Hlavní navigace

Seznam.cz vede v bitvě o data z jízdních řádů 1:0. Zastal se ho krajský soud [AKTUALIZOVÁNO]

27. 9. 2013
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Na společnost CHAPS, která pro ministerstvo spravuje systém jízdních řádů, se podle soudu vztahuje povinnost zveřejnit data na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

Spor o to, zdali má stát poskytnout komukoli přístup ke kompletním aktualizovaným údajům celostátního informačního systému o jízdních řádech, vstupuje do další fáze. Kritizovaný monopol na data o veřejné dopravě, který díky smlouvě z roku 2001 (znění smlouvy ve formátu PDF) drží firma CHAPS, začaly řešit soudy. Monopol přitom odporuje například principům Open Data, které se česká vláda zavázala přijmout.

Aktualizace:

  • 27.9.2013, 20:25: Do článku bylo zapracováno vyjádření Ministerstva dopravy
  • 30.9.2013, 20:30: Do článku bylo zapracováno vyjádření společnosti Seznam.cz

Za jeden z největších problémů považujeme to, že ačkoliv se podle nás jedná o data veřejná a měli by je tedy mít všichni od státní správy zadarmo, není tomu tak. Za nevyhovující považujeme stav, kdy tato data týkající se jízdních řádů prodává jedna jediná firma. Domníváme se, že dle zákona o svobodném přístupu k informacím by taková situace ani neměla nastat a nemá u nás obdoby, okomentovala v únoru pro Lupu spor tisková mluvčí Seznamu Irena Zatloukalová.

Krajský soud v Brně se letos v červnu za společnost Seznam.cz, která neúspěšně požaduje na firmě CHAPS a potažmo Ministerstvu dopravy kompletní aktualizované údaje o jízdních řádech ve zdrojových formátech, postavil. Verdikt se teď objevil ve veřejné databázi soudu.

Celé znění rozsudku ve formátu PDF je k dispozici na webu Nejvyššího správního soudu.

Zatím jde ale o první vyhranou bitvu ve válce, která může trvat další měsíce a možná i roky. 

Seznam chce data ve strojově čitelné podobě

Seznam.cz se u společnosti CHAPS domáhal přístupu k datům na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Údaje sice získal, nikoliv však v podobě, která by umožnila jejich následné strojové zpracování. Obrátil se proto na Ministerstvo dopravy, které ale pouze sdělilo, že podle jeho názoru není CHAPS tzv. povinným subjektem pro účely zákona č. 106/1999 Sb. Ministerstvo navíc vyslovilo přesvědčení, že není jeho nadřízeným orgánem a proto nemůže firmě přikazovat, jak by se měla se žádostí Seznamu vypořádat.

Seznam se proto obrátil na Krajský soud v Brně s žalobou, ve které se domáhal zrušení rozhodnutí Ministerstva dopravy a současně žádal, aby soud uložil firmě CHAPS požadované informace poskytnout.

  • Smlouva o vedení celostátního informačního systému o jízdních řádech byla uzavřena mezi Ministerstvem dopravy a brněnskou firmou CHAPS v roce 2001.
  • Firma má díky této smlouvě fakticky monopol na data o jízdních řádech.
  • CHAPS využívá Celostátní informační systém o jízdních řádech (CIS JŘ) a má povinnost zveřejňovat z něj výstupy. Činí tak prostřednictvím své aplikace Informačního dopravního systému (IDOS).
  • Stát CHAPSu nic neplatí a ten si z jízdních řádů mohl rozjet byznys. Vlastnil totiž domény Idos.cz a Jizdnirady.cz.
  • V roce 2006 se se společností CHAPS dohodl provozovatel portálu Atlas.cz a domény jizdnirady.cz a idos.cz se začaly přesměrovávat na jizdnirady.atlas.cz. Portálu díky tomu výrazně stoupla návštěvnost.
  • Atlas se také domluvil s CHAPSem, že za blíže nespecifikovaný měsíční paušál bude na jizdnirady.cz a idos.cz prodávat reklamu. 
  • Do případu se pak oficiálně vložil SPIR, profesní Sdružení pro internetovou reklamu. To přišlo s kodexem, který zakazoval z rozumných důvodů přesměrování domén (a započítání návštěvnosti) od cizího hráče.
  • Od roku 2007 prodává na jízdních řádech reklamu vydavatelství MAFRA a domény jizdnirady.cz a idos.cz jsou přesměrovávány na jizdnirady.idnes.cz. Domény jsou oficiálně psány na vydavatelství. Návštěvy z jízdních řádů se tak započítávají do celkové návštěvnosti serveru iDNES.cz.

