Hlavní navigace

Mají Češi rádi sociální sítě?

6. 8. 2008
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 74287
V Česku existuje velká skupina internetových uživatelů, kteří si bez sociálních sítí nedokáží virtuální komunikaci představit. I osobnosti českého Internetu využívají nejrůznější aplikace pro zábavu i pracovně. Inzerenti mohou uvítat možnost maximálně přesného cílení.

Ve studii s názvem Wave 3 (více najdete ve článku 84 % aktivních uživatelů v Česku si prohlíží online video) byl věnován prostor také sociálním sítím. Tedy aplikacím, které umožňují uživatelům seznamovat se, sdílet obsah, komunikovat a hledat staré známé. Podle této studie je na celém světě 272 milionů uživatelů sociálních sítí, v České republice okolo osmi set tisíc. Sociální sítě jsou nejvíce oblíbené na Filipínách (používá je 83,1 % aktivních uživatelů) a v Maďarsku (79,9 %). V České republice zmíněných osm set tisíc činí 35,5 % aktivních uživatelů (věkové rozmezí 16–54 let), tj. pracují s Internetem každý den nebo každý druhý den. Hůře je na tom v tomto směru pouze Francie (33,1 %). Co uživatelé v sociálních sítích dělají nejčastěji? Je to hlavně nahrávání fotek (55,1 %), posílání vzkazů (74 %) a poslech hudby (33,6 %). Nejvíce je v sociálních sítích Američanů (43 milionů) a Číňanů (39 milionů). Ze sociálních sítí jsou nejoblíbenější MySpace (32,3 % uživatelů), Facebook (22,5 %) a Blogger (15,7 %).

Známé mají nejen známí

Pokud je možné přístup Čechů k sociálním sítím trochu generalizovat, tak pro firemní kontakty používají často LinkedIn, pro zábavu MySpace a Facebook. Dále se využívají služby pro sdílení obsahu, konkrétně článků.

Osm set tisíc Čechů má tedy zkušenosti s některou sociální sítí. Mezi stálé uživatele patří i známé osobnosti českého Internetu. Jediným z oslovených, který neměl zkušenosti se sociálními sítěmi, byl Ondřej Neff, spisovatel a novinář. Se mnou je to špatný, já jsem samotář a sociální sítě nepoužívám, prohlásil zakladatel Neviditelného psa stručně a jasně. Přitom je jedním z otců českého Internetu a o jeho serveru se povídá, že byl vlastně prvním českým blogem. Do světa internetových komunit se ale Ondřej Neff zatím nepustil a zdá se, že to ani neplánuje.

Další z důležitých postav českého internetu, Daniel Dočekal, internetový novinář, zakladatel a provozovatel několika projektů, je na tom s využíváním sociálních sítí o poznání lépe. Pro profesní kontakty využívá síť LinkedIn a pro zábavu populární Facebook. Na otázku, co je na sociálních sítích dobrého a co špatného, odpovídá po svém – tedy s nadhledem: Nic a nic, prostě jsou. Ne vážně, LinkedIn je skvělý pro životopis a obchodní a profesionální kontakty, Facebook je občas zábavná věc. V obou případech mi to dobře posloužilo k nalezení spousty lidí, se kterými jsem se v životě potkal. Občas bylo hodně zajímavé vidět, jakou měli mezitím profesní kariéru. Ve Facebooku se Daniel Dočekal seznámí v podstatě s kýmkoliv kdo požádá, v LinkedIn pouze s lidmi, se kterými se někdy setkal osobně.

Uživatelem sociálních sítí je i Tomáš Jindříšek ze společnosti OgilvyInterac­tive, i když jak sám tvrdí, ne tak častým jako ti mladší, případně ti, kteří žijí na západ od našich hranic. Na dotaz, které sociální sítě používá, odpovídá: Nejvíce LinkedIn, zejména jako aktualizovaný profesní adresář. Postupně přicházím i na chuť Facebooku, což je síť, jejíž rozšíření v Čechách dávám tak dva tři roky. Zásluhu na tom budou mít především studenti, kteří pobývali v zahraničí a kteří si bez něj ‚net‘ už nedokážou představit. A zrovna dnes jsem dostal pozvánku do sítě Xing, její propagátor mě láká na to, že její fanoušci se v Praze každý měsíc scházejí na zmrzlině… Tak uvidíme.

