Hlavní navigace

Týdenní revize: anticena pro tn.cz a rostoucí vliv Google

29. 11. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Zájem o novou evropskou digitální knihovnu předčil očekávání, a proto byla krátce po svém spuštění vyřazena z provozu. Barack Obama vyhrál americké prezidentské volby i díky Internetu. Čeští politici naopak prostřednictvím webu s uživateli zatím příliš nekomunikují. S jakými problémy se setkávají nevidomí na zpravodajských portálech? Třetí ročník ankety Křišťálová Lupa přilákal rekordní počet hlasujících.

O projektu evropské digitální knihovny se začalo hovořit již před dvěma lety. Minulý čtvrtek byl projekt Europeana, který vznikl z iniciativy eurokomisařky Viviane Redingové, slavnostně spuštěn, zatím však pouze ve fázi betaverze. Zájem službu, jejímž hlavním cílem je skrze digitalizaci zachovat, zpřístupnit a dále rozvíjet již beztak velmi bohaté evropské kulturní dědictví, ale předčil očekávání. Krátce po slavnostním spuštění, začaly první problémy s dostupností a také první celkové výpadky služby. Nepomohlo ani posílení serverové kapacity, a správci systému se rozhodli službu na čas znepřístupnit. Další návštěvníky tak online knihovna přivítá až v polovině prosince, kdy se plánuje její znovuotevření. Jaké je technické řešení Europeany a proč došlo ke zhroucení systému, na kterém je provozována? Jak se k nepovedenému startu postavila Evropská komise?
Jiří Peterka: Stalo se: Europeana, digitální blamáž po evropsku
Antonín Slejška: Evropská digitální knihovna je online a hned zase offline

Prodej reklamy na mobilním portálu O2 Active, který provozuje Telefónica O2 budou napříště zajišťovat společnosti Mafra a MicroMedia. Ta již spolupracuje v oblasti mobilního marketingu také s českou pobočkou Vodafonu. Naopak T-Mobile v září uzavřel smlouvu o prodeji reklamy na portálu T-zones se společností Crazy Tomato. Mobilní verze portálů generují v současné době relativně vysokou návštěvnost a cena reklamy na nich citelně převyšuje cenu reklamy na Internetu.
Patrick Zandl: Reklamu na mobily O2 prodá Mafra a MicroMedia

Letošní prezidentské volby ve Spojených státech jsou nepochybně velkým milníkem v historii. Až příští rok zasedne Barack Obama, jako první Afroameričan do prezidentského křesla v Oválné pracovně Bílého domu, bude moci za tento historický okamžik poděkovat nejenom voličům, kteří mu odevzdali své hlasy, ale také médiu, které je k volbám donutilo jít. Internet byl součástí prezidentských kampaní jednotlivých kandidátů jako dosud nikdy předtím. Američané měli například možnost před primárkami zasílat kandidátům dotazy prostřednictvím Youtube, darovat peníze prostřednictvím mikroplatebních systému pouhým kliknutí myši nebo podpořit svého favorita ve fanklubech na sociálních sítích. A zdá se, že Obama zvítězil také mimo jiné proto, že Internetu přikládal ve své kampani větší váhu než jeho konkurent John McCain. Jak jsou na tom s využíváním webu čeští politici?
Marko Zekič: Obama zvládl Internet, naši politici zatím ne

Logo NetClub
Hostem 10. NetClubu bude Ladislav Trpák, zakladatel internetové agentury Advertures, která se dlouhodobě věnuje internetovému marketingu. Stál také u zrodu úspěšného personálního portálu Jobpilot.cz. Stále máte možnost se registrovat.

Poslední říjnovou středu se na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze konal diskusní seminář zaměřený na přístupnost českých zpravodajských serverů nevidomým či slabozrakým. Osm částečně či zcela nevidomých účastníků se podělilo o své zkušenosti s hledáním aktuálních novinek na Internetu. Diskutující se shodli na tom, že zpravodajské weby nepatří mezi jejich nejnavštěvovanější stránky zejména kvůli jejich špatné přístupnosti. Kde se pro zrakově postižené skrývají na zpravodajských webech překážky?
Adam Fendrych: Nevidomí uživatelé a zpravodajské weby

Námluvy mezi akcionáři sociální sítě Facebook a mikroblogovací služby Twitter skončily neúspěšně. Vlastníci Twitteru nepřijali nabídku na převzetí, která dosáhla 500 miliónu dolarů. Hodlají raději vsadit na vlastní obchodní model. Jistou náplastí za neuskutečněný obchod může být pro majitele Facebooku vysouzení 893 miliónů dolarů na spammerovi, který uživatelům zasílal nevyžádanou reklamou se sexuálně explicitní tématikou.
Jiří Macich: Facebook vysoudil na spamerovi 873 miliónů dolarů
Karel Wolf: Facebook se pokusil koupit Twitter, ale nedohodli se

