Hlavní navigace

Povstanou inkubátory z mrtvých?

15. 10. 2004
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Již delší dobu si kladu otázku, jestli je na českém Internetu ještě prostor pro nové rentabilní projekty, které lze postavit bez většího kapitálu. Nebo už jsme v době, kdy naději na úspěch mají jen velcí hráči? Lze přijít s projektem, který si bude sám na sebe vydělávat a který nebude dva a více let dotovat velký tahoun, který neví co s uspořenými milióny?

Mají naději na úspěch i ti malí a chudí, kteří nemají ani korunu a přitom by chtěli něco na internetu podniknout? Situace je složitá, nikoliv beznadějná.

Krátké ohlédnutí do historie

Když se podíváme do období mezi roky 2000 a 2002, jistě si my „pamětníci“ vzpomeneme na ambiciózní počin nazvaný Inkubátor E-konom. Nebudu si hrát na to, že jsem v tomto případě nezaujatý pozorovatel. Také jsem tímhle inkubátorem prošel. A o tom, že to byla zkušenost k nezaplacení, zvláště s odstupem několika let, není třeba moc spekulovat.

Inkubátor E-konom pomohl několika projektům dostat se na světlo světa (např. www.art.cz či www.mujklub.cz). Jeho cílem nebylo nic menšího než úspěšný start internetových firem, který se podařilo v některých případech dokonce i naplnit. Ty projekty fungují dodnes. Úspěch Inkubátoru E-konom byl inspirací k dalšímu pokračování (Incubator 2.0), ale tentokrát už bez úspěchu. Motorem E-konomu byla samozřejmě u nás tehdy ještě dostatečně nafouknutá internetová bublina, i když někteří ji už tenkrát se špendlíkem v ruce zhusta propichovali. Nevím, zda to bylo právě bublinou, ale kolem celé této akce se podařilo vytvořit poměrně vstřícnou atmosféru a také mohutnou publicitu.

Bublina splaskla, co dál?

Je tu ještě poptávka po podobných inkubátorech, jakým byl E-konom? A pokud ano, mají dnes ještě co nabídnout? Nebo byl E-konom jen produktem internetové bubliny? Zcela záměrně přehlížím inkubátor v „domě se sníženým nájemným“, jakým je Technology Park při VUT v Brně, který se ale nezaměřuje jen na internetové podnikání.

Je tedy dnes příhodná doba pro vznik nového inkubátoru, který by se věnoval čistě internetovým projektům? Takového, který by nabídl více než jen levnější nájem a čas od času nějakou radu? Takového, který by umožnil setkávání lidí, z nichž část by byli viditelní profesionálové a ostřílení borci z praxe a část podnikatelští panicové (třeba i studenti), ale s nápadem a chutí ho dotáhnout do konce?

Když jsem se byl na jaře letošního roku podívat na evropské finále soutěže MS Imagine Cup 2004 v Cambridge, ohromilo mě, kolik potenciálu tkví ve studentech a jak profesionální projekty představili. Všichni do jednoho vyšli z reálných potřeb případných budoucích zákazníků. Takže o smysluplné nápady rozhodně nouze není. Proč o nich tedy není více slyšet?

BRAND24

Není zájem o nápady

Před rokem a půl Ondřej Bartoš vysvětloval, proč neměl Incubator 2.0 úspěch a proč ho pozastavili. Jedním z hlavních důvodů byl nezájem ze strany firem účastnit se takového projektu. Tento přístup ale vydržel firmám dodnes, a to je právě ta příčina toho, že tu žádný další podobný inkubátor nevznikl.

Konkurence je čím dál tím větší, prostoru je méně. Internetové firmy nyní zvyšují své úsilí při vyhledávání nových obchodních příležitostí a nových podnikatelských modelů. Avšak snad záměrně přehlížejí možnosti, které se jim nabízejí. Nebo se bojí jít do něčeho nového? Vypadá to tak. Ti, kteří byli tahouni internetového podnikání před několika lety, se najednou barikádují ve svých pozicích, raději rozšiřují velikosti emailových schránek a napodobují konkurenci, než aby trochu aktivněji vyhledávali nápady a pouštěli se do odvážnějších projektů. Není to škoda?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá publikačními systémy, eshopy a dalšími užitečnými internetovými. Aplikacemi, e-commerce a marketingem na internetu. Pracuje jako CEO ve společnosti Neternity Group s.r.o.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).