Hlavní navigace

Mobilní Internet pouští operátorům žilou, lidé se učí "tunelovat" telefonní hovory

5. 7. 2012
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

V telekomunikacích se něco děje. Operátoři, kteří po deset let připomínali dobře promazanou tiskárnu na bankovky, jsou v problémech. Na trzích, kde panují skutečně konkurenční podmínky, jim setrvale klesají tržby a zisky, protože tlak soutěže stlačuje ceny dolů a lidé volají stále stejně, konzumace se nezvyšuje.

Před několika lety tolik vzývaný triple play jako „velká příští věc“ je dnes směšným pojmem, který připomíná nanejvýš nějakou venerickou chorobu. Neuchytil se a investované peníze jsou pryč. Žádný další trumf operátoři v ruce nemají. Ačkoli, počkejte – přece je tu mobilní Internet!

Mobilní operátoři mají vybudovanou draze zaplacenou infrastrukturu, kterou jsou schopní přivést mobilní internetové připojení bez tahání drátů do každého místa. To nemá nikdo jiný, využití této technologické výhody se přímo nabízí. A operátoři ji využívají, nemohou jinak. Jenomže mobilní Internet je, jak se už začíná ukazovat, možná dobrý sluha, ale zcela určitě zlý pán. 

Operátor jako nosič vody

Rozšíření chytrých mobilů a tabletů, které je ilustrováno zejména firmou Apple shrabávající, jak se zdá, všechny peníze světa na vlastní hromádku, ukázalo plasticky, že mobilní operátor je zde pouze nosič vody. Dodává infrastrukturu, přes kterou tečou placená data (placené aplikace, placený mobilní obsah atd.), jenomže z těchto tekutých peněz nemá ani cent. Může maximálně vyžadovat jakýsi paušál nebo jiný poplatek za mobilní data, ale přidaná hodnota je zde minimální. Kde není přidaná hodnota, smrskne se časem i zisk. Před čtyřmi-pěti lety operátoři rýsovali budoucnost tak, že oni budou též dodavatelé širokého spektra služeb zákazníkům, a začali v tom také něco zkoušet. Po pár letech jsou tyto snahy v troskách – podívejme se ostatně, jak dopadly v Česku T-Zones. 

Pro ilustraci si srovnejme situaci dříve a dnes. Před pěti lety měl typický uživatel mobilu nějakou tlačítkovou Nokii, a dělal s ní jen to, co mu operátor dovolil, protože víc s ní ani dělat nešlo. Dnes má typický uživatel mobilu nějaký dotykový smartphone (vcelku jedno jaký), na obrazovce má 40 aplikací, sedí si na wifině a většinu času tráví způsobem, který jde zcela mimo operátora. Ten o tom nic neví, netuší, a i kdyby věděl a tušil, stejně na tom nic nezmění. Mobil, dříve vlastně „jeho periferie“ v rukou zákazníka, se mu vymkl z rukou. 

Jak k tomu mohlo dojít? Hlavním faktorem je rychlost změn a rychlost vývoje mobilních aplikací, obrovský počet soutěžících a závod s mottem „kdo dřív“. Telekomunikační firmy se sice díky reklamám občas dovedou jevit jako svižné, ba sexy společnosti, ale ve skutečnosti je toto odvětví po technické stránce hluboce konzervativní a pomalé. Rychlost technologického vývoje je u těchto gigantických korporací řádově nižší než u nezávislých malých vývojářů. Ostatně RCSE, o které se zmiňuji níže, to potvrzuje: v roce 2008 bylo slavnostně definováno jádro systému, dnes jsme o čtyři roky později a věc není hotova.

