Hlavní navigace

Mafra se tak trochu pouští do internetové telefonie

20. 10. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 29
Zpravodajský portál iDnes.cz se po freemailu a vyhledávání od Google pouští také do internetové telefonie. Jde o třetí službu nezpravodajského charakteru, kterou tento server spouští. Co tím portál sleduje? Hodlá Mafra konkurovat zavedeným českým VoIP operátorům a volání přes SkypeOut?

Jak celý systém Klikni a volej vlastně funguje? V samotné Mafře nám toho o principech fungování jejich modelu internetové telefonie moc prozradit nechtěli a v rubrice FAQ dotyčné služby jsme se dozvěděli hlavně to, že jsou hovory uskutečňované přes Klikni a volej placené prostřednictvím virtuálního kreditu, jejž lze dobíjet prostřednictvím kreditní karty, PaySecem, Paypalem a převodem na účet. Tím se množství faktických informací, které o sobě služba poskytuje téměř vyčerpalo. Je to docela škoda, protože by bylo například určitě užitečné vědět, jaký kodek poskytovatel pro přenos hlasu používá a rozhodně nejen to. K technologickým údajům se nechceme vyjadřovat. Klikni a volej je svým způsobem unikátní systém, který se bude moci rozšiřovat o další služby, prohlásil Jan Fencl, project manager služby Klikni a volej. Bylo tedy trochu potřeba zapátrat v paměti a chvilku googlovat.

Tip: Porovnejte si tarifikaci služby Klikni a volej s přehledem VoIP tarifů v článku Najděte si nejvhodnější VoIP tarif od Martina Vyleťala.

Ústředny s funkcí Click and dial

Dne 11. října 2007 si Mafra zaregistrovala poněkud záhadnou doménu www.klikniavo­lej.cz. Na té byla nedávno spuštěna betaverze nové služby, která, soudě podle svého názvu, nabízí široké veřejnosti to, co před cca třemi lety přinesly moderní VoIP ústředny určené po firemní sektor, tedy funkci „click and dial“. Ta za pomoci webového rozhraní prohlížeče nabídla společnostem k dispozici centrální telefonní seznam, ze kterého mohli uživatelé jednotlivé položky vytáčet jediným kliknutím na kontakt.

Celé to fungovalo tak, že obslužná aplikace kontaktovala IP ústřednu a telefonní ústředna po autorizaci vytočila vámi zadanou pevnou nebo mobilní linku a po zvednutí vás spojila s kontaktem ze seznamu. Výhoda systému pro firemní řešení internetové telefonie bylo zřejmé, odpadaly náklady a nepohodlí s IP telefon, který by zde byl jaksi navíc. Online seznam vám byl navíc k dispozici i tehdy, když u sebe zrovna nemáte svoji vlastní linku (můžete využít jakékoli číslo, k němuž máte přístup) a k zahození nebyla ani integrace s Outlookem. Jak ale něco podobného může fungovat coby portálová služba?

historie hovoru

Z výše zmíněného si portálová „VoIP“ služba iDnesu ponechává funkci online seznamu, mechanismus spojování stanic a princip IP volání. Obecně se však srovnávání s klasickými VoIP službami provozovatel Klikni a volej spíše brání, údajně hlavně kvůli funkci Rychlá volba. Ta funguje tak, že se po uložení kontaktu do adresáře na vašem účtu Klikni a volej vygeneruje speciální telefonní číslo, které může reprezentovat váš kontakt z internetového adresáře ve vašem mobilu. Pokud se vám pak stane, že se ocitnete na místě, kde nemáte přístup k připojení na Internet a přesto chcete danému kontaktu přes VoIP zavolat, jednoduše vytočíte číslo rychlé volby z vašeho telefonu, který je registrován v rámci Klikni a volej účtu.

Následuje vyslechnutí krátkého vzkazu a po vašem zavěšení začne váš telefon vyzvánět znovu stejným způsobem, jako při volání přímo z webového rozhraní. Samotný provozovatel k tomu dodává: Nepovažuji Klikni a volej za typický příklad internetové telefonie. Sice používáme VoIP pro přenos hlasu, ale i díky funkci Rychlá volba, která umožňuje si kontakt pro volání přes Internet uložit do telefonu, takže vlastně ani nepotřebujete ani svůj počítač a můžete být velmi snadno 100% mobilní. Jsou zde i další výhody, neměníte například své telefonní číslo a platíte pouze to, co provoláte, nejsou zde žádné skryté poplatky či složité smlouvy, prohlašuje Fencl. Faktem je, že princip fungování Klikni a volej oproti ostatním nabídkám VoIP řešení nenabízí uživatelům vlastní geografická čísla a tudíž ani možnost volání zdarma a další radosti klasických VoIP služeb.

BRAND24

platba

Jak velký tržní podíl by chtěla nová služba ukousnout zavedeným hráčům na poli české internetové telefonie, kterým služba konkuruje asi nejvíce, nám opět provozovatel zatím prozrazovat nechtěl. Vyplývá to vlastně již z mé předchozí odpovědi. Služba Klikni a volej je v Česku úplnou novinkou. Našim cílem je, aby značka Klikni a volej reprezentovala levné a pohodlné volání do zahraničí, na české pevné linky, SMS služby a hlavně ušetřila lidem co nejvíce peněz. Co se týče té zahraniční konektivity, zde jsou našimi partnery velké a stabilní nadnárodní telekomunikační společnosti se silným technickým zázemím, Klikni a volej má propojovací body např. v USA, Německu i Rusku. Služba je dnes zatím stále ve stádiu veřejného betaprovozu, takže je na některé výroky zatím ještě opravdu brzy, dodává Fencl.

Unikátní čísla v nabídce nebudou

A jak je to s nabídkou vlastního unikátního telefonního čísla? Zatím z pochopitelných důvodů služba nic podobného nenabízí, na druhé straně by se právě to mohlo zdát jako největší handicap oproti klasické internetové telefonii. V případě volání z mobilního telefonu v tomto ohledu nejspíše není co řešit, ale pokud chci využívat VoIP coby náhradu za pevnou linku, je již situace jiná. Plánuje tedy iDnes přijít nabídkou vlastních telefonních čísel třeba alespoň později ve stádiu ostrého provozu? Ano i ne. Protože vy zvláštní „pevné“ číslo vlastně nepotřebujete. Využíváte všechny vaše současné telefonní přístroje. Služba Klikni a volej pouze umožní vytvořit unikátní telefonní čísla Rychlé volby a uložit je do vašich současných přístrojů. Potom ze svého pevného nebo mobilního telefonu voláte svému příteli nebo přítelkyni tak, jak jste zvyklí, jen k tomu využíváte levnější spojení služby Klikni a volej i bez přístupu na web, komentuje tento problém Fencl.

Zkusíte využít VoIP služby iDnesu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).