Hlavní navigace

Milan Fridrich: na nová média jde méně než jedno procento rozpočtu České televize

15. 9. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Rozhovor na zářijovém setkání NetClubu s Milanem Fridrichem se logicky točil kolem divize nových médií ČT. Ta příští rok bude investovat do hybridního vysílání a super teletextu. Chystá také aplikaci iVysílání pro televizory.

Proč jste vlastně nekandidoval na ředitele České televize?

Nekandidoval jsem, protože jsem si vyhodnotil, že v tuhle chvíli to nechci dělat. Zaprvé studuji, to mi bere docela dost času, zadruhé jsme s manželkou v očekávání potomka. Myslím si, že je lepší být na výkonné manažerské pozici, kde je hodně kreativy. Generální ředitel České televize (ČT), to je spíše taková diplomacie, lobbing, reprezentace. Má spoustu formálních povinností, které s televizí nesouvisejí, což si mnoho lidí neuvědomuje, dokud do ČT nepřijde.

Jak dlouho existuje divize nová média v ČT?

Rok.

Jakým způsobem tato divize vznikla?

Založení divize se plánovalo od roku 2007. Bavil jsem se o tom se šéfem digitalizace Pavlem Hanušem, který vyprávěl, že ve strategii digitalizace z roku 2004 bylo jasně napsáno, že televize se bude šířit na všechny platformy. A všechny tyto platformy bude používat jako distribuční cestu. Postupně tedy začaly vznikat weby, respektive redakce k webům. Portál ČT24 vznikl v roce 2005 souběžně se spuštěním stejnojmenného televizního kanálu. Portál ČT4 jsme osamostatnili až nyní, předtím byl jen takovým apendixem na portálu ČT24. iVysílání existuje od roku 2004. Web České televize vznikl už v devadesátých letech.

Proč vlastně tenkrát měla Česká televize doménu czech-tv.cz?

Nejlepší doména by byla samozřejmě doména ct.cz. Problémem ovšem je, že tuto doménu vlastnil Český Telecom a ačkoli ji dnes už nevyužívá, protože ta značka neexistuje, na jednáních, která v tomto ohledu s Českým Telecomem, potažmo s Telefónikou O2 probíhala, neustále argumentovali tím, že na doméně mají navěšené nějaké věci, které mají někam přesměrované a že by s tím bylo hrozně práce.

Lidé, kteří zvolili doménu czech-tv.cz možná měli pocit, že Internet je globální věc a když si náhodou nějaký cizinec bude hledat informace o České televizi, zadá do vyhledávače Czech TV, tak mu vypadnou webové stránky ČT.

Doménu ct.cz tedy stále drží Telefónica O2?

Ano.

Jednáte s ní o případném převzetí této domény?

Vzhledem k tomu, že se rozjela doména ceskatelevize.cz, tak se jednání o převzetí této domény nyní nevedou. Ještě před rokem jsme se ale pokoušeli doménu ct.cz získat. 

Proč jste se stal šéfem nových médií právě vy?

Před rokem a tři čtvrtě jsme na ČT24 začali přemýšlet, že uděláme aplikaci pro iPhone – čtečku webu. Když na web napojila své živé vysílání televize Z1, tak jsme se rozhodli, že ho na web napojíme také. Současně jsem začal velmi silně kritizovat internetovou prezentaci ČT, to, jak fungovala během olympiády ve Vancouveru.

Přibližně půl roku nato vznikla divize nových médií. Měl jsem měsíc na připravení projektu, který jsme projednávali spolu s mým týmem a následně jsme jej nazvali Charta nových médií ČT. Je to taková deklarace, kam chceme v budoucnu směřovat. Už tehdy jsme řekli, že ČT půjde na všechny mobilní platformy, že bude dělat tabletové aplikace, vytvářet nové weby a modernizovat ty stávající. Také jsme se zavázali k tomu, že budeme weby propojovat s mobilními distribučními kanály nebo že se budeme chystat na hybridní chytrý televizor, který už se prodává, ale kde distribuční cesta skrze nové set-top-boxy u nás není ještě prošlapaná.

Kolik lidí pracuje v divizi nových médií?