Až lidé zjistí, že se operátor dá obejít dokonce i u volání…

To nejhorší ale teprve nastává. Díky konkurenčnímu boji operátoři nabízejí datové plány, které jsou stále velkorysejší (nehovořím o České republice, samozřejmě – ale i sem to přijde). Uživatelé si velmi rychle na svých chytrých mobilech rozchodili aplikace jako je Skype, Viber, Forfone a podobně, nebo využívají služeb VoIP operátorů přes jakoukoli klientskou aplikaci, a přes data „tunelují“ telefonické hovory. Toto není hypotetický model nebo něco, co využívá pár stovek technicky zaměřených uživatelů. Studie VoIP Monitoru říká, že letos dosáhne tzv. mobilní VoIP trh tržeb 2,5 miliardy dolarů (vzhledem k cenám to znamená, že zde mobilním operátorům utekly několikanásobně větší částky) a studie Telco 2.0 jde ještě dál, když udává, že během tří let se do mobilního VoIP přesune 21 % dnešních telefonických hovorů a 40 % všeho messagingu. Operátorům tak hrozí významná, a když k tomu přičteme postupné zlevňování hovorného, až hrozivá ztráta výnosů. Tiskárna na peníze se zastavuje. 

Mohou proti tomu operátoři něco dělat? Tyto firmy jsou tradičně byznysově velmi schopné a zkoušejí, co mohou. Stále trochu bojují s tím, zda mobilní data podporovat skutečně nebo naoko; pokud nastaví drahé datové plány, k tunelování příliš nedojde, ale lidé se naučí připojovat k mobilnímu Internetu jinak (malé a zřejmě brzy i municipální bezdrátové sítě) a obejdou operátory stoprocentně. Pokud je poskytnou levně, lidé budou přes data hnát hovory. 

Operátoři přemýšlejí o vlastním rozšířeném komunikačním standardu, který by byl následovníkem předčasně zemřelého triple play, známém pod pojmem Rich Communications Suite (RCSE). Říkají: nemusíte si na chytré mobily instalovat Skype či jiné VoIP klienty, toto vše jde i přes nás. Jednak ale RCSE ještě není dodělaná, především ale uživatelé moc dobře vědí, že tu jde o peníze, nehledají žádnou ucelenou „komunikační suitu“, ale aplikaci pro levné volání. Produkt forfone, jakýsi německý mobilní Skype, se zrodil před pár měsíci a má dnes jen v Německu 800 000 uživatelů – právě proto, že není „rich“ a není to žádný „suite“, ale je to prachjednoduché volátko. Viber si stáhlo deset miliónů lidí během prvních dvou měsíců, dnes se počet uživatelů blíží k 50 milionům. Švédský Rebtel se specializuje na mezinárodní hovory (stále velmi lukrativní byznys pro tradiční operátory) a počet zákazníků přesahuje 10 milionů. Podobně úspěšný je Whatsapp, a v seznamu bychom mohli dlouho, dlouho pokračovat. Pokud byste chtěli provést vlastní výzkumy, nabídnu ještě pár jmen z těch lepších: fring, JAJAH, Nimbuzz, Raketu, Vopium, Vonage, Truphone.

Zatímco se na platformě RCSE pracuje pátým rokem, ukazuje se, že jednoduchá utilitka a firma, která je na světě rok, umí vzít trh útokem. Operátoři proti tomu nemají zbraň: lidé se postupně učí, že se smartphonem dá bez využití velkého operátora i volat. 

Tyto služby získaly nálepku a dnes uznávaný název „Over the top“ (OTT); technicky jde o to, že přes mobilní telefon provozujete širokou škálu služeb s využitím IP konektivity (volání, video, messaging, hry atd.), bez toho, že by dodavatel této konektivity (především mobilního Internetu) s tím mohl cokoli dělat – vůbec „není ve hře“.

Operátorům se to pochopitelně nelíbí a zkoušejí OTT služby sabotovat – třeba detekovat, kdy přes mobilní datovou síť jde volání, a konektivitu pak přiškrcovat. To se nelíbí Evropské komisi (podobné stanovisko zaujímají i regulační orgány v USA), která to považuje za nepřípustné jednání bránící konkurenci. Z obecného pohledu jde samozřejmě o hrubé porušení principů síťové neutrality. OTT provideři se na tyto snahy dívají celkem s pobavením, protože velmi rychle přišli na způsoby, jakým hovory přes mobilní data maskovat, takže operátoři mají smůlu. Trh mobilního VoIP roste přes všechny jejich snahy jako žádný jiný – jeho meziroční růst má dle studie firmy TechNavio (přesným číslům těchto studií samozřejmě nevěříme, ale trend je dosti zřejmý) dosahovat 64 % ročně. Na růst tohoto trhu reagují i velcí hráči v softwarovém průmyslu, když aplikace pro VoIP volání budují přímo do operačních systémů: v Androidu už je, ve Windows 8 bude taky (nezapomeňme, Microsoft vlastní Skype), tichý je zatím Apple, nicméně volacích aplikací pro iPhone je dlouhá řádka.

