitu, kdy práci hledá tým a ne jednotlivec. V tomto před mými bývalými kolegy smekám za originalitu a odvahu.

Bouře ve sklenici vody

Také internetový portál Seznam.cz v minulosti prošel různými změnami, které měly přímý dopad na zaměstnance. V únoru minulého roku původní tým 500 externích spolupracovníků s živnostenským listem snížil na 200 obchodníků a těm nabídnul práci na hlavní pracovní poměr (Portály rozhazují nové obchodní sítě). Důvodem změn bylo zlepšení řízení týmu obchodníků, zájem o zvyšování kvality a lepší práce s jednotlivými obchodníky.

Noví obchodníci se vybírali podle jejich zájmu o zvyšování „obchodní kompententce“, vystupování a dobrých komunikačních schopností. U těch stávajících se přihlíželo k jejich finančnímu přínosu pro firmu. Ani tato zaměna se pochopitelně neobešla bez protestů údajných marketingových poradců v diskusích nejen na Lupa.cz. V diskusních příspěvcích si bývalí spolupracovníci stěžovali na údajný zákaz vstupu do mateřských poboček, omezení práv v administračním programu a zadržováním kopie objednávek.

Portál se pokoušel ústy své tiskové mluvčí situaci mírně zlehčit (jde o dva lidi z pražské pobočky), později na opakovanou žádost upřesnil postup při ukončení spolupráce. Marketingový poradce, který je v současné době ve výpovědi, má zajištěny takové podmínky, aby mohl až do konce trvání smlouvy obchodovat produkty Seznamu. Pokud pracoval v Praze, jeho kontaktním místem je centrála Seznamu v Radlické ulici. Tady vyřizuje vše potřebné. Rozhodně nikdo nezadržuje kopie objednávek, pokud je má někdo na pobočce, může si je vyzvednout.

BRAND24

O Seznamu jako zaměstnavateli kolují po Internetu různé neověřené informace. Traduje se například, že v době řízení firmy zakladatelem Ivo Lukačovičem nebylo nijak neobyklé, když ráno přišel zaměstnanec do práce, během dne se dozvěděl o svém propuštění a večer odcházel se svými věcmi. Aby nebrzdil vlastní tým při hledání nového zaměstnání, dostal zároveň neobvykle vysoké odstupné. V případě těch propouštění, u kterých znám podrobnosti, to vůbec nebylo takto dramatické, oponuje zdroj z firmy. Pro někoho však může býte současná jednička na trhu možná příliš konzervativní, co se týče změn a novinek. V Seznamu je velmi obtížné prosadit vlastní nápady, řekl nám jako vysvětlení svého odchodu jeden z bývalých pracovníků portálu ze středního managementu. Jeho jméno má redakce k dispozici, ale z pochopitelných důvodů nemůže zveřejnit. Nechá vás realizovat každý nápad, ctí profesi, kterou Seznamu přinášíte, a občas si udělá takovou legraci, že mu ji zbaštíte i s navijákem, komentovala dříve pro ITBIZ.cz spolupráci s Lukačovičem současná tisková mluvčí Rita Gabrielová.

Aktualizace o vyjádření tiskové mluvčí Seznam.cz Rity Gabrielové: „Tvrzení našeho bývalého zaměstnance, které jste zveřejnili, je velmi subjektivní a přiznám se, že hodně překvapivé. Jakoby nebyl na řádné produktové poradě, jako by nikdy nemluvil s ředitelem Seznamu a jako by nikdy nevnímal vize firmy. Kdo opravdu zná Seznam, ví, že tu o vlastní nápady jde nejvíc, vývojáři dokonce mají jeden den v měsíci pro práci na vlastních projektech, které by byly využitelné i pro Seznam. Produktoví manažeři jsou odměnováni za to, že na svěřenou službu přinesou svůj vlastní nápad, který na trhu ještě není. A co se týká Iva, běžný chod firmy ani práci jednotlivých lidí neovlivňuje a nehodnotí ji, takže by jim sotva mohl v rozvíjení jejich nápadů bránit. A na závěr: moje citace o Ivovi patří do staršího článku, odkud ji autor vzal a bez rozmyslu připojil ke stížnostem bývalého zaměstnance. To je velmi nefér a ohrazuji se proti podobnému způsobu "recyklace“."

České portály jsou pro zaměstnance zajímavým místem k získání nových zkušeností z provozu webů a aplikací s vysokou návštěvností. Nabízí v mnoha ohledech přístup k novým technologiím a zároveň lákají na tradiční výhody jako třeba večeře zdarma, podíl na rozvoji open source nebo odměny ze zisku firmy. Protože dokonalá firma neexistuje, nezbývá nic jiného než si případné nevýhody zjistit a vyzkoušet na vlastní kůži.

Pracovali jste nebo pracujete pro některý z českých portálů? Jaké jsou vaše zkušenosti? Podělte se s námi o své poznatky na redakce -zavináč- lupa.cz nebo do diskuse. Veškeré příspěvky čtenářů budeme považovat za důvěrné a jména autorů nebudeme zveřejňovat.

A co u vás ve firmě a globální krize?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor poskytuje poradenství v oblasti internetového marketingu pro živnostníky, malé a střední firmy.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).