Hlavní navigace

Startup Skypicker hledá levné letenky vhodné pro cestovatele batůžkáře

16. 8. 2012
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Skypicker je pro ty, kdo možná předem ani nevědí, kam chtějí; pro ty, kdo rádi s přestupem přeletí půl Evropy, aby nejen ušetřili, ale také aby poznali o město navíc. Nápad na Skypicker měl Oliver Dlouhý, protože mu taková služba chyběla.

Co je Skypicker?

Skypicker je vyhledávač levných letenek po Evropě pro studenty a batůžkáře. Představte si, že máte prázdniny a strašně rádi byste se někam podívali. Jenže nemáte moc představu kam, a peněz není nazbyt. Tak přesně pro vás je Skypicker.

V čem je jiný než ostatní weby na vyhledávání letenek?

Skypicker BETA

Skypicker

Obyčejný vyhledávač letenek se vás zeptá, odkud, kam a kdy chcete letět. Následně nějaký čas něco chroustá a pak vyplivne výsledky. Pokud vám výsledky nevyhovují, musíte jít zas na začátek, vyplnit nové údaje a modlit se, že výsledky budou uspokojivější.

Na Skypickeru se hledá jinak. Nemusíte vědět, kdy přesně chcete letět. Vlastně nemusíte vědět ani kam. Máte k dispozici velkou mapu Evropy a je jen na vás, kam kliknete — na město, nebo na celou zemi. Anebo prostě zadáte „kamkoliv“, a Skypicker v mžiku najde ty úplně nejlevnější letenky… kamkoliv.

Skypickera děláme pro lidi, kteří, co se týče cestování, chtějí za málo peněz hodně muziky. Takže místo výsledku Praha—Paříž s Air France za 7000 Kč (palubní občerstvení a masáž chodidel inclusive) najdeme třeba lety Praha—Eindhoven a Eindhoven—Paříž za 1500 Kč celkem. Náš cestovatel nejenže ušetří na letence, ale ještě se navíc podívá do Eindhovenu, a to je super, ne? Skypicker prohledává nabídky evropských low‑cost aerolinek jako Ryanairu, Wizzairu, EasyJetu a dalších. „Velké“ aerolinky jako ČSA nebo British Airways u nás nenajdete — jednoduše proto, že jsou většinou moc drahé.

Proč jste se pustili právě do tohoto projektu?

Oliver Dlouhý

Oliver Dlouhý

Já už několik let takhle cestuju. Loni, když jsem hledal letenky do Portugalska (mimochodem tam přes Milán a zpátky přes Eindhoven, celkem za necelý dva tisíce korun — kdo z vás to má?) mě napadlo, že web, který by to udělal za mě, tady docela chybí — minimálně mně. A tak jsem se do toho podle hesla „scratch your own itch“ pustil.

Kdy jste web spustili?

Oficiální launch byl 10. 5. 2012 na StarCube Show. Od té doby jsme prošli řadou zásadních změn, dá se skoro říct, že jsme pak ještě launchli několikrát…

Kolik na tom dělalo a dělá lidí, a kdo?

Celý engine naprogramoval Jožo Képesi, booking zase Martin Čarnogurský. Původní grafický návrh udělal Lukáš Majzlan, ale poslední cca půlrok je naším dvorním grafikem Martin Vlach. Frontend nakódoval hodně šikovnej, ale děsně línej Pavel Jurašek, a  jim do toho všem kecám. :‑)

Na jakých technologiích je web postaven?

Engine je v Pythonu, frontend je jQuery a prvky HTML5, pokud se nemýlím.

Účastnili jste se StarCube. Jaká to byla zkušenost? Co vám účast dala nebo vzala?

Starcube bylo hodně fajn, potkali jsme tam kupu super lidí, LinkedIn chrochtal blahem. Celkově ti (nebudu jmenovat, protože bych určitě na někoho zapomněl), kdo za StarcubeJIC stojí, jsou podle mě lidi na svém místě, jen tak dál! A dokud nedošel budget na jídlo, byly tam výborný bagety.

Kdo vás financuje a za jakých podmínek?

Financuje nás Jirka Hlavenka. Je to všechno i v obchodním rejstříku, takže asi můžu být konkrétnější — jeho seed investice byla 400 000 Kč, nyní má podíl 45 %, stejně jako já. Zbylých 10 % má Jožo Képesi s tím, že když se nám bude dařit, budou se podíly ještě trošku měnit ve prospěch Joža.

Bylo těžké Jiřího Hlavenku přesvědčit?

