Hlavní navigace

Libor Hoření: V Bostonu je „amazing“, i když si dáte hrušku k svačině

10. 6. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Libor Hoření, Fasheebo.com
Jak přesvědčit investory v cizině a kolik taková cesta stojí? Šéf startupu Fasheeebo pro Lupu píše zápisky z cesty do amerického Bostonu, kam firmu vyslal CzechAccelerator.

Jsme Fasheebo.com a jako jedni z mála jsme dostali příležitost rozvíjet svůj projekt na globální úrovni. Jak jsem již psal v prvním článku, přípravy na odlet do Bostonu byly poměrně zběsilé. Měli jsme jen pár týdnů na vše – rezervaci letenek, ubytování (přes airbnb.com jsme našli relativně levný pokoj v rodinném domě hned u metra) a hlavně přípravu prezentací našeho projektu a dokončení všeho potřebného pro vstup na globální trh.

Hned po příletu nám bylo jasné, že jsme si Boston, jako místo vhodné pro rozvoj Fasheebo.com, vybrali správně. Spousta mladých lidí, pozitivní energie a hlavně důvěry, že se vše povede. Dva měsíce sídlíme v kancelářích Cambridge Innovation Center (CIC), které jsou v centru města a jen pár minut od MIT nebo Harvardu. 

Skvělé je, že jsme nedostali dva stoly a dvě židle. Vše je organizováno formou open space, každý den si můžete sednout na libovolné místo v celém podlaží. Dohromady je k dispozici sedm pater pro více než 600 firem. Díky cirkulaci lidí máte neustále příležitost mluvit s jinými lidmi o jejich projektech, nápadech či vizích a velice snadno navážete nové známosti. 


Autor: Libor Hoření, Fasheebo

Cambridge Innovation Center

K dispozici jsou také konferenční místnosti, pingpongové herny, deskové hry, kulečník, můžete sníst neomezeně jídla a pití, prostě paráda. Poznali jsme takto spoustu podnikatelů, například úspěšného vývojáře sportovních aplikací, který nám po několika schůzkách nabídl spolupráci a zřízení vývojářského týmu v České republice pro jeho agenturu.

Právě dennodenní setkávání se s novými lidmi je největší výhodou Bostonu. V České republice snad nenajdete místo, které by se mu byť jen vzdáleně blížilo. Kromě toho tady probíhá každý den několik networkingových akcí od neformálních setkání na pivu nebo mexickém jídle až po odborné konference o nanotechnologiích a trendech v biomedicíně. S výběrem událostí nám pomáhají naši mentoři, které jsme získali díky CzechInvestu. Vytipovávají za nás lidi, s nimiž se máme setkat, a doporučují, kam se nám vyplatí zajít.

Zaujmout, nebát se a mluvit

Jedna z nejužitečnějších akcí zde pořádaných je Venture Café, která probíhá každý týden přímo v CIC. Je to networkingové setkání pro všechny, kteří v centru pracují. Dostanete cedulku se jménem a očekává se, že budete hovořit s cizími lidmi o svých nápadech.

Častokrát tu narazíte na studenty, podnikatele, investory, ale nikdy dopředu nevíte, s kým vlastně budete mluvit. Aby řeč nestála, je zdarma k dispozici dostatek piva a pochutin. Lidé jsou tu obecně velice otevření – například hned druhý den nás místní headhunter pozval na baseballový zápas světových jedniček Red Sox.


Autor: Libor Hoření, Fasheebo

Boston

Akce jsou tu tedy hodně o tréninku prezentačních dovedností a tzv. pitchování. Pitch, tedy krátké shrnutí projektu, je klíčový pro každý small talk. Musíte být schopni kondenzovat celé poslání svého záměru do tří až čtyř vět. Déle nikdo neposlouchá. Já jsem se naučil, že náš portál s módou musím popisovat zhruba takto: „Představte si, že jste žena a toužíte po červených šatech. Na dvě kliknutí vám na Fasheebo.com vyběhnou stovky červených šatů ze spousty e-shopů po celém světě. Samozřejmě s dovozem přímo k vám domů. Svět celosvětové módy je vám tak otevřen, aniž byste museli procházet desítky samostatných e-shopů. Zároveň vám každý den doporučíme módu na základě vašeho módního stylu.“

Takto krátké a výstižné to musí být, abyste zaujali a zajistili si pozornost protistrany. Důležité je předat vášeň, nadšení a víru ve vlastní projekt. Jsou zde stovky firem a každý tu denně slyší o spoustě nápadů, je tedy třeba být jedinečný. Zaujmout, nebát se a mluvit. To je to, oč tu běží.