Zajímavým faktorem mobilního VoIP je zánik telefonních čísel. Dnes je „číslo“ tím, co vás spojí s druhou stranou. U mobilního VoIP vás číslo přestane zajímat – máte seznam lidí, který si vytvoříte jakkoli (Skype contacts, Facebook friends, tradičně i přes čísla), klepnete na jméno/obrázek kontaktu, a aplikace si sama najde způsob, jak mu zavolat. 

Paradoxní je, že čím více budou operátoři zlepšovat technologickou kvalitu mobilního Internetu – a oni budou muset, trh je k tomu tlačí, nic dnes není více žádané než kvalitní mobilní konektivita – tím více si budou podřezávat větev své klíčové služby.

Oči pro pláč nebo ještě nějaká šance?

Mobilní VoIP (někdy také zkratkou „mVoIP“, ale nevím, jestli se to ujme) je dnes hojně citovaným tématem a vychází k němu jedna analýza za druhou. Komentátoři se víceméně shodují v tom, že nevyhnutelně pustí mobilním operátorům žilou a že proti tomu moc dělat nemohou – pokud se ovšem nenalézáte v Etiopii, kde místní diktátoři postavili VoIP mimo zákon (!!) a za porušení napařili 15 let vězení. (Hint: v Etiopii existuje jen jeden oficiální operátor, monopolista vlastněný státem, tj. zřejmě fakticky nějakým strýčkem diktátora). 

Nedokáži a ani si netroufnu dohlížet daleko do budoucnosti; z vlastní praxe ve Faynu vím, že lidé jsou v oblasti síťových služeb velmi konzervativní a mění dodavatele neochotně a opatrně, řídí se pravidlem „dokud to jede, tak na to nesahám“. Nemyslím, že by přechody zákazníků – hlavně v Česku – byly masové, v zahraničí se mně zdají lidé iniciativnější, nemající tolik obav. Ale je možné, že jakmile o tom začnou psát média ve velkém, může se spustit lavina. Je vůbec otázkou, jak moc mají hlavní média v tomto nasazen „soft náhubek“ v podobě masivní inzerce velkých operátorů.

BRAND24

V zahraničí, kde jsou přece jen trhy živější, se operátorům doporučuje, aby namísto boje s OTT operátory mobilní VoIP služby jednoduše přijali za své a zařadili je do nabídky. Dnes to zní svatokrádežně, ale analytici tvrdí, že jim nic jiného nezbývá – pokud to neudělají, stanou se časem jen holým internetovým providerem, který za osm dolarů měsíčně dodává neomezený mobilní Internet a všechny ostatní tržby jim protečou mezi prsty jako písek. První vlaštovičky tu jsou – AT&T vyjednává se Skypem a prohlašuje, že uvede mobilní tarify, které budou pouze datové; půjde přes ně samozřejmě volat tradičním způsobem (přes GSM) volat, ale vše bude považováno za data.

Přes všechny tyto silné trendy jsou úvahy o smrti mobilních operátorů předčasné. Svět se prostě jen stane pestřejším (a to je dobře); část trhu konzervativně pojede tak jako vždycky, část si zvolí alternativní (OTT) dodavatele služeb, část využije „hybridní“ nabídky velkých operátorů, které určitě přijdou. Vývoj bude rychlý, ale svět se nezmění přes noc, neboť kromě sabotážních snah operátorů (věc nezastaví, ale pozdrží) je vidět, že mobilní VoIP je i technologicky ve stavu vývoje a za plně technologicky zralý jej nelze prohlásit ani omylem. Skutečná svobodná možnost volby (tj. ne „volba po česku“ mezi udušením, utopením a ušlapáním) je největším přínosem těchto novinek, a kdo se nebojí trošky experimentů, může volit již dnes.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je zakladatel společností Computer Press a InternetShops, novinář a autor odborných publikací, v současné době soukromý investor (mj. Fayn Telecommunications.). Jeho další materiály naleznete na www.bloc.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).