Nebudu se moc rozepisovat, protože to určitě bude číst, ale bylo. :‑) V tom vyjednávání bylo na jedné straně moje přesvědčení projekt uskutečnit za každou cenu a na straně druhé Jirkův pragmatický pohled na věc. Nakonec jsme se ale nějak pochopili a plácli si.

Kolik už je do vašeho projektu celkem vloženo peněz?

Celková investice na rozjezd byla 450 000 Kč (řekli jsme si, že to uděláme low‑cost, což hodnotím i s odstupem hodně pozitivně). Jelikož si já ani Jožo zatím nevyplácíme žádnou mzdu, byly náklady na vývoj hodně nízké (byť poslední víc než půlrok pomalu nevycházíme z kanclu). Takže peněz nám zbývá ještě cca polovina. Teď však už i něco málo začínáme vydělávat.

Jaké máte nyní provozní náklady?

Úplně nejdražší ze všeho jsou data. Tohle je jediná otázka, ve které nebudu úplně otevřený, protože naše metoda získávání dat je v jistém slova smyslu i část know‑how. Za infrastrukturu dáme do 1000 eur měsíčně.

Jakých výsledků jste prozatím dosáhli?

U Skypickeru si za první měsíc od spuštění bookingu zarezervovalo letenku přes sto cestovatelů. Více než dvě třetiny z nich jsou z Francie, zbytek hlavně Češi a Slováci.

Návštěvností se pohybujeme okolo 1000 návštěv denně, máme rostoucí tendenci. Průměrná cena jednosměrné letenky nalezené na Skypickeru je cca 40 eur, ale dají se najít letenky i za 4—5 eur se vším všudy.

Lidi bookují nejčastěji přímořské destinace (Azurové pobřeží, Sardinii ap.), z měst to jsou nejčastěji klasické destinace jako Paříž, Barcelona, ale máme teď hodně bookingů i do Porta (študákům asi zachutnalo portské) a samozřejmě ještě před nedávnem olympijský Londýn.

Lety s přestupem v poměru k přímým jsou 1 : 1. Zajímavý je taky trend, že lidé raději zvolí let s přestupem, i když je v některých případech dražší než přímý — to mi potvrzuje moji teorii, že pro mnoho mladých lidí je cesta zároveň cíl.

Web mi připadá ještě poměrně neodladěný… Například i u jednosměrných letů uvádíte datum návratu, a to dost mate. A některé hlášky vždy mluví jen o zpátečních letech…

V logu je pořád „BETA“ a tak to chápu chápu i já. Nejsem zastáncem toho, něco si dva roky doma bastlit, a pak najednou zjistit, že je všechno špatně. Skypicker vyvíjíme spíš agilně — jak je něco alespoň trochu hotové, tak jdeme s kůží na trh a s napětím čekáme na reakce. O tom datu návratů vím — až se nám vrátí kodér z Tuniska, tak to snad opraví.

Každopádně budu rád za zpětnou vazbu. Pozitivní u nás na Facebooku a negativní radši přímo mně: oliver@skypicker.com, já se s tím nějak porvu. :‑)

Nebo kliknutím na mapu lze vybrat jen zemi, ne město. Šlo by řešit obojí (podle toho, zda by uživatel klikl na určité město, nebo ne).

Od toho máme ten ZOOM panel vlevo nahoře. Fakt to není vidět?

Aha. Dokáži se na město trefit i na malé mapě, neměl jsem proto potřebu zkoumat panel přiblížení… Myslím, že to rozdělení na země a letiště je zbytečně složité. Stačilo by, kdyby se na mapě objevila modrá kapka nad městem, na které jsem zrovna ukázal myší, jako se vám země zvýrazňují samy. A zoom by byl prostě jen zoom — přiblížení.

Ono to takhle vzniklo historicky — ze začátku jsem tam nechtěl vůbec žádný zoom, ale když se zobrazila ta letiště všechna na mapě (je jich 300), byl to pěknej maglajz. Ale zobrazit tu kapku, jen když se najede na místo, kde je letiště, to nezní vůbec špatně. Proberu to s programátory, uvidíme, co mi na to řeknou.

Jak se vám podařilo dostat se do Le Figaro?

Skypicker v Le Figaro

Skypicker v Le Figaro

Prezentoval jsem Skypickera na konferenci WIN Meeting v Miláně, což je pravidelné setkání PR agentur z celého světa, které spolupracují pod značkou WhiteOaks International PR Network (WIN). Skypicker se jim natolik líbil, že mimo investici (což jsem s díky odmítl) mi nabídli i PR kampaně v jednotlivých zemích za nějaký podíl ze zisku (což jsem již neodmítl). S Francouzi jsme to spustili jako s prvními a hned z toho padlo Le Figaro, což je fajn.

