Hlavní navigace

Lidi je nejlepší hledat nonstop. Snáz se najde práce pro programátora než naopak

5. 8. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Být zkušeným programátorem v roce 2015 je pohádka. Firmy se o ně předhánějí a kromě peněz dokáží nabídnout i plno zajímavých benefitů.

Pracovní trh s vývojáři je vysátý a situace připomíná tu, která panovala na scéně v dobách před pádem Lehman Brothers. Velké firmy rozjely dlouho oddalované projekty a rázem je na trhu prázdno. „V prvním čtvrtletí 2015 počet míst oproti loňsku v tomto segmentu vzrostl o 12,7 %, ve druhém čtvrtletí meziroční tempo nárůstu počtu obsazovaných míst zrychlilo na 20 %,“ vypočítává analytik LMC Tomáš Dombrovský

„Problém je v celém sektoru IT, a to už dlouhodobě. Se situací před krizí se to ještě na 100 % srovnávat nedá, ale blížíme se tam velmi rychle,“ tvrdí marketingová ředitelka personální agentury Grafton Jitka Součková s tím, že během jara začala prudce klesat nezaměstnanost a firmy si začaly uvědomovat nutnost ubrat ze svých požadavků. 

„Trh se začíná přehřívat a začínají se uplatňovat i lidé, kteří zatím práci jen hledali, protože třeba nesplňovali některé požadavky, například jazykové či délku praxe,“ dodává Součková. 

Změny zaregistrovaly i samotné firmy. „Neskutečně se to rozhýbalo. Nikdo neví proč, ale od března, dubna je všechno jinak. Něco takového tu minimálně dva roky nebylo. Loni a předloni se plno zajímavých projektů nerozjíždělo. Dostaly se na konec schvalovacího procesu a pak se zastavily. To se změnilo. Možná je to tím, že se trochu firmám začalo dařit lépe. Měli jsme nějaké předpovědi, ale teď nestíháme nabírat lidi,“ tvrdí šéf Et Netery Martin Palička

Problém je ale v tom, že na trhu došli zkušení lidé. „Situace na trhu dostupných vývojářů je v současnosti nejhorší, jakou jsem za svou kariéru zažil,“ říká technický ředitel Mallu Michal Táborský

Trh vysávají i velká vývojářská centra, která se koncentrují především v Brně. „Na trh totiž vstupují mezinárodní společnosti, které zde budují nová IT development centra. Stávající development centra pak dynamicky rostou. Sektor IT nebyl obecně krizí příliš zasažen, ta pak ovlivnila především manažery v IT bez technických znalostí. Ti se v současné době uplatní na trhu jen velmi těžko,“ vysvětluje Alena Sojčáková z personální agentury Hays. 

„Ukázalo se nám, že je lepší hledat nonstop. Když najdeme dobrého vývojáře, je jednodušší najít pro něj práci, než hledat dalšího,“ tvrdí Jan Sirotek z Clever Maps. 

Nedostatek tlačí na platy

O peníze jde vždy až v první řadě, tvrdí okřídlené heslo. To platí i v IT světě. „Zákon poptávky a nabídky funguje zcela nekompromisně. Cenová hladina vývojářů se drží nahoře. Na druhou stranu se setkáváme s tím, že si nás vývojáři vyberou právě díky neplatovým benefitům – zejména práce ve svobodné firmě,“ vysvětluje Sirotek

Benefity a atmosféra ve firmě jsou často klíčovým prvkem, který rozhoduje o tom, zda se nováčci pro změnu rozhodnou. „Tlak na výši platu se projevuje, ale méně než v minulých letech, protože už byl u některých pozic dosažen strop a není již většího prostoru pro růst,“ dodává Martin Paták z Cleverlance.  

Hledá se vývojář

Podle oslovených firem jsou nejhledanějšími specialisty vývojáři s ideálně více než dvouletou praxí. „Ze strany klientů je největší poptávka po vývojářích Java, C#, C/C++, po QA inženýrech, žádaní jsou kandidáti v oblasti Security a infrastruktury, dále i SAP konzultanti,“ dodává Sojčáková s tím, že se postupně mění i systém zaměstnávání. 

„V porovnání s minulými lety vzrostl zájem o kontraktory. Zejména v projektové či jiné časově omezené činnosti bývá angažování dodavatele lépe vnímáno, než v současné době běžná nabídka zaměstnání na dobu určitou,“ vysvětluje. 

Ne všem ale bodyshop vyhovuje. „Pro naše projekty je vývoj klíčový. S jeho zadáváním externím vývojářům jsme opakovaně udělali špatnou zkušenost. Buď člověk sedí v autobusu a jede s firmou, nebo jede jinam,“ komentuje Ondřej Raška z Mitonu a dodává, že oni mají v hledáčku především mobilní vývojáře pro iOS a Android. 

„Slevomat vybudoval mobilní tým začátkem tohoto roku a stále má více projektů, než tým dokáže zvládnout. V Bonami, Skrzu, Glami jsou rozpracovány plány na mobilní aplikace, jen jsme ještě nenašli dobré lidi,“ vysvětluje. 

Nejžádanější profese na Jobs.cz (první pololetí 2015)
pořadí specializace počet otevřených pozic
1. programátor 3364
2. IT analytik 1788
3. správce operačních systémů a sítí 1139
4. SW architekt 1048
5. správce aplikačního SW 924

Zároveň se na pracovních serverech objevují i nová zadání. „Aktuálně to jsou například hojné a stále přibývající pozice user experience designerů/testerů. Ovšem i u programátorů dochází k neustálým posunům, vývoj aplikací a systémů je jednou z nejnáročnějších oblastí co se dalšího vzdělávání týče,“ dodává Dombrovský.

Klasické finty ožívají

Stejně jako před rokem 2009 se objevují oblíbené finty, které mají zapojit do náboru nováčků i zaměstnance. 

V podstatě všechny firmy nabízí svým lidem prémie za přivedení nového člověka. „Motivujeme naše lidi formou referral programu a vyplacením odměny za doporučení po ukončení zkušební doby zaměstnance. Doporučení probíhá přes Jobote,“ vysvětluje personalistka brněnského Webnode Andrea Novotná.

Odměny se pohybují v řádech desítek tisíc korun. „Máme sice vlastní recruiting tým, ale všechny zaměstnance motivujeme, aby lákali do STRV lidi ze svého okolí a následně je odměňujeme v rámci řady akcí. Ale stejně nejlepší doporučení přijde od spokojeného zaměstnance, dbáme tak na spokojenost našich lidí a vysoký komfort našich kanceláří,“ dodává Lubo Smid z vývojářského studia STRV. 

Důraz na budování pověsti firmy namísto placení za pracovní inzeráty potvrzují i další oslovené firmy. „U technických pozic inzerce moc nefunguje, tam má velkou váhu zajímavost projektu. To, co při náboru nejvíce funguje, je pověst firmy. Ta je z našeho pohledu zásadní,“ tvrdí Lucie Krupková ze Seznamu.

BRAND24

Hledáme i holky

V náboru pomáhají třeba i sdružení jako třeba Czechitas. To se zaměřuje na vzdělávání žen a ulehčování jejich vstupu do IT světa. Kromě víkendových kurzů spolupracují s firmami v rámci větších školení. 

Cleverlance třeba investoval čas do pětidenního testerského kurzu pro dámy z Czechitas. Získal tím hned několik nových zaměstnankyň. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).