Hlavní navigace

Nová open source sociální síť Minds.com slibuje hodně soukromí

23. 2. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Je tu další sociální síť, která chce porazit Facebook, a jako lákadlo chce použít vysokou úroveň soukromí. A podporu Anonymous.

Vysoká ochrana soukromí, zabezpečení a transparentnost v tom, jakým způsobem se šíří příspěvky – to by měly být základní výhody nové sociální sítě Minds.com oproti Facebooku. V jiných ohledech nenabízí nic jiného, než běžné sociální funkce. Založíte si profil, sledujete další profily, ty sledují vás, komentujete a sdílíte.

Zásadní rozdíl má být v tom, že Minds.com nechce vydělávat na shromažďování dat o uživatelích. Navíc tvrdí, že všechno je šifrované a ke zprávám se nemohou dostat inzerenti ani vlády. Jednu „novinku“ tam přeci jen najdete: za vaše aktivity, tedy za interakci s příspěvky, hlasování, komentování či vkládání příspěvků budete odměňováni – dostanete body, které poté můžete proměnit ve zviditelnění vašich vlastních příspěvků.

„Připlácet“ za dosah si tedy nebudete penězi, ale aktivitou. V zásadě nic nového, protože podobné systémy už tady byly a určitě ještě další přijdou. Nakonec i jedna část algoritmu Facebooku zaručuje, že pokud jste aktivní (a vaši fanoušci či sledující také), jste víc vidět. Pravdou ale je, že umělé omezování dosahu u Facebooku došlo už příliš daleko.

Přístup  Minds.com s „odměnou v podobě zvýšení dosahu“ není špatný nápad, byť jako všechny tomu podobné systémy i tento bude snadno manipulovatelný a dříve nebo později začne věčný a nevyhratelný souboj mezi těmi, co se naučí systém zneužívat, a algoritmy, které mají zneužívání zabránit.

Zajímavější na Minds.com může být to, že má hned na počátku mobilní i webovou podobu a vše je open source. Její spuštění podpořila facebooková stránka Anonymous RT of Revolution (ať už za ní stojí kdokoli, má přes jeden milion fanoušků) výzvou ke spolupráci při budování šifrované sítě založené na open source. Což není vůbec špatný nápad, Facebook potřebuje silnou alternativu, která navíc nebude tak „uzavřenou zahradou“.

Na internetu se okolo Minds.com objevují nedůvěřivé komentáře, zejména s ohledem na aktivity Anonymous – většina z nich komentuje způsobem „když nemohli získat naše hesla jinudy, tak to zkusí tudy“. Takže nezapomeňte, až se novou síť vydáte zkoumat, rozhodně na ní nepoužívejte stejné heslo, které máte všude jinde. Ani ne tak proto, že by snad bylo nutné nevěřit onomu „spojení“ s Anonymous, ale spíš proto, že byste to neměli dělat nikdy u žádných služeb.

Minds.com v praxi

Posuzovat funkčnost Minds.com je poněkud předčasné, každopádně založení účtu je rychlé a snadné, nastavení vzhledu profilu je minimalistické, stejně jako případné možnosti Nastavení účtu. K dispozici je dvoufaktorové ověření (SMS), které jsem ale nezkoušel. Na žádné složité nastavování soukromí si Minds.com nehraje, podobá se spíše Twitteru. Vkládání příspěvků funguje, jak je zvykem, některé drobnosti pochopitelně (prozatím) neumí.

Vedle příspěvků (texty, fotky, odkazy, atd) na síti najdete i alba (součástí je nastavení režimu autorských práv a omezení přístupu mezi veřejné/pouze pro přihlášené a skryté). Vyhledávání umožňuje najít kanály (tak se říká v zásadě profilu, který jste si tam založili), obrázky a videa. Zajímavé je, že můžete vyhledávat kanály pocházející z vašeho geografického okolí.

Můžete si zde vytvořit blog (o něco podobného se Facebook snaží s Poznámkami), chatovat (šifrovaně, pomocí hesla sdíleného mezi účastníky) a vytvářet skupiny. Váš profil bude mít adresu odvozenou z „přezdívky“, pod kterou jste si profil založili (viz tedy příklad v podobě www.minds.com/Bradbury), a protože zde nejsou žádná omezení „soukromí příspěvků“, tak je vše v zásadě veřejné.

Pokud se Minds.com vydáte zkoumat, tak pamatujte, že je to beta. Narazíte například na to, že pokud nahrajete pomocí sponky jeden obrázek, tak přestane být aktivní odesílací prvek a příspěvek nejde vložit (ale ten obrázek se přesto uloží mezi obrázky). Místy se rozhraní pere s češtinou. Komentáře, sdílení, všechno, co má fungovat, funguje, byť občas budete muset přijít na to, co která ikonka znamená (nemají popisky).

Používat „reálná jména“ Minds.com pochopitelně nevyžaduje, ale pokud chcete, můžete. Jak už bylo naznačeno výše, vše zveřejňované je v zásadě veřejné, ale to je model, který osobně mám nejvíce v oblibě. Falešné sliby „soukromí“ od Facebooku či Snapchatu byly a jsou jen cestou do pekel.

Prozatím samozřejmě chybí i takové ty dost zásadní věci jako API, tedy možnost napojit službu na vaše sociální a mediální aktivity. Prostě pokud chcete na Minds.com něco řešit, tak je to doposud čistě ruční práce. Chybějící API je v obou směrech, tedy jak na vkládání a ovládání, tak na získávání informací. Možnost stažení profilu prozatím také nečekejte

Má Minds.com šanci?

Připomeňme, že snaha porazit Facebook už tu byla v mnoha případech. Včetně těch, které slibovaly transparentnost, některé byly open source a objevily se i sítě s „odměňováním“ za aktivity. Nakonec se stačí podívat na historii Tsu, pokus o lepší Twitter v podobě app.net a pramáti všech těchto pokusů, Disasporu.

Všechny tyto sítě mají společné to, že se jim nepodařilo uspět. Což není vůbec překvapivé, Facebook má neotřesitelnou pozici (blíží se k polovině celosvětových internetových uživatelů) a působí neporazitelně – pokud na něm totiž jste, nemáte obvykle potřebu ani sílu pořizovat si novou sociální síť a budovat nové sociální kruhy a vazby.

Jediné, co dnes Facebook reálně ohrožuje, jsou chatovací aplikace, ale v tomto ohledu si Facebook budoucnost pojistil pohlcením WhatsAppu a velmi silným tlakem na posílení pozice jeho vlastního Messengeru. Druhou potenciální hrozbou jsou obrázkové, fotografické služby. A i tam má Facebook pojistku v podobě Instagramu.

BRAND24

Sociální síť Minds.com není ničím zajímavá natolik, aby mohla přitáhnout masy. Připomeňme, že to se nepodařilo ani Google+. A to i přes pozici Googlu, který v době spouštění svých sociálních sítí (tři předchozí, možná si ještě pamatujete Orkut, Google Wave a Google Buzz) měl všechny předpoklady to dotáhnout dost daleko.

Založit konkurenční výhodu na „lepším soukromí“ stačit nebude, na něco takového lidé prostě neslyší. Stačí se nakonec podívat na historii Snapchatu, který dokázal neuvěřitelným způsobem několikrát zklamat uživatele. Nic to neznamenalo, stále ho používají. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).