A co je podle něj na sociálních sítích dobré a co špatné? Řada lidí vnímá komunikaci obecně jen binárně. Stav jedna nebo nula. Buď s člověkem stoprocentně mluvím osobně nebo po telefonu či e-mailem, nebo nekomunikuji. Sociální sítě jsou často napůl cesty mezi těmito stavy. Fungují tedy jako jakýsi monitoring a rešerše života vašich známých. I když nemáte čas se všemi svými známými mluvit, tak nějak periferně díky Facebooku a dalším sítím vnímáte, jak žijí, co dělají, že mění svůj stav, že jsou na dovolené, kde pracují a podobně. Jako když kolem vás projde spolubydlící, vidíte jeho stopu. Nevýhodou může být samozřejmě virtualizace mezilidských vztahů, ale osobně bych to neviděl tak černě. Sociální sítě totiž navzdory všem tvrzení spíše podporují vztahy v reálném světě. Téměř všichni přátelé na sociálních sítích jsou pro Tomáše Jindříška i kamarádi a známí z reálného života. Sociální sítě jsou pro něho doplněk reálného života, naštěstí tomu není naopak.

A co sociální sítě a reklama? Podle Tomáše Jidříška je výhodou naprosto přesné cílení. V Čechách se zatím moc využít nedá, i když například cílení na Facebooku pomocí klíčových slov v profilech registrovaných lidí je zajímavé (OgilvyInteractive je používá například pro klienta Semtex), využívá se i LinkedIn pro headhuntery.

Marek Bačo ze společnosti ARBOInteractive je také zapáleným uživatelem sociálních sítí, oblíbil si LinkedIn a Facebook, dále dlouhá léta používá nejrůznější chatovací služby. Podle něho je kladů používání sociální sití dost, takže se ve svém komentáři zaměřil spíše na zápory:

Například všeobecné smluvní podmínky – ačkoli je skoro nikdo neřeší, je az k neuvěření, na co všechno mají právo provozovatelé. Spousta uživatelů je o sobě schopna říci až neskutečně moc a hrozí celkem slušná šance na zneužití dat. Co se týče zpracování, ne každá sociální síť dokáže vydělávat a ne každá z nich je profesionálně udelána. AZET.sk mělo před měsícem problémy se zabezpečením. Ačkoliv jsou sociální sítě stále dost ‚hype‘ a jsou bezesporu jedním z nejrychleji rostoucích online služeb, má lesk sociálních sítí i stinnou stránku, a to v příjmech z reklamy – největší globální hráči jako Facebook nebo MySpace nedosahují takových příjmů, jaké očekávali jejich majitelé. Navíc se Facebook už spálil se svým zázračbýn systémem beacon, který nakonec v tichosti uložil k ledu.

Není online reklama jako online reklama – to platí v sociálních sítích dvojnásob. Je jasné, že na sociálních sítích je možné komunikovat jinak než jen ztratit pár bannerových zobrazení v miliardě shlédnutých stránek. Youtube.com bojuje s příjmy také a jen kontextová reklama už nestačí, a tak není překvapením, že se objevuje preroll reklama – otázkou je, jak na ni budou reagovat uživatelé. Tak jako tak inzerenti stále hledají cestu, jak opravdu efektivně využívat sociální sítě. Typickým příkladem jsou profily – je možná hezké, že nějaká automobilka či model auta má ‚500 friends‘, ale kolik z nich jezdí opravdu v tomto autě? Kolik z nich si auto koupí? Navic 90 % z těchto uživatelů bylo obdivovateli značky již před tím, než si automobilka zřídila svůj profil – čili možný efekt brand buildingu a posilování image u již existujících zákazníků… Ale dle mého je to asi málo.

Sociální sítě využívá i Martin Kožíšek z komunitního portálu Lidé.cz. Jedná se o trend, kdy se lidé prezentují a sdružují podle svých zájmů i názorů. Oproti jiným webovým stránkám je u komunitních služeb výhodou větší interakce mezi uživateli, snadné navázání kontaktu, říká Martin Kožíšek. A jak je to s reklamním potenciálem například u služby Lidé.cz? Reklama může být cílená. Umožňuje oslovit jen konkrétní okruh uživatelů – například mladé lidi, skupiny lidí podle zájmu a podobně. Cílená reklama je pro uživatele méně obtěžující, prezentuje mu výrobky a služby, které by ho mohly potenciálně zajímat.

