Hlavní navigace

Křišťálová Lupa 2010 startuje. V čem je jiná?

26. 7. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Právě začíná nominační kolo naší tradiční ankety Křišťálová Lupa, která umožňuje zviditelnit a odměnit zajímavé projekty na českém internetu. Jako každý rok, i letos jsme zvažovali, jak pravidla upravit tak, abychom co nejlépe absorbovali novinky a trendy. Pojďte nominovat a zjistit, co jsme změnili!

Anketa Křišťálová Lupa letos za podpory společnosti Nokia vstupuje do pátého roku své existence. Během čtyř předchozích let se stala známou nejen mezi lidmi z oboru, ale doslova i mezi nejširší veřejností, a setkává se se stále rostoucím ohlasem. V loňském ročníku hlasoval dosud nejvyšší počet čtenářů, a to 82 000. Její cíl je stále stejný: Najít a ocenit nejoblíbenější internetové projekty v Česku, upozornit na úspěšná či inovativní řešení a zaměřit pozornost na události, které mají vliv na celé internetové prostředí v Česku.

Nejdříve ty dobré zprávy. Křišťálová Lupa 2010 bude probíhat vlastně stejně jako předchozí ročníky. Můžete právě teď nominovat své horké koně do jednotlivých kategorií, v každé kategorii jednu podle vás nejnej službu. S výjimkou kategorie Média, tam můžete nominovat až pět služeb, a Mobilní služba, kde jsou až tři nominační pozice. Proč, o tom později. Pokud nechcete, následující návod číst nemusíte, stačí rovnou přejít na vaše nominace zde…

A co se bude dít po nominacích?

Po skončení nominačního kola 31. srpna 2010 expertní panel (odborní novináři, publicisté a blogeři vybraní pořadatelem) vybere pět až deset postupujících. K těmto postupujícím má možnost přidat také takzvanou „divokou kartu“, tedy projekt, jenž nedostal dost hlasů, ale lidem z expertního panelu se projekt zdá natolik zajímavý a inovativní, že by měl postoupit do souboje se zavedenými projekty. Tím se snažíme překonat určitý stereotyp v hodnoceních a vypíchnout zajímavé novinky v oblasti, kde bojují i těžkotonážní giganti, proti nimž bude mít začínající projekt obtížnou pozici.

Stejně jako vloni do dalších tří kategorií nominuje své návrhy odborná porota, tedy významné osobnosti podnikatelského, mediálního a internetového světa vybrané pořadatelem. I letos půjde o Osobnost roku, Anticenu za nejhorší projekt a Projekt roku, inovativní a originální projekt.

Takto uspořádaný výběr se opět dostane do vašich rukou a vy rozhodnete v hlasování o finálním pořadí, kdo si jakou cenu odnese.

Nyní krátce o kategoriích, kde došlo k několika změnám. Při starém zůstávají kategorie Vyhledávače a databáze, Komunikační služby, Sociální sítě, Publikační platformy a Internetové obchodování. Novou kategorií je Mobilní služba, kde můžete nominovat služby používané na mobilním telefonu (a to samozřejmě nejenom webové), ovšem pamatujte na požadavek ankety – existující česká lokalizace, která nám supluje zaměření na české uživatele. Další novou kategorií je Dobrej nápad, kde máte příležitost ocenit něco, co vás zaujalo, nejde to dát do jiných kategorií nebo si myslíte, že v jiných kategoriích to nemá šanci. Netradiční, kreativní, praktické či inspirativní řešení či nápad v prostředí internetu, cokoliv, co vás zaujalo a nemusí jít ani o zrealizovanou aktivitu. Může jít i o konkrétní funkci již rozběhlého projektu, prostě cokoliv, co vás na českojazyčném internetu zaujalo.

A nyní poslední, největší změna. Tou je kategorie Média. Tato kategorie vždy představovala výzvu. Na jednu stranu tušíme, že těžko spolu mohou soupeřit specializované weby s obecně zpravodajskými weby, na stranu druhou vidíme, že vymezit hranici mezi nimi dopředu je velmi těžké. Některé projekty jsou předem zvýhodněny, protože mají svůj chlíveček, jiné dopředu odkopnuty, protože svou kategorii nemají. A tak jsme se letos rozhodli jít na to od lesa, podle vašich nominací a hlasů. Nově tedy můžete do sjednocené kategorie Média nominovat pětici jakýchkoliv médií, bez ohledu na to, zda jde o obecná, bulvární, specializovaná, sportovní, IT média a další jiná média. Můžete sem dát média informující o novinkách ve vašem oblíbeném seriálu, paranormálních jevech v jihlavském podzemí či pražské sněmovně, o výsledcích korfbalové ligy nebo … nebo cokoliv, co za českojazyčná média na internetu sledujete. Na rozdíl od jiných kategorií sem můžete vypsat pět, která vám přijdou, že si to zaslouží. A jak se s tím vypořádáme my?

My vaše nominace v této kategorii pozorně projdeme a nominace seskupíme do skupin podle toho, jaké nejvýraznější trendy budou z vašich nominací patrné. A když nám někdo nezapadne do žádné mediální skupiny, bude příliš vyčnívat z řady, ale bude hoden pozornosti, třeba si zaslouží být v Dobrém nápadu, protože tam potom patří jako něco inovativního a vyčnívajícího. Prostě nechtěli jsme vás dopředu svazovat žádnou svazující definicí. Jsme zvědavi, jak se tento způsob nominací osvědčí.

Křišťálová Lupa zviditelňuje

Co dodat? Snad jen důvod, proč se ankety zúčastnit. Ten hlavní důvod je, že Křišťálová Lupa zviditelňuje a také dokladuje to, čím „náš“ internet v tom kterém roce prošel. Když se zpětně díváme na výsledky uživatelských hlasování, je to zajímavá výpověď o tom, co ten rok frčelo a kam jsme se od té doby posunuli. Pro nominované je to také možnost dát o sobě vědět. Můžete namítnout, že o nich se už přeci ví, když je nominujete, ale tak lehké to není. Svou nominací oblíbená média dostanete do povědomí i reklamních a mediálních agentur či investorů, anketa nemá dopad „jen“ na uživatele internetu. A kromě toho pomůžete projektu rozšířit počet návštěvníků, kteří o něm nevěděli – i tací se jistě najdou. Navíc, a to je na tom pro oceněné nejlepší, dorazí na listopadovou párty Křišťálové Lupy, kde si mohou zanetworkingovat až na dno skleniček. A Tomáš Hanák už má moderování večera v diáři vyznačené, stejně jako skupina Vltava, která letos začala koncertovat po sedmileté pauze. Kromě toho jsou pro vás přichystány ještě zajímavé ceny, v čele s mobilním telefonem Nokia N97 mini.

Stejně jako loni a předloni i letos nabízíme provozovatelům webů a projektů, kteří by rádi o vítězství v anketě usilovali, propagační ikony. Na stránkách ankety si mohou vybrat z nabízených bannerů a ikon, které pak umístí na svůj web.

BRAND24

Jízdní plán

Tak, teď už víte, jak na to, proč na to a zbývá jen dodat, kdy začínáme.

  • Vaše nominace čekáme do konce srpna, přesně řečeno od 26. července do 31. srpna 2010.
  • V září se sejde expertní panel a přidá případné „divoké karty“ do nominací.
  • A vaše hlasování proběhne od 20. září do 24. října 2010.
  • Slavnostní vyhlášení ankety se uskuteční 25. listopadu 2010.

Takže, i letos je to na vás, koho navrhnete a komu dáte svůj hlas!

KL 2010 loga

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).