Hlavní navigace

StartupYard rozšiřuje záběr. Pro další tři roky ohlásil šest nových témat

19. 6. 2014
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

StartupYard opouští čtvrtá várka startupů, první, která mohla vyzkoušet podporu od velkých firem. Letošní ročník byl poprvé zaměřený na tři témata a podporoval jej Seznam.cz.

Bezpečnost, internet věcí, kryptoměny, hry, zdraví a technologie pro finanční trh. Témata, kterými by měl v následujících třech letech ožít smíchovský akcelerátor StartupYard. „Do tří let chceme akcelerovat pětačtyřicet dalších technologických firem. To samozřejmě znamená, že budeme od příštího roku otevírat dva běhy ročně,“ ohlásil na závěrečné prezentaci startupů šéf akcelerátoru Cedric Maloux

Podle něj začínají být startupy zajímavé především pro korporace, odkud by měly přitéct další peníze. „Pro velké firmy jsou akcelerátory v podstatě jako outsourcované vývojářské středisko, které může přijít s věcmi, na něž málokdy přijde někdo zevnitř korporace,“ dodává Maloux. 

První velký pokus s velkou firmou má Maloux za sebou. Letošní ročník platil tuzemský Seznam a podporovalo ho i IBM nebo GoodData. „Teď musíme vyhodnotit výsledky a během léta budou probíhat jednání o tom, jak bude vypadat další spolupráce,“ říká Marek Nový ze Seznamu s tím, že je zaujala minimálně polovina z osmi týmů. 

Týmy z exotických zemí i z Plzně

„Měl jsem sen, chci odstranit problémy se zárukou. Trh je obrovský. Jen ve Spojených státech se v záručních opravách protočí 25 miliard dolarů ročně. Kdo z nás ale ví, kde má záruční listy od všech domácích zařízení?“ ptal se v prezentaci zakladatel projektu Warrantly Nikola Todorovic

Jejich systém přenáší papírování se zárukou do cloudu. „Odstartujeme v červenci v Srbsku a příští rok už bychom rádi jednali s výrobci, aby umožnili řešit záruku pomocí našeho systému,“ dodává šéf pětičlenného balkánského týmu. Plány má smělé. Do plusu by se měli přehoupnout koncem příštího roku a do tří let by měli být napojeni na stovku výrobců a účetní by měl pracovat s měsíčními tržbami kolem 50 tisíc eur. 

Další exotický tým YourPlace se během posledních tří měsíců soustředil na pomoc restauracím, barům a kavárnám při budování věrnostních programů. „Snažíme se propojit majitele restaurací s jejich zákazníky. Díky naší aplikaci si jednoduše vybudují komunitu,“ tvrdí šéf firmy Mark Okhman s tím, že na globálním trhu je čeká boj s kolosy jako Foursquare, Yelp nebo Groupon. Do tří let by rádi obsadili trhy domovského Kazachstánu, Gruzie a Ruska. Tedy víc než padesát milionů lidí. 

Odlehčenou aplikaci budovali ve smíchovském TechSquare i rumunští Evolso. Ti přichází s novým typem seznamky. „Kdo říká, že randění je fér. Budoucnost seznamování je v mobilech. Momentálně je na seznamkách poměr mužů a žen přibližně pět ku jedné. A my to snažíme srovnat a poskytnout uživatelům seznamování v prostředích, které mají společně rádi,“ vysvětluje spoluzakladatel služby Alin Stanescu s tím, že poskytují ženám mnohem víc možností. 

Zároveň tvrdí, že momentálně už v Evropě používá mobil k seznamování už 15 procent teenagerů. „Peníze budeme získávat z reklamy, od podniků a z affiliate programů,“ dodává.  Firma chce mít 370 tisíc uživatelů do roku 2017 a shání investici 100 tisíc eur.

Zábava v čisté podobě je i aplikace Famely, kterou ocení hlavně stalkeři a fanatičtí fanoušci celebrit. Český startup umožní uživateli jednoduše sledovat všechny informace o oblíbené hvězdě. Obsah zajistí sociální sítě. 

„Koncem července spustíme první verzi naší aplikace. Vydělávat bychom chtěli z reklamy, stahování obsahu a na freemium modelu. Do tří let chceme mít 20 milionů uživatelů,“ vysvětluje plány marketingový šéf Kerry Adams. Startup zaujal i investory. „Přeci jenom cílová skupina v podobě lidí, kteří za artefakty své modly neváhají platit, je velmi zajímavá,“ tvrdí šéf Credo Ventures Ondřej Bartoš

Motivace, motivace, motivace. Problém všech studentů se snaží řešit tuzemský startup mypreapp. „Pro většinu studentů není problém dostat se k podkladům, ale přinutit se je nastudovat,“ vysvětluje spoluzakladatel Václav Formánek. Aplikace funguje podobně jako sportovní aplikace. Za každou hodinu přípravy získává uživatel zkušenosti a může se měřit se svými spolužáky. 

„Před dvěma lety jsme začali ve dvou, teď je nás devět. První verze jsme spustili v dubnu a získali jsme hned 5000 studentů za jeden týden,“ popisuje rozjezd aplikace, která má i českou verzi na doméně Hrave.cz. V nejbližší době se firma chstá na polský trh. Shání 140 tisíc eur, převážně na vývoj s tím, že do černých čísel by se měli dostat na konci příštího roku s výhledem na roční tržby 4,5 milionu eur v roce 2017.