MartinKožíšek popisuje vývoj služby v posledních letech: V poslední době lze sledovat nárůst počtu profilů uživatelů Lidé.cz, příspěvků ve fórech, fotek nebo inzerátů. Nárůst můžeme pozorovat podle několika měřítek – zatímco před dvěma lety byl počet vložených fotografii denně kolem 6000, dnes je to kolem 70 000. Inzerátů je denně přes tři tisíce a počet návštěvníků komunikující současně na chatu i deset tisíc. Výhodou je rychlé navázání kontaktu. Z nedostatku času je ideální výběr partnera podle zadaných kritérií nebo inzerátem v seznamce. Výběr usnadňuje i oblast hledání podle zájmu – např. ‚emostyl‘, vyhledávání podle bydliště. K navázání virtuálního vztahu nepotřebuji skoro žádný čas ani investice. Nevýhodou je, že téměř nedochází k reálnému setkání a tyto vztahy jsou tvořeny jen na základě psaného textu, bez možnosti si tyto informace ověřit. Dobou strávenou na komunitních službách se rozšiřuje i počet kontaktů. Hloubku vztahů určuje hlavně to, kolik jsem ochotný o sobě sdělit informací. Mnohdy lze považovat za ‚přátele‘ lidi, kteří mají jen podobný zájem, ať už na diskuzích nebo např. v oplácení dobrého známkování profilu.

Přátelství vytvořená virtuálně se často přenesou do skutečného života. Sociální síť je ideální k předvýběru skutečných přátel podle komunikovaných zájmů a stylů. Na srazy uživatelů chatů a sociálních sítí chodí stovky uživatelů, rádi se seznamují osobně a baví se. Pouze nejznámější české komunitní projekty využívá měsíčně podle NetMonitoru skoro 2,5 milionu lidí (viz tabulka), o těch, co se pohybují na zahraničních sociálních sítích, můžeme jenom spekulovat.

Navstevnost komunitnich webu

Zdroj: NetMonitor (červen 2008)

Libor Kříž z vydavatelství Extra Publishing je náruživým uživatelem sociálích sítí, oblíbil si jich hned několik. Facebook pro sdílení fotografií, zážitků a projektů. Díky němu má také přehled o akcích. Pro rychlou komunikaci používá mikroblog Twitter, pro sdílení hudby Last.fm, pro evidenci odkazů Del.icio.us. Profesně komunikuje prostřednictvím LinkedIn, služba SlideShare mu pomáhá při hledání prezentací týkajících se Webu 2.0 a další problematiky, které ho zajímají.

Pokud do svého okruhu známých v rámci sociální sítě pustím opravdu jen ty, které chci a myslím si o nich, že mají pro mě přínos, pak je to skvělé pro získávání a výměnu informací a zkušeností. Pokud je v rámci sociální sítě 90 % neznámých (rozuměj naprosto neuspořádaná komunita), jen to obtěžuje a nemá smysl, říká Libor Kříž.

BRAND24

A jak mohou být sociální sítě přínosné pro zadavatele internetové reklamy? Velmi. Pokud jde o dobrou a jasně specifikovanou­/vyhraněnou sociální síť s jasnými parametry a atributy, pak je to jasně definovatelná socioekonomicko-demografická skupina lidí, na kterou se dá dobře cílit reklamou.

Setkávání virtuální i reálné

Sociální sítě jsou v Česku oblíbené mezi osobnostmi, které se Internetem zabývají, i mezi běžnými uživateli, pro které je to další z cest, jak komunikovat a rozšiřovat si obzory. Výhodou sociálních sítí je z hlediska inzerentů ideální možnost cílení. Pokud o sobě uživatel prozradí dostatek informací (které jsou pro inzerenta velmi důležité), může být oslovován nabídkami, které by ho mohly zajímat. Nezastupitelnou roli hrají sociální sítě na poli výměny profesních informací a zkušeností a také například i při organizování setkání v reálném světě.

Znáte všechny svoje virtální zámé i osobně?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).