YouTube pokračuje ve snahách o technické zkvalitnění přehrávání krátkých videí sdílených jeho uživateli. V reakci na zvyšující se velikost displejů notebooků a LCD obrazovek a boom těch širokoúhlých modelů, nyní byl layout YouTube rozšířen na 960 pixelů, aby se do stránky vešel nový přehrávač, který nativně podporuje zobrazení videa s poměrem stran 16:9. YouTube i nadále podporuje video v 4:3.
Jiří Macich: YouTube přechází na 16:9 a testuje video v rozlišení 1280×720 pixelů

Vlastníte českou doménu s koncovkou .cz a zajímá vás, na jaké účely sdružení CZ.NIC, neboli správce národní domény, využívá prostředky vybrané za jejich registraci? Podle výkonného ředitele Ondřeje Filipa, je vizí CZ.NICu zajistit dynamický rozvoj Internetu v České republice prostřednictvím podpory projektů, které přinášejí prospěch internetové komunitě. V současné době využívá správce vybrané peníze mimo jiné na financování projektů ENUM a DNSSEC. Jak by ale měl být do budoucna využíván zisk, který sdružení generuje nepřetržitě poslední čtyři roky?
Ondřej Filip: CZ.NIC chce přinášet služby pro lokální internetovou komunitu
Zbyněk Pospíchal: Co všechno si chcete platit v ceně české domény

Tip: porovnejte si aktuální ceny domén všech akreditovaných českých registrátorů v přehledné databázi domén na Lupě.

Ve středu se v pražských Holešovicích konal další klubový večer sdružení SPIR tentokráte na téma video na Internetu. Z diskuse vyplynulo, že poskytovatelé infrastruktury na on-line videu vydělávají již nyní. Co se týče provozovatelů jednotlivých služeb, tam je situace trochu komplikovanější. Úspěch neboli množství uživatelů, kteří službu navštíví, je přímo úměrný množství unikátního obsahu, který provozovatel nebo další uživatelé na videoserveru nabízí. Výroba obsahu exkluzivně pro internetové projekty je zatím příliš nákladná. Jaký model reklamy pro videoobsah bude pro uživatele nejvíce akceptovatelný?
Karel Wolf: Video na Internetu, stane se z nákladné hračky zlatý důl?

Říká se, že jeden obrázek vydá za tisíc slov. V případě IPv6 ten obrázek pocházel z prezentace Henka Steenmana z nizozemského AMS-IXu na posledním setkání RIPE. Už dříve ukazoval grafy IPv6 provozu protékajícího AMS-IXem a vždy obsahovaly nevýrazné ševelení v objemu nula-nula-nic. Tentokrát ale nabídl výrazně jiný pohled.
Pavel Satrapa: IPv6 provoz konečně roste
Jiří Macich: CZ.NIC uvolnilo ke stažení druhé vydání knihy o IPv6

BRAND24

Statistiky monitorovací služby Navrcholu.cz za říjen ukazují, že podíl vyhledávače Google na českém Internetu roste na úkor tradičního lídra, kterým i nadále zůstává Seznam.cz. Google začal zvyšovat svůj podíl zejména po získání domény Google.cz, která byla dříve v rukou spekulanta. Na současném vývoji prodělávají ale také minoritní vyhledávače, jejichž podíl od roku 2006 razantně poklesl. Souvisí nárůst počtu uživatelů Googlu s českou lokalizací Youtube a dalších služeb z rodiny Google? Při současném vývoji by Google mohl Seznam relativně brzy dohnat. Dosavadní postavení v oblasti komunitních služeb by Seznam mohl do budoucna ztratit ve prospěch Facebooku, který jen v průběhu letošního roku zaznamenal padesátinásobný nárůst českých uživatelů.
Patrick Zandl: Vyhledávače: Seznam stagnuje, Google posiluje
Patrick Zandl: Podíl Seznamu mezi vyhledávači klesl, Google posiluje

Třetí ročník ankety Křišťálová Lupa – cena českého Internetu zná své vítěze. Slavnostní vyhlášení výsledků proběhlo tentokrát v pražském klubu Pacha. O výsledcích v jednotlivých kategoriích rozhodovali tradičně samotní čtenáři a uživatelé českého Internetu. Do nominační fáze se zapojilo téměř 19 tisíc lidí a samotného hlasování se zúčastnilo více jak 64 tisíc čtenářů, což představuje více než trojnásobný nárůst oproti loňskému ročníku. Nejoblíbenějším českým vyhledávačem byl letos Google, zpravodajství kraluje portál iDnes, v kategorii magazín zvítězilo Živě.cz a za zábavou chodí Češi nejraději na Stream.cz. Coby inovace letošní Křišťálové Lupy byla udělena také jedna zvláštní cena mimo běžné kategorie. Tu si za svůj odvážný počin odnesl Václav Stoupa za uspořádání veletrhu WebExpo 2008. Anticenu, o které rozhodovala odborná porota, získal internetový projekt televize Nova.
Karel Wolf: Křišťálové Lupy za rok 2008 předány
Křišťálová Lupa 2008: Kompletní výsledky hlasování
Křišťálová Lupa 2008: Fotogalerie ze slavnostního ve­čera

Kdy myslíte, že bude Seznam předehnán Googlem ve vyhledávání?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).