Analytické téma zastupovali plzeňští Sentisquare, kteří ve startupu úročí jedenáctiletý výzkum. „Na Facebooku je dnes víc než 16 tisíc firemních stránek a my dokážeme sledovat nálady a témata na sociálních sítích i v různých jazycích. Porovnáme ho v čase, ale třeba i s konkurencí,“ tvrdí spoluzakladatel Josef Steinberger. Čtyřčlenný tým akademiků má za sebou už i štaci v inovačním centru Microsoftu. 

Taktéž z plzeňské ZČU dorazili i programátoři z týmu VerifiQua. Ti se zabývají verifikací programů v Javě a tvrdí, že jejich systém dokáže globálně ušetřit až 160 milionů euro ročně. „V podstatě vývojář zjistí že si vybral nekompatibilní knihovny ještě předtím, než se problém objeví někde u klienta,“ tvrdí spoluzakladatel Kamil Ježek. Momentálně jsou ve fázi placeného pilotního provozu. „V podstatě jsme ve fázi, kdy můžeme prodávat krabicové verze, ale potřebujeme investici na to, abychom mohli službu převést do cloudu a jít s ní do světa,“ tvrdí Ježek s tím, že shání investici ve výši 250 tisíc eur. 

Ambiciózní balkánské řešení předvedl i startup Gjirafa. „Jsme Seznam.cz pro albánsky mluvící uživatele, chceme být domovskou stránkou pro naše lidi,“ tvrdí zakladatel Mergim Cahani. V podstatě jde o vyhledávač a agregátor novinových článků v albánštině, tedy jazyku, který nemá moc společného s dalšími jazyky v regionu. Šanci vidí Cahani i v jízdních řádech, které dosud v Kosovu ani v Albánii nejsou online. 

„Na uskutečnění našeho plánu potřebujeme jeden milion eur. Zájem je, už teď jsme dostali přes milion korun od Microsoftu,“ dodává Cahani. Ačkoliv zní projekt celkem exoticky, má velký potenciál. Kosovský a albánský internet je totiž ve srovnání se zbytkem Evropy ještě pozadu a je tam obrovská šance k růstu. „Jízdní řády navíc fungují jako obrovský generátor návštěvnosti. To můžeme potvrdit i z tuzemských zkušeností,“ komentoval startup Marek Nový. 

Čtyři roky akcelerátoru 

StartupYard je nejstarší  soukromý a dá se říci, že i nejúspěšnější tuzemský akcelerátor. Z devětadvaceti firem, které během čtyř let opustily coworkingový prostor Techsquare, jich nepřežilo první rok jen sedm. StartupYard také s brněnským Starcube letos přešel  na tématické zaměření a spoluprací s velkým partnerem.  

“Můžeme zatím hodnotit jen okamžité efekty, protože za sebou máme teprve první kolo. Ale i tak jsme viděli výbornou odezvu od partnerů. Jak Seznam, tak GoodData, IBM nebo Amazon reagovali na téma dat okamžitě. Pomůže to i týmům, které často řeší stejné problémy a mohou si pomoci. Na druhou stranu nám ale téma zúžilo počet přihlášených týmů. Letos se jich hlásilo jen 65,” tvrdí spoluzakladatel akcelerátoru Nikola Rafaj

Letošní rok je novinkový

Akcelerátor od letoška taky mění investiční politiku. “Do loňska investoval StartupYard do každého přijatého startupu 200 tisíc korun, a k tomu ještě podobná částka přitekla od zakladatelů,” vysvětluje Rafaj. Tříčlenný tým s tím mohl vyžít přibližně půl roku. 

“Letos už jsme vstupní investici zvýšili na deset tisíc eur a k tomu ještě platíme letenky, ubytování a jídlo pro všechny zakladatele firmy. Celkem to vychází přibližně na 450 tisíc na firmu,” vypočítává s tím, že úroveň hlásících se startupů se rok od roku zvyšuje. “Pořád ale platí, že z přihlášek dává třetina až půlka smysl na papíře, po osobním setkání se to smrskne na čtvrtinu. Letos jsme zvažovali 12 firem, vybrali a dohodli se se sedmi.” 

Hospodaření akcelerátoru je ale stále v červených číslech. “Návratnost počítáme na čtyři roky od skončení programu. Ten první skončil v prosinci 2011 a letos by se měl díky exitu Brand Embassy dostat do černých čísel,” tvrdí Rafaj. Celkem exitovaly čtyři startupy se StartupYardem v životopisu. Kromě Brand Embassy to byli ještě Spectu, Pizza Time a Travelatus. 

BRAND24

Během samotné akcelerace ale investice přicházejí jen zřídka. „Už během programu získaly investici zatím dva týmy, do půl roku po opuštění jsme registrovali tři investice s tím, že dvě firmy byly do půl roku prodány,“ říká Rafaj. Úspěchy se objevují i konkurenčních projektů. Wayra třeba pomohla sehnat investici do jednoho ze svých týmů hned při prvním kole. Do startupu Datamolino investoval slovenský fond FIT

Podpora pro startupy se ale během posledních měsíců rozšiřuje z gest a podpůrných programů i na finanční injekce. A to i díky tomu, že se začínají osmělovat první tuzemští investoři, mezi nimiž nechybí ani velké banky nebo investiční skupiny jako třeba J&T nebo KKCG

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).