Na CHAPS se vztahuje zákon o svobodném přístupu k informacím

Brněnský soud dal letos v červnu Seznamu za pravdu, když rozhodl, že CHAPS je ve vztahu k vedení celostátního informačního systému o jízdních řádech povinným subjektem podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Zároveň konstatoval, že Ministerstvo dopravy je ve věci jízdních řádů nadřízeným orgánem společnosti, protože ji v minulosti pověřil výkonem veřejné správy na základě zákona o silniční dopravě.

Tento výrok soudu jsem očekával nejen já, ale i další odborníci, kteří se o případ zajímají. Tím, že stát předal správu jízdních řádů soukromé firmě se nelze zbavit povinnosti tato data zpřístupňovat zájemcům. Skutečnost, že se proti rozhodnutí neodvolalo ministerstvo, ale podle všeho firma CHAPS, která ani nebyla účastníkem procesu, si vykládám jako signál, že tonoucí se stébla chytá a nechce přijít o výnosný obchod s veřejnými daty, která přitom platíme my všichni ze svých daní, okomentoval rozhodnutí soudu Michal Feix, výkonný ředitel společnosti Seznam.cz.

Soud ale odmítl vyhovět žádosti, aby společnosti CHAPS nařídil povinnost požadované informace poskytnout.

V daném případě povinný subjekt informaci neposkytl, neboť se za povinný subjekt nepovažoval, vůbec přitom nezvažoval, zda poskytnutí informace v takové podobě, v jaké ji žalobce požaduje, některý ze zákonných důvodů brání. Bude tedy nejprve na něm, aby se žalobcovou žádostí naložil jako povinný subjekt podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Teprve poté, může soud zákonnost tohoto postupu přezkoumat, uvedl v odůvodnění rozsudku předseda senátu JUDr. David Raus, Ph.D.

Seznam to musí zkusit znovu

Jinými slovy Seznam musí podat žádost o zpřístupnění dat v požadované podobě znovu a CHAPS se touto žádostí musí zabývat jako povinný subjekt, na který se vztahuje zákon o svobodném přístupu k informacím. CHAPS pak buď data poskytne, nebo musí předložit zákonné důvody, které zveřejnění informací brání. Teprve poté může soud rozhodnutí CHAPSu přezkoumat a zhodnotit, zdali důvody, o které firma zamítnutí žádosti opřela, jsou relevantní či nikoliv.

Proti rozhodnutí soudu bylo možné podat kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. Ministerstvo zatím její podání oficiálně nepotvrdilo, nicméně skutečnost, že se rozsudek krajského soudu objevil na webu Nejvyššího správního soudu dokládá, že možnosti opravného prostředku využilo. 

Ve skutečnosti nebyla kasační stížnost podána ministerstvem, ale společností CHAPS. Vyplývá to z vyjádření zástupců ministerstva, které jsme obdrželi po zveřejnění článku.

„Rozhodnutí brněnského Krajského soudu akceptujeme. Kasační stížnost proti jeho rozhodnutí jsme nepodali. Naopak firma CHAPS po svém uvážení kasační stížnost podala,“ uvedl Martin Novák, z tiskového oddělení Ministerstva dopravy.