Na webu pracují lidé na směny. Dohromady hovoříme o osmdesáti až sto lidech. Na jednu směnu připadá přibližně padesát lidí. Jsou v tom obsaženi jak redaktoři, tak programátorský tým. Portál ČT24 má svou vlastní redakci, podobně v současné době vzniká redakce sportovního portálu ČT4. Pracujeme z 99 procent s informacemi z televizního vysílání, ale využíváme také agenturními zprávy.

Jakou mají weby ČT návštěvnost?

Všechny weby ČT dohromady mají měsíční návštěvnost okolo 1,5 milionu reálných uživatelů. Největší návštěvnost máme na televizním programu, na hlavní stránce ceskatelevize.cz a iVysílání. Výrazně jsme v poslední době redukovali počet stránek a rubrik na portálu ČT24, což vedlo k poklesu počtu zobrazených stránek, ale počet uživatelů se drží na stejné úrovni.

Na kolik ČT přijde ročně divize nových médií?

Pod nová média spadá i teletext, který má rozpočet přibližně 10 milionů korun. Pro hybridní televizi připravujeme super HD teletext. Ten je tak trochu redukcí webu, obsahuje obrázky atd. Rozpočet divize mobilních médií je na externích výdajích 30 milionů korun ročně včetně teletextu.

A pokud k tomu připočteme i interní výdaje?

Rozpočet divize nových médií netvoří ani jedno procento rozpočtu ČT. Celkově se pohybujeme v rozmezí 40 až 45 milionů korun.

Počítáte se stejným rozpočtem i pro příští rok?

Zatím nevíme, kolik peněz reálně dostaneme, ale žádáme o stejný objem prostředků, který jsme měli k dispozici letos. Příští rok půjde více peněz na hybridní vysílání a na super teletext.  

Naopak méně peněz půjde na weby, které prošly letos výraznými změnami. Letos také budeme mít hotové všechny mobilní aplikace, které budeme v příštích letech pouze rozvíjet a aktualizovat. Takže i méně peněz půjde na vývoj aplikací. Budeme ale pracovat na aplikaci iVysílání pro televizory s připojením k Internetu.

Proč by měl divák chodit na super teletext, když na něm budou v podstatě velmi podobné informace jako na webech ČT?

Protože sedí u televize a nechce si pouštět počítač. Dostane podobnou sumu informací v podobě, která se bude blížit webu. Současný teletext běží s mnohem menší datovou náročností, než poběží super teletext. To bude umožněno právě díky napojení televizoru k Internetu prostřednictvím ethernetového kabelu. V televizi ale budeme i nadále udržovat klasický teletext pro diváky, kteří jsou na něj zvyklí.  

Komerční novinoví vydavatelé se čas od času ozývají, že ČT svým působením na Internetu pro ně představuje nekalou konkurenci…

Veřejná služba existuje proto, aby naplňovala veřejný zájem. Před padesáti lety existovala pouze televizní a rozhlasová služba, dnes můžeme digitální signál pustit do jakéhokoliv digitálního přijímače, který jej umí přijímat. Když například digitalizujeme seriál, tak ho můžeme pověsit na web, pustit do digitální televize či mobilního telefonu přes RSS kanál.  

Pokud uživatelé dnes televizní obsah konzumují i na ostatních platformách, tak žádná veřejnoprávní televize nemůže předstírat, že existuje pouze pro televizor. My nedáváme na web nic jiného než to, co ČT vysílá. Na portálu ČT24 jsou jedním ze zdrojů informací reportáže ČT. Na počítači nebo v mobilu nenabízíme pouhé televizní vysílání, protože lidé dnes uvažují multimediálně. Chtějí vědět co se reálně děje a kvůli čemu si mají pustit televizi. Naše webové zpravodajství je tak spíše anoncí na televizní program než samoúčelným zpravodajstvím pro web či mobil.

Takže podle vás není ČT24 původní zpravodajský server?

Není.

A nemá tu ambici?

Nemá.

Jakou má ČT strategii pro sociální média?

Komunikujeme nejen na Facebooku, ale i na Twitteru. Až to bude možné, vstoupíme i na Google +1. Jednotlivé pořady mají své vlastní stránky. Nepřeceňujeme vliv sociálních sítí na postavení a sledovanost ČT, ale na druhou stranu používáme sociální sítě v pořadech jako je Hyde Park. Využíváme sociální sítě i jako marketingový nástroj pro šíření povědomí o nových médiích.

BRAND24

Děkuji za rozhovor.

Foto: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).