Hlavní navigace

Martin Pomothy: ČSFD bych neprodal ani za půl miliardy

14. 4. 2011
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Miloš Čermák označil Martina Pomothyho za filmového dalajlámu. Fanoušek, který bere Filmovou databázi za poslání, své dítě prodávat nechce a za hlavní výhodu považuje naprosté zanícení pro věc.

Jakou má v současné době Česko-slovenská filmová databáze (ČSFD) návštěvnost?

Za březen to bylo 1,3 milionu reálných uživatelů. Těch, co na ČSFD přijdou a podívají se pouze na procenta u jednotlivých filmů, je samozřejmě několikanásobně více, než těch, kteří vytváří nějaký obsah či hodnocení.

Existuje nějaký návod, jak takto velkou komunitu lidí na webu vybudovat?

Neexistuje na to univerzální recept. Musíte být ale naprosto zanícený pro danou věc, společně s lidmi, pro které to děláte.

Kolik je v současné době na ČSFD filmů?

Celkově je v databázi asi 280 tisíc filmů.

Co jste vlastně dělal v době, kdy vznikala ČSFD?

Živil jsem se jako novinář. Dělal jsem sekci o filmech pro internetovou Markízu na Slovensku.

Pak jste ale odešel do Prahy…

Ano, protože v Praze jsem se vždy cítil více doma. V roce 2001, kdy vznikla ČSFD, v Česku už existovala určitá filmová komunita na Internetu. Na Slovensku jste v té době musel, když to trochu přeženu, hledat někoho podobě zaníceného přes inzerát, abyste si s ním popovídal o filmech.

Čím jste se potom v Praze živil?

Psal jsem nadále pro Markízu a pro časopis Cinema.

A napadlo vás udělat internetovou filmovou databázi…

Nešlo mi vysloveně o databázi. Chtěl jsem vytvořit na Internetu prostor, kde by se potkávali fanoušci filmu a dělili by se o své zážitky. Původně se to dokonce mělo jmenovat Pomoweb.

Až po založení ČSFD jste se ale stal také šéfredaktorem slovenského časopisu Blockbuster. Ten jste tvořil také z Prahy?

Přestěhoval jsem se tehdy na nějakou dobu zpět na Slovensko. Blockbuster fungoval ale pouze dva a půl roku, protože se nemohl na slovenském trhu uživit.

Vyděláváte dnes na ČSFD?

ČSFD si na sebe v současné době vydělá.

Kolik vám za rok vydělává?

Já mám i další projekty, které buduji jako komerční. ČSFD je ale tak trochu srdeční záležitost, není to pro mě byznys. Snažím se vydělávat na jiných věcech.

Co jsou tedy ty „další projekty“?

Realitní inzertní weby.

Mají tyto projekty nějakou souvislost s ČSFD?

Mohu využívat marketingové možnosti ČSFD například při bártrování inzerce. Funguje to tak, že nabídnu někomu, kdo má uživatele z cílové skupiny, kterou potřebuji pro realitní weby, reklamní prostor na ČSFD a on mi zase nabídne reklamní prostor pro moje realitní weby.

ČSFD patří mezi několik málo českých webů, které mají měsíčně návštěvnost vyšší než 1 milion reálných uživatelů. Odhadl byste, jakou má ČSFD dnes hodnotu? 

Neodhadl, protože pro mě má hodnotu, kterou nelze vyčíslit penězi.

Určitě jste už ale dostal nabídky na odkup webu. Kolik vám zájemci tedy nabízí?

Nabídky jsem samozřejmě dostal, ale pro mě nemá smysl se o prodeji ČSFD vůbec bavit. Kdyby teď někdo přišel a nabídl mi za ČSFD půl miliardy, tak ho odmítnu. Kdybych měl web prodat, tak bych ho raději ze dne na den vypnul.

Jaké jsou tedy vaše plány s ČSFD do budoucna?

Určitě chci jít cestou rozšiřování a vylepšování. Nedávno jsme spustili novou grafickou podobu webu nebo například filmové rádio.

V minulosti jste spolupracoval s různými partnery. Proč jste se rozešel například s Atlasem?

Vycítil jsem, že spolupráce s Atlasem není pro ČSFD ta správná volba. Když vidíte, kde jsou projekty Atlasu dnes, tak je zřejmé, že moje rozhodnutí bylo správné.

Před dvěma lety Jan Václav Čep oznámil, že ČSFD bude součástí jeho slavné mediální stáje…

On tehdy oznamoval spoustu věcí. Diskutovali jsme o možné spolupráci, ale pak z toho z mé strany sešlo. Čep měl zájem na ČSFD prodávat reklamu. V současné době prodává na ČSFD reklamu mediální agentura AdActive.

Kolik má dnes firma, která provozuje ČSFD zaměstnanců?

Čtyři zaměstnance na plný úvazek a jednoho na poloviční. Jedná se o programátory a administrátory.

Jaký je provozní rozpočet firmy?

V řádech statisíců měsíčně.

Berete jako konkurenci nějaké jiné weby, například sociální sítě, konkrétně Facebook? 

Facebook vyloženě za konkurenci nepovažuji. Facebook je podle mého názoru více chatovací, kdežto na ČSFD lidé vytvářejí hodnoty a kvalitní obsah. Myslím, že se to dá těžko srovnávat.

Hledáte inspiraci na jiných tuzemských nebo zahraničních webech?

Ne. Všechno děláme podle sebe, ale reagujeme samozřejmě na podněty našich uživatelů. Na kopírování nápadů jiných nemůžete být hrdý.

Považujete za konkurenci například web České filmové nebe?

Ne.

A co americká IMDb?

IMDb je nedostižná, co se týče objemu informací. Je to ale spíše databáze pro profesionály, kteří se zajímají o podrobné informace typu kdo dělal u konkrétního filmu osvětlovače. My na ČSFD chceme mít jen základní informace, které zajímají mainstreamové publikum. ČSFD je mnohem více sociální.

Spolupracujete s filmovými distributory?

Ano. Jedná se o vzájemnou podporu. S některými máme podepsány rámcové smlouvy. Distributoři na ČSFD také například už dopředu vidí, jak je film hodnocený a zdali se jej pro český trh vyplatí koupit. Platí to zejména u DVD titulů.

Plánujete verzi webu pro mobilní telefony nebo nějakou mobilní aplikaci pro smartfony?

Mobilní verzi neplánujeme, chystáme ale dvě aplikace pro Android a iPhone, které bychom rádi nabídli ještě letos.

Stahujete filmy z Internetu?

Jednou za měsíc si nějaký stáhnu, ale většinou se jedná o dokumenty nebo filmy, které neběží v kinech ani nejsou k dispozici na DVD.

Nevyrostla ČSFD hodně díky warfórům?

Je to možné, ale mně to nevadí. Je mi v podstatě jedno, odkud lidé na ČSFD přicházejí.

V databázi máte i filmy, které v Česku teoreticky ještě nemohl nikdo vidět, a lidé o takových filmech na ČSFD diskutují. Někdo by to mohl interpretovat tak, že podporujete pirátství…

To by ale potom musel podporovat pirátství každý, kdo vyrobí a prodá počítač, protože přes počítače si lidé filmy stahují. Navíc ČSFD úzce spolupracuje s Popronem na prodeji DVD a Blu-Ray disků, čímž jejich prodej v podstatě podporujeme.

Děkuji za rozhovor.

BRAND24

Foto: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).