Ministerstvo za svým smluvním partnerem zatím nadále stojí. Jeho zástupci totiž před krajským soudem uvedli, že je otázkou, zda by měl Seznam mít právo na získání dat v požadované podobě.

Co se týče poškození žalobce (Seznam.cz, pozn. red.) na jeho právu na informace, žalovaný (Ministerstvo dopravy, pozn. red.) uvádí, že požadovaná informace byla žalobci již poskytnuta zveřejněním i přímým poskytnutím, ovšem v jiném formátu. Žalovaný tak poukazuje na to, že v případě, že by zdejší soud dovodil, že společnost CHAPS je povinným subjektem, je otázkou, zda požadované informace je nutné poskytnout v žalobcem požadovaném formátu, uvádí se v odůvodnění rozsudku.

Hraje se o velké peníze

Jde přitom o klíčovou věc. Aby mohl Seznam vyvinout služby související s vyhledáváním spojení v rámci jízdních řádů, potřebuje data v strojově čitelné podobě. Pro CHAPS ale tato data představují zlaté vejce. Byť za jejich shromažďování a správu ministerstvu nic neplatí, vydělává na tom, že je ve formě vyhledávání spojení poskytuje na klíč (produkt idos.cz) vydavatelství MAFRA, které mimo jiné provozuje zpravodajský server iDNES.cz. Právě na Jízdní řády přitom měsíčně zavítají necelé dva miliony reálných uživatelů. Vyhledávání spojení tak zpravodajskému serveru výrazně zvyšuje návštěvnost. Tu je pak možné dobře zpeněžit díky reklamě. A na tyto peníze si pochopitelně chtějí sáhnout i další firmy.

Ministerstvo přitom výtky týkající se monopolní vazby na CHAPS (a následně na MAFRU) odmítá s tím, že CHAPS poskytuje vše na své náklady a tím pádem nezatěžuje státní rozpočet. Pokud by nakonec opravdu CHAPS musel data v požadované podobě zveřejnit, jeho monopol by tím v podstatě skončil a došlo by tak zřejmě i k ukončení smlouvy s Ministerstvem dopravy.

Potvrzuje to mimochodem i jednatel společnosti CHAPS Tomáš Chlebničan, který připustil, že rozhodnutí soudu může smluvní vztah mezi ministerstvem a brněnskou firmou do budoucna změnit. Podobně to vidí i ministerstvo.

Rozhodnutí soudu řeší postavení společnosti CHAPS vůči zákonu o svobodném přístupu informací. Toto rozhodnutí tedy nemá vliv na obsah smlouvy mezi ministerstvem a společností. Nevylučujeme však, že výsledek samotného řízení bude mít dopad na současnou smlouvu, prohlásil Martin Novák z tiskového oddělení ministerstva. 

Zdali CHAPS Seznamu data nakonec poskytne, není zatím zřejmé.

CHAPS nebyl účastníkem předmětného soudního řízení a o rozsudku se dozvěděl dodatečně/zprostředkovaně. Právníci analyzují varianty dalšího postupu, uvedl Tomáš Chlebničan jednatel firmy.

Nařídit by jí to teoreticky mohlo i samotné Ministerstvo dopravy. Podle rozhodnutí soudu je totiž ve věci Celostátního informačního systému o jízdních řádech nadřízeným orgánem, protože ji v minulosti pověřil výkonem veřejné správy na základě zákona o silniční dopravě. Ministerstvo chce ale počkat až na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu.

BRAND24

„Počkáme na výsledek celého procesu (podána kasační stížnost společností CHAPS) a následně zaujmeme stanovisko vůči firmě CHAPS. To však nelze v tuto chvíli předjímat,“ shrnuje postoj ministerstva Martin Novák.

O vyjádření jsme požádali také Seznam. Jakmile obdržíme jeho odpovědi, zapracujeme je do článku.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).