Hlavní navigace

Prokletí EdgeRanku: Facebook začal přihlížet i k negativním akcím uživatelů

22. 4. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Algoritmus určující, jestli příspěvky stránky na Facebooku uvidí fanoušek, teď mnohem více zohledňují i negativní faktory. Je to trochu takové „Dislike“ (nelíbí) tlačítko.

To, že Facebook omezuje, koho vidíte a koho ne, už pravděpodobně víte. Nebo alespoň tušíte. U osobních účtů to znamená, že některé přátele (jejich příspěvky) nikdy v životě neuvidíte. V případě firemních stránek to znamená, že v průměru se příspěvky stránek dostávají k 16 procentům fanoušků. A podle všeho se toto číslo stále zmenšuje. Facebook samozřejmě nabízí řešení – ve všech případech si můžete připlatit a hned budete vidět lépe.

O tom, kolika přátelům či fanouškům se příspěvky zobrazí, v zásadě rozhoduje algoritmus označovaný jako EdgeRank. Donedávna byl hlavně založený na „pozitivních“ signálech. Čím více bylo lajkováno (označováno jako líbí), sdíleno a komentováno, tím lepší měla stránka pozici. Do EdgeRanku se započítával také přírůstek fanoušků a velmi pravděpodobně ještě některé menší ukazatele. A platilo, že se počítá za týden zpět.

V praxi to vedlo k tomu, že stránky zahájily hon za Líbí, sdílením a komentováním. V drtivé většině případů poskytováním takového obsahu, který je (řečeno zcela otevřeně) dostatečně pitomý. Prostě takový, který masa lidí na Facebooku bude „lajkovat“ už prostě jenom proto, že se nedokáže udržet. 

Všechno to samozřejmě skvěle fungovalo. Ti nejlepší (hlavně ti, kteří dokázali skvěle vykrádat internetové vtípky a obrázky) získávali fantastické objemy Líbí, komentářů i sdílení. Jejich „talking about“ (mluví o značce) dosahovalo závratných hodnot.

Před několika měsíci se ale objevily první příznaky toho, že se něco děje. Stránky najednou měly nižší počty líbí a menší míru zpětné vazby. A samozřejmě s tím spojené nižší zviditelnění fanouškům.

Facebook zavedl negativní ukazatele

Facebook totiž vedle pozitivních ukazatelů začal mnohem více brát v potaz i ty negativní – jakékoliv skrytí (hide na jeden příspěvek či na celou stránku), oznámení spamu a odchod fanouška se započítávají do EdgeRanku v negativní podobě.

Podle SocialFresh.com uživatelé Facebooku z těchto negativních akcí používají nejčastěji (76 %) Skrýt (Hide), kompletní skrytí celé stránky méně (16 %), nahlášení spamu ještě méně (8 %) a ukončení fanouškovství je prakticky výjimečné (méně jak jedno procento).

Mimochodem, správci stránek by měli být rádi, že kompletní skrytí celé stránky je jenom v 16 % případů. Pokud k něčemu takovému dojde, je prakticky nemožné, aby si ji „fanoušek“ někdy vrátil zpět. Ale zůstává fanouškem.

Čím více takto negativní zpětné vazby facebooková stránka nasbírá, tím méně Facebook bude příspěvky ukazovat fanouškům. A jde jak o konkrétní jeden příspěvek, tak i další příspěvky v budoucnu.

Pokud by vás zajímalo kde zjistíte, jaké negativní signály vaši fanoušci vydávají, tak to ve statistikách stránek (Insights) přímo nenajdete. K údajům je možné se dostat, pouze pokud provedete export svých dat (viz obrázek vpravo). Z poněkud nepochopitelných důvodů tato data nejsou dostupná přímo. V exportu (po dnech) hledejte sešit „Lifetime Negative Feedback“)

Jak se vyvarovat negativní zpětné vazby

Nejlepší způsob, jak se vyvarovat negativní zpětné vazby, je ten, že budete fanouškům poskytovat to, co odpovídá jejich očekávání. Pokud to nedokážete, je zcela logické, že počty „skrýt“ a označení coby „spam“ budou stoupat. A poznáte to velmi brzy – přes veškerou snahu, sebevtipnější fotografie, zábavná videa či vtipy to už nebude jako předtím.

BRAND24

Nepřehánějte to s obrázky. Byť vám každý „social media guru“ bude (správně) říkat, že obrázky jsou pro „engagement“ (zapojení fanoušků) nejlepší, má to druhou stránku. Přitahují také nejvíce negativních reakcí.

Negativní reakce samozřejmě přitáhne také jakékoliv „kontroverzní“ téma. A čím více se vám podaří získat sdílení a komentářů, tím větší je šance na negativní reakce. Nezapomínejte, že reagovat mohou (už dlouho) nejenom fanoušci, ale i „náhodní“ uživatelé – třeba i tací, ke kterým se příspěvek stránky dostane oklikou.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).