Hlavní navigace

Polemika: Mají 600MB přílohy smysl?

26. 4. 2005
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Po uvedení novinek k novému freemailu Centra se zvedla vlna diskusí zejména nad dramatickým zvýšením limitu velikosti posílaných příloh na 600 MB. Rozhodli jsme se proto dát zde prostor oběma stranám, aby zkřížily své argumenty před vašima očima. Centrum hájí Oldřich Bajer, protistranu Jan Nehasil. Kdo bude váš vítěz?

Rubrika Pro a proti by měla přinášet kromě počáteční diskuse samotné i podněty pro následnou diskusi vás, čtenářů Lupy. Máte-li pocit, že v polemice dvou stran některý z důležitých argumentů nezazněl, směle jej do diskuse připojte. Samozřejmě pokud možno korektním způsobem. Máte tak jedinečnou možnost ovlivnit třeba i tvůrce nápadu, jenž se vám obzvlášť (ne)líbí. A o čem budeme debatovat dnes?

Při nedávném spuštění nového freemailu portálu Centrum byla řada lidí zaskočena nezvykle velkou hranicí pro velikost odesílané přílohy. Ta je pro e-maily, doručované v rámci Centra, stanovena na 600 MB. Autoři nového freemailu říkají, že dávají svým uživatelům přidanou hodnotu. Kritikové naopak tvrdí, že jen přispívají k softwarovému pirátství. Kde je pravda? K jejímu nalezení dáme nejprve hlas Oldřichu Bajerovi z Centra a posléze Janu Nehasilovi, nezávislému IT odborníkovi.


V českém Internetu se začala diskutovat dvě témata kolem 600MB příloh v emailu:

  • zahlcení Internetu velkými přílohami a
  • podpora pirátství.

Zahlcení Internetu velkými přílohami


Současná architektura Internetu a nastavení firemních sítí nedovoluje posílat přílohy větší než 10 MB. Abychom se chovali zodpovědně a nezahlcovali e-mailové servery takovým objemem dat, vymysleli jsme systém pro posílání velkých příloh (nad 15 MB) v rámci e-mailu Centra. Jelikož máme více než 800 tisíc uživatelů e-mailu, a toto číslo roste každým rokem o cca 50 procent, má již toto řešení své opodstatnění. Každý čtvrtý uživatel českého Internetu používá e-mail na Centrum.cz, a proto je velká pravděpodobnost, že váš kolega / kamarád / známý má e-mail na Centru a velikou přílohu mu tedy lze zaslat.

Systém pro posílání velkých příloh se musel speciálně upravit tak, aby uživatel nemusel dělat rozdíl mezi malou a velkou zprávou.

Nastavením posílání velkých příloh pouze v rámci freemailu Centra se tedy nejedná o zahlcení Internetu a mailserverů. Naopak, z tohoto pohledu je řešení nejčistší.

Podpora pirátství


Podporuje Centrum.cz pirátství? Zamysleme se nad následujícími otázkami:
  • Napomáhá nůž vraždám, nebo se jedná o zneužití jinak nepostradatelného nástroje?
  • Má smysl zvyšovat rychlost připojení k Internetu, když na to aplikace nebudou reflektovat?
  • Jsou firmy jako Sony, Panasonic či Philips podporovateli pirátství?
  • Proč lidé žádají jednoduché nástroje pro přenášení velkých objemů dat?

Co lidé chtějí posílat?

Z devět měsíců starého výzkumu (což je na Internetu to samé, jako jinde pět let) Centra vyplývají důvody pro zvyšování objemu příloh:

  • Ucelené sady digitálních fotografií.
  • Domácí videa.
  • Velké dokumenty a MS Powerpoint prezentace.

Podíváme-li se jen na rozmach digitální techniky – fotoaparáty, videokamery, discmany apod., vidíme, že potřeba je již nyní minimálně řádově vyšší. Ještě před několika lety neměla drtivá většina uživatelů výpočetní techniky žádná data, která by neobsáhla obyčejná 3,5“ disketa. Dnes pro výměnu dat již běžně využíváme DVD. Není tedy velikým překvapením, že podobný trend čeká i Internet.

Rychlost


Co je dříve – vejce nebo slepice? Asi v tomto duchu se můžeme bavit o vztahu mezi zvyšováním rychlosti připojení k Internetu a zvyšováním nároků internetových aplikací na konektivitu. Zvyšování rychlosti připojení je hlavním tahounem businessu ISP. O vztahu mezi zvyšováním rychlosti a cenou se toho na Lupě psalo již hodně. Na co nám bude rychlý sportovní vůz, pokud bude existovat jediná silnice s omezením rychlosti na 50 km/h? Ano, letadlo létá o mnoho rychleji, ale kdo z nás umí řídit letadlo? Uživatelé vidí, že již nyní mohou využívat aplikace video on demand, ale vedle toho jim jejich e-mail nepošle více než pár digitálních fotek. O domácím videu ani nemluvě. Není to schizofrenní situace? Dramatické zvyšování rychlosti roku 2005 a zastydnutí klasických nástrojů na parametrech roku 1998?

Pirátství


Podporují firmy jako Sony, Panasonic, Philips a spousta dalších pirátství pouhým faktem, že se jedná o největší výrobce DVD vypalovaček? Pokud ano, nejde např. u Sony o zvláštní incest – na jedné straně se jedná o velmi úspěšného „výrobce“ filmů a muziky a na druhé straně o úspěšného výrobce vypalovaček? Z pohledu rychlosti vývoje a stavu poptávky je vidět, že Internet trochu zaspal. Běžnému uživateli zatím nenabídl nástroje, které by mohl využít stejně jednoduše, jako využívá produkty zmíněných firem. Digitální svět je tady a bylo by velkou chybou se mu bránit právě na Internetu.

