Hlavní navigace

Nejčastější chyby českých e-shopů v praxi

10. 11. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Máte shop? Správně ho zviditelnit je práce pro profesionály, ale často stačí vychytat základní chyby, aby se posunul o řád dál. Jaké jsou nejčastější prohřešky?

E-shopů je na českém Internetu už poměrně velké množství. Se zahraničím se srovnávat vzhledem k naší velikosti nemůžeme, ale rozhodně patříme mezi ty země, kde se internetovému obchodování poměrně daří. Stále více se projevuje rozdíl mezi e-shopy velkými a těmi malými. Velcí se snaží stále růst a některým se to skutečně daří. Ty menší e-shopy dokonale vyplňují obchodní prostor nižších pater, nejen co se návštěvnosti týče, nýbrž také obratů a tržeb.

 Jedno však mají všichni společné a nevyhýbá se to žádnému z pater internetového obchodování. Tím jsou značné chyby nejen v orientaci na zákazníky, nedostatečná znalost možností vlastního e-shopu a také chyby v optimalizaci pro vyhledávače. Zde mají takřka všichni stále co vylepšovat.

 Slabá orientace e-shopů na zákazníky

Mnoho e-shopů, a je jedno jak velkých, si stále nedokáže uvědomit, že internetové obchodování je rozdílné od prodeje v kamenných prodejnách. Velmi často se setkáte s tím, že se o Vás jako o zákazníka nikdo nestará. Málo kdo s Vámi komunikuje. E-shop pochopitelně postrádá prodavače, který za Vámi jako v kamenném obchodě přijde a nabídne pomoc. Český zákazník e-shopu je tak vlastně osamocen.

Příklady naleznete snad všude. Nedostatek informací nejen o produktech, ale i o prodejcích jako takových jsou jen špičkou ledovce. Zákazníkovi však téměř nikdo produkty aktivně neprodává. I na e-shopu je třeba se zákazníkem hovořit a nabídnout mu produkt. K tomu samozřejmě slouží texty a těch je na e-shopech opravdu velmi málo. Jen několik vyvolených využívá sílu psaného textu.

Přitom texty na e-shopu nahrazují prodavače, který pomůže, doporučí zboží, předá potřebné informace a ještě ho umí šikovně prodat. Taktéž stránky e-shopů na Facebooku. Ty jsou nejčastěji pouhým prostorem pro jednostrannou komunikaci a různé nabídky, které nikoho nezajímají. Facebook je však komunikační médium. A to je jejich velké mínus a zbytečně vynaložený čas i prostředky na takovou činnost. Málokdo se zákazníky opravdu komunikuje, neb pochopil k čemu Facebook opravdu slouží.

Nevyužívaná webová analytika

Pro úspěch e-shopu na Internetu je více než nutné dokonale znát své zákazníky a uživatele. Vědět jak se na e-shopu chovají, odkud přišli, jaký čas strávili na stránkách a mnoho a mnoho dalšího. Na českých e-shopech se však stále setkáváme s tím, že se těmto velmi důležitým ukazatelům téměř nikdo podrobně nevěnuje, a když – tak jen velmi okrajově. Využívání Google Analytics s modulem E-commerce je přitom naprostá nezbytnost.

Bez takovéto webové analytiky, znalosti statistických čísel a umění jejich interpretace hrozí nebezpečí odklonu od požadavků vlastních zákazníků a jejich ztráta. Což může být pro e-shop jakékoli velikosti smrtící koktejl.

Použitelnost

Na takzvaně „user friendly“ e-shop již můžeme narazit stále častěji, nicméně stále je v tomto ohledu, především u těch menších řešení, stále co vylepšovat. Stále jsou na e-shopech k nalezení povinné registrace, složité objednávkové procesy, či tlačítka k vyprázdnění košíku předcházející těm k uskutečnění objednávky a mnoho dalšího. Za pomalý posun vpřed můžeme poděkovat renomovaným firmám vyvíjejícím krabicová řešení e-shopů a jejím konzultantům. Kteří v tomto ohledu udělali mnoho záslužné práce a svá řešení již poměrně dobře odladili od těchto uživatelských překážek.

BRAND24

Typické chyby e-shopů v optimalizaci pro vyhledávače

Samozřejmě nemůžeme zapomenout na SEO. Všichni pilně shánějí zpětné odkazy, ladí své e-shopy posledními vychytávkami. Avšak když se podíváte na SEO parametry i těch největších e-shopů, můžete nalézt i  velké základní chyby. Jsou to především ty zažité omyly, či tzv. SEO archaismy, které již bohužel vyhledavače umí rozpoznat. Můžeme uvést pár typických příkladů:

  •  H nadpisy – nejčastěji je naleznete například v menu, na zmenšených kartách produktů v kategoriích, či mají špatné řazení – texty všech úrovní však patří do textu a mají mít jasné řazení

  • Titulky stránek – nejčastěji jsou dynamicky generované, neobsahují klíčová slova, či není uveden název e-shopu – přitom tyto je třeba dokonale ladit ručně

  • Obsah – ten nejčastěji zcela chybí, což znamená, že uživatel nemá kde hledat informace a vyhledávače nemají z čeho vyhledávat odpovědi na uživatelské dotazy

  •  Zpětné odkazy – e-shopy jsou typické velkým množstvím odkazů, avšak nerelevantních, nekvalitních a často umístěných tam, kde se jim vyhledávače téměř nevěnují – sehnat kvalitní zpětný odkaz s dobrou relevancí a pokud možno z textového obsahu je dřina, výsledek však stojí za to

  •  Alternativní popisky obrázků – tyto jsou spíše k nenalezení, když už existují, nedostatečně vystihují to, co je na obrázku a absence klíčových slov je takřka stoprocentní

Jedno pozitivní na tom všem ale samozřejmě je. Výše uvedené chyby skvěle oddělují ty opravdu špičkové e-shopy od zbytku světa. Všichni nemohou být první a to je zdravý základ tržní ekonomiky nejen na Internetu. Poučit se z těchto chyb však mohou i další a menší e-shopy, které pak možná zaznamenají skutečný úspěch.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je odborný konzultant použitelnosti a copywriter ve společnosti ACOMWARE, která se specializuje na komplexní marketingovou podporu e-shopů.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).