Hlavní navigace

Portály rozhazují nové obchodní sítě

16. 3. 2007
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 29
Jak proudí do českých portálů peníze? Jejich obchodní sítě nyní doznávají změn. Seznam provádí zásadní restrukturalizaci, své obchodníky zaměstnal na hlavní pracovní poměr. Probíhají změny bezbolestně? V Centru se (opět) měnilo vedení, Atlas představil nový katalog firem, obchodní ředitelku a spolupráci s Media Tradingem. [Doplněno]

Před 96 hodinami vyšel na Lupě článek Obchodní zástupci českých portálů pod lupou. Dnes se na obchodní sféru portálů podíváme z jiného pohledu – nebudeme sledovat obchodní zástupce portálů jako jednotlivce, ale především jako celek. Máme k tomu dobrý důvod: u hlavních českých portálů totiž právě dochází ke změnám.

Hned na úvod ještě trochu odbočíme, ovšem od hlavní linie tématu se neodchýlíme. V posledních době jsme svědky návratu katalogů odkazů na výsluní. Ony tedy nikdy nezmizely ani s prosazením fulltextového vyhledávání, ale počítejte se mnou: v minulém roce iDnes.cz oživil minimálně dva roky mrtvý katalog Klikni.cz (ten nyní dostal i nový design a Google k tomu), svůj produktový Takeit.cz uvedl Internet Trading, Seznam zanedlouho reagoval novým katalogem Firmy.cz. A včera představil svůj katalog Atlas.

Je to náhoda? Určitě ne. Katalogy jsou mezi českými uživateli poměrně oblíbené, ba co víc: stabilní firemní zápisy se zákazníkům pěkně prodávají a portály na nich vydělávají.

A jsme opět u obchodníků a obchodních sítí.

Radikální řez v Seznamu

K velké změně se odhodlal Seznam. Svou armádu obchodníků, kteří dosud pracovali externě na živnostenský list a často v rámci své vedlejší činnosti, převedl od prvního února do zaměstnaneckého poměru. „Stále je nazýváme marketingovými poradci, pracují na pobočkách a jsou přímo podřízeni manažerům obchodních týmů,“ říká Pavel Tříska, ředitel obchodní sítě Seznamu.

„V dosavadní struktuře sítě bylo obtížné celý tým efektivně řídit, zvyšovat kvalitu, cíleně zaměřit jednotlivé týmy a obchodníky. Proto jsme se rozhodli pro obchodní síť, která bude pracovat na hlavní pracovní poměr,“ vysvětluje Pavel Tříska. K restrukturalizaci se vyjádřil i Ivo Lukačovič v našem nedávném rozhovoru, když nepřímo naznačil, že svou úlohu sehrály i české zákony nepřející „švarcsystému“, tedy užší spolupráci dvou podnikatelských subjektů (pozn. Aleš Miklík: podle Rity Gabrielové, tiskové mluvčí Seznamu, ve skutečnosti o problém se švarcystémem vůbec nešlo).

Tým 500 lidí byl nyní zeštíhlen na dvě stovky. Jak probíhal jejich výběr? „Kritérií, podle kterých vybíráme naše marketingové poradce, je samozřejmě více. Důležitý je potenciál daného obchodníka, zájem zvyšovat své obchodní kompetence, vynikající vystupování, dobré komunikační předpoklady. Co se týká obchodníků z původní sítě, dívali jsme se i do historie jejich spolupráce se Seznamem,“ tvrdí Pavel Tříska.

Obchodní síť Seznamu se zaměřuje na střední a menší zákazníky, větší klienty obšťastňuje obchodní oddělení.

Některé diskusní příspěvky a e-maily, které jsme v redakci obdrželi, naznačovaly, že revoluce v obchodní síti neprobíhá zcela hladce. Jejich autory byli marketingoví poradci, kteří si stěžovali na neseriózní jednání: Seznam měl údajně obchodníkům, kteří před sebou mají až tříměsíční výpovědní lhůtu, zakázat vstup do jejich mateřských poboček, omezit práva v administračním programu a zadržovat kopie objednávek.

Seznam celou věc nejprve bagatelizoval (jde o dva lidi z pražské pobočky), ovšem po naléhání se jasně vyjádřil: Marketingový poradce, který je v současné době ve výpovědi, má zajištěny takové podmínky, aby mohl až do konce trvání smlouvy obchodovat produkty Seznamu. Pokud pracoval v Praze, jeho kontaktním místem je centrála Seznamu v Radlické ulici. Tady vyřizuje vše potřebné. Rozhodně nikdo nezadržuje kopie objednávek, pokud je má někdo na pobočce, může si je vyzvednout.

K novému katalogu Firmy.cz Pavel Tříska dodal: V současné době se návštěvnost Firem.cz pohybuje kolem 350.000 uživatelů denně. Naším cílem je, aby katalog Firmy.cz byl nejkvalitnějším zdrojem informací o firmách v ČR.

Atlas koketuje s Internet Tradingem

Portál Atlas zažívá po loňském „restartu“ jedno ze svých lepších období. Jeho obchodní síť čítá 90 obchodníků. Jsou mezi nimi interní zaměstnanci a také poradci, kteří působí externě a mají své vlastní obchodní firmy.

