Hlavní navigace

Piictu končí a uživatelé jsou ti poslední, o koho jde

24. 5. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Piictu končí a jeho tým přechází do Kandu, společnosti patřící pod Betwaworks (známé například v souvislosti s Digg.com). Na konci není nic až tak zvláštního, až na jedno poučení.

Končící Piictu – www.piictu.com – prakticky během několika dní zmizí, aplikace přestane fungovat. Tým z Piictu přechází do společností Kandu (další startup společnosti Betaworks, která je více známa v souvislosti se službou Digg.com – viz Digg.com prodán za půl milionu dolarů, spojí se s News.me) a jak plyne z komentáře Petra Reichla, jde z interního pohledu o logický vývoj – Piictu a Kandu se začaly věnovat vývoji obdobného produktu. A výsledné řešení tedy je to, že došlo ke spojení a zániku Piictu.

TechCrunch.com připomíná, že Piictu získalo 1,73 milionu dolarů investic, ale také dodává, že se „nikdy neodlepilo od země“. Jinak vcelku nic objevného v celé záležitosti nepřináší. Tedy až na konstatování toho, že „další foto aplikaci pokrývá prach“. Takže připomeňme ještě to, že Piictu byla skutečně „další“ foto-aplikace, která ve své historii měla jedno nesmírné štěstí – chvilkovou episodu s „konfliktem“ s obdobnou aplikací od Google jménem Photovine (viz Google odepsal velkou várku aplikací, Češi z Piictu mohou slavit). Z Piictu se ale ani po investici a mediálním zviditelněním díky konfliktu s Photovine nikdy nestala masově používaná aplikace. A je nutné dodat, že na tom nelze shledávat nic negativního, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Z hlediska uživatelů Piictu je to klasická situace internetových startupů, se jakou se budeme setkávat ještě dlouho. Startup končí, ať už úspěšným prodejem nebo selháním. Uživatelé, kteří po měsíce či roky věnovali svůj čas a energii službě, která by bez nich prakticky nemohla existovat, ale startupu nejsou ani dost dobří na to, aby vlastní práci mohli snadno získat zpět.

V případě Piictu „můžete“ získat své fotografie,ale pouze pokud pošlete e-mail a v něm napíšete, že chcete své fotografie získat. A poté můžete s napětím očekávat, jestli skutečně do 14. června své fotografie dostanete.

„Piictu je podle mne dobrým příkladem přehnané víry v nafukování bubliny. Nulový obchodní model, víra v to, že firma exituje prodejem do Google nebo jiné internetové megakorporace, hlavně se nezdržovat přemýšlením o finanční soběstačnosti.“ via Lekce z Piictu od Patricka Zandla

Vaše data (ne)jsou vaše

Možná by mělo patřit k povinné výbavě jakékoliv internetové služby to, že můžete bezproblémově získat vše, co jste do takové služby vložili. Tak jak to už delší dobu nabízí Google a po dlouhém odmítání to umožnil i Facebook. Oba v podobě specializované funkčnosti, která ale není závislá na tom, jestli někam pošlete e-mail a jestli na druhé straně někdo najde čas váš požadavek zpracovat.

BRAND24

Je trochu s podivem, že Piictu nikdy nemělo žádné „api“ ani mechanismus, který by umožňoval získat (zpět) váš vlastní obsah. A smutné je, že konec Piictu nezahrnuje zprovoznění alespoň základního mechanismu pro strojové získání obsahu. Dalo by se to považovat za slušnost, nebo prostě alespoň za  ukázku respektu k těm, díky kterým Piictu mohlo vzniknout. A také úspěšně přejít pod jinou společnost a zaniknout.

Samozřejmě, slova o „povinné výbavě“ jsou trochu nadsázkou. Nařizovat něco takového „zákonem“ by jistě šlo, nepochybně by to Evropská unie nařídit mohla (a možná to i brzy začne řešit). Možná by ale prostě stačilo, aby uživatelé něco takového požadovali. A pokud to služba neumí, tak prostě službu nepoužívali. Ale to je stejně snová představa, jako ta, že by to bylo povinné.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).