Hlavní navigace

SPIR: pokud spor o Google Image Search nevyřeší Evropa, půjdeme k soudu

27. 5. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

S blížícím se termínem, kdy má Evropská komise rozhodovat v antimonopolním řízení s Googlem, přitlačilo i Sdružení pro internetový rozvoj.

Zneužívá Google ve svých službách své dominantní postavení? Verdikt Evropské komise v několika sporech mezi Googlem a částí provozovatelů internetových služeb by měl být znám už v červnu. Mezi stěžovatele, kteří na rozhodnutí čekají, se zařadilo také české Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR).

„Pokud spor nebude vyřešen u Evropské komise, jsme připraveni dotáhnout do konce právní spor u českých soudů, aby se věc konečně zcela jasně vyřešila,“ říká předseda výkonné rady SPIRu Ján Simkanič.

SPIR se přitom angažuje zejména ve stížnosti na fungování služby Google Image Search. Po redesignu na začátku roku 2013 totiž Google začal ve výsledcích zobrazovat větší náhledy obrázků. Provozovatelé webů to považují za nepovolené přebírání jejich obsahu a říkají, že Google vlastně začal z jejich snímků skládat vlastní fotogalerie, aniž by vodil návštěvníky na jejich weby.

SPIR se snažil dosáhnout s českým Googlem dohody, ale jednání prý k ničemu nevedla. A řešení navrhované Googlem v rámci řízení s EK – tedy zřízení snadnější možnosti, aby provozovatelé mohli své obrázky z vyhledávání vyloučit – podle SPIRu není přijatelné. Ve světě, kde je Google dominantním vyhledávačem, téměř není možné v jeho vyhledávání chybět. 

SPIR se tak připojil ke stížnosti evropského zájmového sdružení obrazového průmyslu CEPIC proti zneužívání dominantní pozice Googlu na trhu.

Podrobněji: 

Druhá ze stížností, které jsou relevantní pro český trh, se týká toho, že Google stále více zvýrazňuje odkazy na své specializované služby (srovnávač cen zboží, vyhledávač letenek nebo hotelů apod.) na úkor přirozených výsledků hledání. Google podal několik návrhů na to, jak spor vyřešit, a na třetí pokus se zřejmě trefil do představ evropských úředníků.

Konkurenti ale s řešením nejsou spokojení – Google se podle nich chová jako chytrá horákyně a jeho návrhy hrají do karet hlavně jemu.

Podrobněji: 

BRAND24

V České republice proti navrhovanému řešení nedávno vystoupila e-komerční skupina Allegro Group (v Česku stojí za srovnávačem zboží Heureka.cz, aukčním serverem Aukro.cz a přes svého majitele, skupinu Naspers, i za e-shopem Mall.cz).

Kompletní stanovisko Allegra si můžete přečíst zde:

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).