Změna v obchodní síti nenastala, už dlouho se ale spekuluje, že brzy přijde na místě nejvyšším – na pozici generálního ředitele. Zhruba před rokem se vyrojily domněnky, že David Duroň má časově omezenou smlouvu a jeho úkolem je připravit Atlas na prodej. Šéf Atlasu ale tyto zvěsti dementuje:

Podobné spekulace se vyskytly loni při mé kandidatuře do SPIRu. Předpokládám, že měly zpochybnit smysluplnost přijetí člena, který má managerskou smlouvu s omezenou platností pouze na jeden rok. Pokud by autor této spekulace měl pravdu, tak bych v Atlase už neměl několik dní vlastně co dělat, říká David Duroň.

David Duroň má smlouvu na dobu neurčitou. Máme dlouhodobě dohodnuté podmínky a jako akcionáři i představenstvo jsme s jeho činností v Atlase velmi spokojeni. Osobně se domnívám, že ve chvíli jednoznačných úspěchů – prudce rostoucí návštěvnosti i finačních výsledků – by bylo z naší strany zcela zásadní chybou měnit vedení firmy, jehož zásluhou je takových výsledků dosahováno. Takže spekulace o tom, že by měla být plánována změna na pozici CEO Atlas.cz, jsou opravdu zcela nesmyslné, prohlásil Petr Toman, předseda představenstva.

Jak už bylo zmíněno, Atlas včera otevřel Atlas firem s novým designem a praktickými informacemi o podnikání. Osobně se mi do starého katalogu Atlasu nepodařilo už několik měsíců vložit žádný odkaz, nyní služba slibuje registraci ve třech krocích.

Vraťme se k obchodu: zajímavou informací z Atlasu je zahájení spolupráce s Internet Tradingem, respektive s jeho mediální divizí, Media Tradingem, která vznikla loni v létě. Spolupracujeme s nimi jako s agenturou, která si u nás objednává velkoplošnou reklamu pro své klienty, vysvětluje David Duroň.

David Duroň také prozradil, že ve středu se obchodní ředitelkou Atlasu stala Zdena Tučková, která do tohoto okamžiku řídila regionální obchodní sít. Nově bude mít na starosti všechny obchodní aktivity, včetně nově připravovaného partnerského prodeje. Regionalní obchodní síť bude řízena přes již dnes plně funkční oblastní managery prodeje tzv. Area Sales Managery.

Změna ve vedení v Centru

Když se řeklo Internet Trading, od roku 2003 se všem vybavil také portál Centrum.cz. Na podzim minulého roku prosakovaly zvěsti, že spolupráce obou subjektů není příliš pevná. Podepsání pokračování spolupráce v roce 2007 spekulace utlumilo, zanedlouho však oživly s nasazením serveru Takeit.cz, za kterým stojí pouze Internet Trading. Ve své databázi využil data z katalogu firem Centra, objevil se na mediálních serverech jako iDnes.cz a s portálem Centrum de facto vstoupil do konkurenčního vztahu.

Zdálo by se, že konkurenční aktivity Internet Tradingu, který dosud obstarával významnou část obratu Centra, portálu nedají spát. Miroslav Čepický, tiskový mluvčí Centra, ale říká: Partnerství Centra a IT má jasně vymezený rámec smlouvou, která je přínosná pro obě strany. Jednoroční pakt nutně vyvolává otázku, jak by se portál s odchodem významného partnera vyrovnal. Vzhledem k našim vzájemným obchodním vtahům nepovažujeme tuto otázku za aktuální, tvrdí Miroslav Čepický.

Na nastavení obchodní sítě se tedy nic nemění. Centrum má vlastní obchodní síť a partnerský prodej. Partnerem je Internet Trading. Zaměstnanců má Centrum přes dvě stovky.

Významně se ale změnilo vedení Centra. Výkonným ředitelem se stal Pavel Mucha, který nahradil Renatu Bilikovou, jež odešla na mateřskou dovolenou. V Centru již nepracuje Petr Dlabola (po vzájemné dohodě), dosavadní marketingový ředitel. Od červencového rozhovoru s Ondřejem Tomkem na Lupě z Centra odešel také Roman Gallo a obchodní ředitel David Grundel, který v portálu působil jen krátce. Podle Miroslava Čepického se ukázalo, že struktura obchodu je efektivní v tom stavu, jak fungovala před nástupem Davida Grundela. V současné době se nám osvědčil model obchodního ředitele pro každou oblast, vysvětluje Miroslav Čepický.

BRAND24

A co Internet Trading?

Když se mluví o obchodních sítích, v neposlední řadě by se nemělo zapomenout na Internet Trading, který disponuje řadou obchodníků. Ti mají nyní díky Takeit.cz o práci postaráno. Vyjádření společnosti se nám bohužel do redakční uzávěrky získat nepodařilo. Jisté je, že Takeit.cz se spolu s podtrženými odkazy v textu na některých serverech zdárně zabydlel.

Návštěvnost Takeit.idnes.cz je dobrá, ale v tomto případě není důležitá. Zásadnější je, že je tato kontextová reklama velmi žádaná klienty. Ti si chtějí jednotlivá slova předplácet na dlouho dopředu. Pro iDnes tak jde o další zdroj příjmů, který jsme dosud neměli, pochvaluje si Jaroslav Kábele, ředitel internetových aktivit vydavatelství Mafra. Nesouhlasné ohlasy na podtrhané výrazy v textech jsme téměř – až na jednotlivé výjimky – nezaznamenali. To nestandardní plošné reklamy, které například zčásti zakrývají text nebo mají zvukový doprovod, přinášejí více negativních reakcí čtenářů. Prozradit míru konverze nechtěl…

Máte zkušenosti s obchodními zástupci českých portálů?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).