I hruška je amazing!

Všem, kteří se vydají rozvíjet do Bostonu svůj projekt, radím, aby si určili své cíle, s nimiž do něj přijíždějí, a řádně nacvičili prezentaci. V podstatě budete potřebovat tři typy prezentací – krátký pitch (3–4 věty) pro stručné představení projektu na akcích. Dále tzv. blurb, což je popis projektu zhruba na 10–15 vět. Ten většinou pošlete těm, které zaujal váš projekt a kteří chtějí vědět více. Třetím typem prezentace je tzv. executive summary, což už je celkem podrobný popis projektu včetně velikosti trhu, aktuálního stavu, finančního potenciálu, konkurence, strategie atd. Ten předkládáte až potenciálním partnerům nebo třeba investorům.

O svých cílech se nebojte mluvit, přemýšlejte o nich, specifikujte je, protože díky tomu vám mentoři mohou doporučit kontakty, které vám dále mohou pomoci. Naším cílem je především získat feedback na Fasheebo, poznat, co si lidé o našem projektu myslí, navázat novou spolupráci, načerpat svěží nápady, zjistit možnosti vstupu na US market, případně najít investora a celkově si pobyt užít. :-)

Nejčastější slova, která tu slýcháme, jsou: „Cool, amazing, wonderfull, terrific…“ Všechno je tu pro místní prostě „amazing“! Každá novinka, každá schůzka, každá drobnost. I když si dáte ke svačině hrušku, lidé vám řeknou, že je to „amazing“.

Čím se lišíte?

Navazování kontaktů je zde mnohem jednodušší než v České republice, ale musíte být otevření. Lidé jsou v Bostonu opravdu hodně milí a vstřícní. Přemýšlejí, jak pomoci ostatním s jejich projektem, s kým je propojit, komu je představit. 

Nejpřínosnější pro nás zatím byly schůzky s lidmi, kteří se ve startupovém prostředí pohybují již mnoho let, a znají tak spoustu firem. Ti nás propojili s dalšími lidmi z módního odvětví, s majiteli jiných projektů postavených na principu machine learning a jinými zajímavými lidmi. Zároveň tu jde každý hned k věci. Skoro ani nestačíte doříct těch pár vět o svém projektu a už se ptají na další a další podrobnosti…

Nejčastější otázkou je „What are your differentiators?” neboli „Čím se lišíte od všech ostatních projektů?” Na tuto otázku je opravdu dobré mít připravenou kvalitní odpověď. Je to příležitost, jak se dostat ze škatulky „jen další projekt z mnoha“. Je skutečně absolutně nutné, abyste dokázali popsat vlastní projekt a své odlišnosti v několika málo stručných větách. Přesně vystihnout, o čem je, co komu přináší a v čem je jiný.

Několik praktických rad na závěr

Hned po příjezdu si pořiďte místní mobilní telefonní číslo. Lidé zde hodně volají. Také si ihned natiskněte vizitky vaší firmy se sídlem v US. Oblečení je zde méně formální, spíše pracovní – rifle a košile jsou na řadu schůzek dostatečné, případně sako. Vše je zde o něco dražší, typický oběd v restaurace stojí 12$. Pro představu nákladů ještě přikládám naše výdaje za první měsíc naší výpravy:

Ubytování – 40 000 Kč
Jídlo – 34 000 Kč
Doprava – 6 000 Kč
Volnočasové aktivity – 12 000 Kč
Letenky – 30 000 Kč
Cestovní pojištění – 4 000 Kč
Ostatní – 15 000 Kč

BRAND24

Celkem nás tedy tento pracovní výlet stál zatím zhruba 150 000 Kč. CzechInvest nám po našem návratu zpětně proplatí zhruba 45 000 Kč z našich nákladů.

Příští týden jedeme do New Yorku, takže se těšíme na nové zážitky a zkušenosti :)

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se od 17 let věnuje podnikání na internetu, zakládal projekty Toprecepty.cz, Toppotraviny.cz a investoval do Chlapskazasilka.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).