Hlavní navigace

Nakresli něco a pošli to! Za co Zynga zaplatila 180 milionů dolarů

28. 3. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Na nebi sociálních her vyšla v únoru supernova. Aplikaci Draw Something si v prvních týdnech po spuštění stáhlo 35 milionů uživatelů. Minulý týden jejího výrobce koupila za 180 milionů dolarů Zynga, globální lídr trhu. Méně už se mluví o tom, že megahitu předcházelo šest let práce a pětatřicet jiných her, o nichž jste nejspíš nikdy neslyšeli ani neuslyšíte.

V čem přesně nápad za 3,3 miliardy korun spočívá? Do mobilního telefonu s operačním systémem iOS nebo Android si stáhnete aplikaci. K dispozici je buď verze s reklamou, která je zdarma, nebo verze bez reklamy za 0,99 dolaru. Po spuštění můžete aplikaci propojit s Twitterem a Facebookem. Okamžitě vidíte, kdo z vašich přátel už Draw Something hraje, a když nikoho takového neznáte, můžete někoho pozvat, aby si s vámi novinku vyzkoušel. Virální šíření je tedy zabudováno přímo do základů aplikace: sami si nezahrajete. Celý proces propojování se sociálními sítěmi a zvaní kamarádů je přitom maximálně bezbolestný, hráč si nepřipadá nijak zvlášť zmanipulovaně a ani nemá pocit, že vybrané spoluhráče obtěžuje.

Když máte s kým, stačí zahájit novou hru. Dostanete například takovéto zadání: nakreslete 1. sendvič, 2. povodeň, 3. touhu. Prstem pak na dotykové obrazovce telefonu zkusíte zadání ztvárnit. Druhý hráč potom hádá, co jste to vlastně nakreslili.

Úspěšným kresličům a hadačům přiděluje aplikace body – tím víc, čím těžší je zadání (nakreslit sendvič je snazší než touhu). Body lze potom utrácet za nové kreslící nástroje a barvičky, případně za bomby, jimiž se můžete zbavit nepohodlného zadání.

Malůvka z aplikace Draw Something

Větší než Foursquare a Instagram

Závratný úspěch jednoduchého, roztomile zpracovaného nápadu ukazuje, že tajemství úspěchu v sociálních hrách nespočívá v tom vymyslet a naprogramovat kratochvíli pro počítačové geeky, ale spíš pro žákyně páté třídy obecné školy. Kdo dokáže zaujmout ve velkém tuto cílovou skupinu, málokdy prodělá. Draw Something má po šesti týdnech existence víc uživatelů než v odborném tisku opěvovaný Instagram či geolokační kratochvíle Foursquare. Zatímco prvně jmenovaný sbíral svých 27 milionů uživatelů skoro dva roky, druhý se za tři roky existence dostal na patnáct. Jak bylo řečeno, Draw Something má 35 milionů stažení v sedmém týdnu existence. Uživatelé v něm už namalovali přes miliardu obrázků. Nové vznikají tempem tři tisíce malůvek za sekundu.

BRAND24

Zakladatelé a investoři výrobce Draw Something, americké firmy OMGPOP, si teď mnou ruce. Za necelé dva měsíce se hodnota jejich firmy, která v předchozích třech kolech financování vybrala 16 milionů dolarů, zvýšila desateronásobně. A hlavně: Zynga, nabuzená úspěšnou veřejnou emisí svých akcií, nabízí za nebezpečného konkurenta skutečné peníze. Nákup menších producentů her, kteří by jí mohli přerůst přes hlavu, převzetí jejich produktů i kreativních týmů, se ukazuje jako úspěšná strategie.

Jeden z investorů do Draw Something, Bijan Sabet, se pokusil vysvětlit, v čem závratný úspěch této hříčky spočívá, v rozhovoru s blogem Venture Capital Dispatch, který patří k deníku Wall Street Journal:

Není to jen hra, je to společenská aplikace. Hráči spolu komunikují a baví se. Se svou desetiletou dcerou hraju Draw Something v jednom kuse. Kreslíme a posíláme si obrázky sem a tam. Není to soutěživá hra, jde v ní spíš o spolupráci. Právě proto je tak zajímavá a je na vrcholu mnoha žebříčků. Je to hra-nehra, člověk z ní má tenhle pocit. Myslím, že tenhle přístup má před sebou zářivou budoucnost.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).