Mimochodem — byl jsem úplně překvapenej, jak se na Skypickera tvářili v zahraničí. Místo toho, aby hned hledali chyby a nedodělky, zaměřili se na produkt jako takový a jeho podstatu. Nechci to generalizovat, třeba jsem měl štěstí na dobrý publikum, ale fakt se mi to líbilo — prostě hned pochopili, o co jde a pro koho to je.

Jak jste se dostal na setkání WIN?

Máme ještě jeden společný projekt s českou PR agenturou Virklis a oni jsou členem sítě WIN. Jel jsem tam prezentovat ten druhý projekt (streaming videa po internetu), ale po několika diskuzích mi došlo, ze Skypicker bude pro tuhle mezinárodní skupinu víc „sexy“, už jen proto, že je taky ze své podstaty mezinárodní. Tak jsem nakonec prezentoval Skypicker, a vyplatilo se.

Jaký měl článek v Le Figaro účinek?

Pod náporem nám spadly servery. Ale i potom, co se to uklidnilo, dělají Francouzi skoro tři čtvrtiny trafficu. Vracejí se a sem tam kupují letenky, a to je dobré znamení.

Chystáte tedy další kampaně?

No jasně! Není to tedy až tak úplně na nás. My napíšeme tiskovou zprávu, PR agentury ji rozešlou na novináře, a pak se děj vůle Boží. Ale obecně — chceme s médii aktivně spolupracovat, připravujeme nějaké infografiky, dynamické statistiky — prostě obecně mediálně „sexy“ věci, o kterých se dá v případě nouze napsat článek.

Máte nějaké další poznatky stran toho, jak prosazovat startup do povědomí lidí?

My jdeme cestou specializace na jednu určitou (avšak poměrně velkou) cílovku, a myslím, že se nám to začíná vyplácet: studenti jsou poměrně soudržná komunita, tráví hodně času s dalšími studenty, vyměňují si informace a používají sociální sítě. My jsme taky studenti, tak si prostě rozumíme.

Z těch obecnějších věcí rozhodně doporučuju různé start‑up eventy a soutěže, to je určitě fajn nástroj k zviditelnění. A buďte hodní na média a trochu vlezlí. :‑)

BRAND24

Jaké jste si pro Skypicker stanovili cíle? Kam chcete projekt dostat a dokdy?

Chtěli bychom být největším evropským vyhledávačem letenek pro studenty a batůžkáře, takovým velkým „idosem“ s letadly. Rád bych, aby se nám to splnilo cca do dvou let, protože to je tak doba, po kterou má člověk ještě pořádnou motivaci a je schopnej nocovat v kanclu o chlebu a fazolích.

Proč Jiří Hlavenka investoval do Skypickeru?

Důvody k investici do Skypicker.com z mé strany jsou jednoduché a jasné. V úvodním kontaktu se investor spíše než na záměr, který ještě není prozkoumaný, zaměřuje více na osobu předkladatele záměru — hodnotíte jej z pohledu, zda to je člověk, který má pro podnikání talent a sílu uspět, protože zkušenosti říkají, že stejně „nikdy nic nejde podle plánu“ a že potřebujete být vnitřně ubezpečený, že si poradí s překážkami a změnami, které oproti plánu přinese život. U Olivera jsem dospěl k tomu, že touto osobou je. Osobně to považuji za velice důležité, protože spíš než za investora se považuji za podnikatele, tedy Skypicker, Oliver a náš šéfprogramátor Jozef pro mě nejsou čárkami v investorském portfoliu, ale parťáky v podnikání.

Pak, když jsme měli další schůzky a propracovávali jsme záměr, zkoumali trh a konkurenci, tak jsem — a překvapilo mě to — zjistil, že ačkoli jde o jeden z finančně největších sektorů v e‑businessu vůbec (evropský rozměr hodně přes sto miliard eur ročně), nalézají se služby konkurentů, s trochou nadsázky řečeno, někde v devadesátých letech. Jsou překomplikované, obtížně srozumitelné, vyžadují vyplňování nekonečných formulářů, a přitom často nejsou schopné vyhledat a nabídnout vyčerpávající škálu letů se zaměřením na cenu. Myslím, že i zde je čas na rozrušení (disrupci) trhu a že Skypicker.com má velmi dobrou šanci být tím buldozerem, který zdeformovaný a záměrně křivený trh hezky srovná.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).