A ještě jednou: musíme se smířit s tím, že běžný uživatel nezačne používat FTP či jiné nástroje zpočátku připravené pro sdílení souborů. Musíme vzít jako fakt připravenost průměrných nových uživatelů Internetu využívat sofistikovanějších nástrojů. Tito lidé, minimálně několik prvních let, budou „jen“ vyhledávat informace a e-mailovat. K ničemu dalšímu se zatím neodváží dílem tím, že tyto služby pro ně nejsou přizpůsobené, a dílem tím, že se ovládání Internetu učí za pochodu.

Za tým Centra Oldřich Bajer


Mají přílohy 600MB smysl?


Každý, kdo se jen trochu vyzná v možnostech dnešního Internetu, se zamyslí. Na první pohled se zdá, že nemá. Nemá tedy rozhodně pro většinu českých uživatelů Internetu, kde stále většina „brouzdá“ na vytáčené lince a jsou rádi, když se jim stránky zobrazí. Jiné to je jistě ve vyspělém světě. Ale zůstaňme doma. Na tiskové konferenci Centra kdosi po zveřejnění magického čísla 600 MB vykřikl: „ty vole“. Rozhodně trojmístné číslo nikdo z přítomných nečekal, natož začínající šestkou. Co nutilo Centrum vydat tak odvážné prohlášení?

Napadá mě hned několik důvodů. První je čistě marketingový. Právě proto, že většina lidí nemá představu, kolik bitů má jeden byte, stejně tak neví, co je to 1 MB. Ale každý, kdo došel v základní škole do druhé třídy, ví, že 600 je určitě hodně. Stejně hodně je 1 GB, a 2 GB je rozhodně víc. Tedy o přílohách 600 MB se bude hodně mluvit a diskutovat, že je to „fakt obrovský“ a uživatele to naláká. A jak jsem psal již dříve, Centrum trochu zaspalo a konkurence s 1 GB už tu dávno byla. Jistě, budovali zcela nový freemail a trvalo to, ale lidi tohle moc nezajímá. Chtějí totiž to „jedno giga“, o kterém se teď tak mluví. Centrum muselo přijít s něčím převratným. Tak vytáhlo hned „ty giga“ dvě a k tomu přílohy 600 MB.

Druhý důvod je – jak jinak – marketingový. Právě že se bude diskutovat, zda jde 600 MB posílat, a každý inteligentní člověk dojde k tomu, že zatím nelze. Tím nám Centrum říká „jde to jen a jen u nás“. Pokud budete chtít posílat obrovské přílohy, musíte mít e-mail na Centru a příjemce také. Nejlépe aby ho tam snad měli úplně všichni. Nikde jinde to nejde. Už vidím, jak před letní dovolenou v Chorvatsku si někteří „fotografové amatéři“ zakládají schránky, aby mohli posílat své fotokousky svým kamarádům do práce.

Třetí důvod, čistě hypotetický, je dál postoupit ve známé „válce freemailů“. Možná si Centrum chtělo jen vyzkoušet, jak bude reagovat konkurence. Seznam ihned odpověděl navýšením na 2 GB a Atlas rezignoval. Překvapivá a hlavně veřejná rezignace portálu Atlas.cz se přece také počítá, ne?

Čtvrtý důvod logicky vyplývá z předchozích. Centrum jistě ví, že uživatelů, kteří využijí 2 GB místa, bude málo a těch, co pošlou přílohu blížící se 600 MB, ještě tisíckrát méně. Tak proč s tím nevyrazit? Vlk se nažere a „Centrum“ zůstane celé.

Obavu ve mně budí ohlasy o jasném využití schránky jako skladiště nelegální hudby, filmů a softwaru. Příloha 600 MB na to plně dostačuje. S tím filmem to nebude tak horké, buď to bude krátký film, nebo kvalita blížící se „šedému zákalu,“ ale na „Sámerovy mp3“ nebo instalační CD Corel Draw 11 to stačí. Neříkám, že se nějak razantně zvýší pirátství, ale je tu velmi dobrý nástroj, pro – řekněme – mírně zkušené „SW piráty“. Děje se to jistě i teď s malými přílohami. Ruku na srdce, kdo neposlal kamarádovi nějakou tu mp3, ale 600 MB je 600 MB.

Ať tak či tak, 600MB příloha vypadá celkem dobře pro krásnou blondýnku z reklamy, která se svléká u očního lékaře, ale jinak se jedná pouze o reklamní trik, který jistě bude mít úspěch u české populace. Je jasné, že běžnému „klikači“ nevysvětlíte, co je to FTP server, ale zná tlačítko Připojit přílohu a Odeslat. Bohužel k plnému využití však nebude stačit jen nový e-mail, ale i hromsky rychlé připojení bez omezení. Koho by však před rokem napadlo, že bude mít schránku 2 GB a více?

Napadá mě však, co to udělá s netiketou. Denně dostávám od přátel e-maily typu „syndrom megafon“, kde je v hlavičce dalších 50 adres, ale z přátelství si je neoznačuji jako spam. Co bude teď? Co když některým lidem to prostě nedojde? Nepochopí, že posílat stovky MB přece není normální jen proto, že to možná jde.

BRAND24

Velké přílohy jsou hezká věc, Centru patří dík za „rozvíření“ diskuse o jejich velikosti. Nic to nemění na tom, že 600 MB je podle mého názoru asi desetkrát větší, než co by napadlo zdravě uvažujícího člověka. Bůh nás ochraňuj, až někoho na Seznamu napadne trumfnout Centrum a umožnit přílohy třeba 1 GB. Nedokážu si představit, jak tu létají gigabajty po e-mailech.

Jan Nehasil

Mají podle vás 600MB přílohy smysl?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).