Hlavní navigace

Týdenní revize: Tiscali prodalo svůj portál

26. 7. 2008
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Výdaje na internetovou reklamu v následujících letech porostou. Mají videomikroblogy šanci na úspěch? Otestovali jsme online foto editory. České firmy si zřizují pobočky ve virtuálním světě Second Life. Vyplatí se jim to? Tiscali se dohodlo se skupinou Dignity na prodeji stejnojmenného portálu. Ačkoli operátor v minulosti předal své zákazníky jiným providerům, zatím prý z Česka neodchází.

Rozsáhlá analýza českých webových serverů, kterou provedl nedávno sesterský server Root.cz, odhalila, že naprostá většina serverů využívá služeb otevřeného webového serveru Apache HTTP Server. Mezi operačními systémy kraluje Linux, který nechává daleko za sebou operační systémy z dílny Microsoftu. Analýza přinesla zajímavé zjištění týkající se právě produktů z rodiny Windows. Méně než padesát procent uživatelů, kteří mají nainstalovanou některou verzi operačního systému Windows, totiž používá HTTP server od Microsoftu. Kolegové ze severu Root se také zaměřili na to, zda-li v Česku běžící HTTP servery předávají uživatelům validní výsledky. Přítomnost prvku DOCTYPE byla zaregistrována u téměř třech čtvrtin dotazovaných webů, naopak nečekané problémy se objevily s odesíláním informací o typu souboru u XHTML webových stránek.
Karel Wolf: Českému Internetu suverénně vládne Apache 

V březnu prošla českými e-mailovými schránkami vlna pokusů o phishingové útoky na klienty České spořitelny (ČS). Jednalo se o několik verzí zpráv, jejichž úkolem bylo z důvěřivých klientů získat přihlašovací údaje ke službě Servis 24. Ačkoli ČS klienty na podobná bezpečnostní rizika upozorňovala, někteří se přesto nechali nachytat. Banka v souvislosti s množícími se útoky nejdříve prodloužila prodlevu mezi žádostí o změnu telefonního čísla, na které jsou zasílány autorizační SMS zprávy. Ani toto opatření zřejmě nepřineslo své ovoce a proto ČS před časem úplně zrušila možnost změny autorizačního telefonního čísla po Internetu. Útočníci se k přihlašovacím údajům klientů mohou dostat nejen za pomoci phishingu, ale i díky keyloggerům. Ty zařídí, že jakmile klient zadá údaje do formuláře Servisu 24, uloží se stisknuté klávesy do speciálního souboru, případně není problém rovnou se pokusit přenést je po síti k útočníkovi. Vyšší stupeň zabezpečení v případě Servisu 24 nabízejí možnosti přihlášení prostřednictvím certifikátu uloženého na čipové kartě a autentizacím kalkulátorem. Ty ale banka nabízí pouze jako nadstandard.
Ondřej Bitto: Čím a proti čemu se brání Česká spořitelna?

Chcete vědět vše o phishingu? Přečtěte si poutavé články o tom, jak se dnes phishing provádí, jakou roli v něm hrají zneužité počítače obyčejných uživatelů Internetu i jak je možné se podvodným e-mailům bránit.

Google minulý týden získal do svého portfolia ruského prodejce kontextové reklamy, server begun.ru. Původní majitel společnost Rambler Media vydělala na transakcí 140 milionů dolarů.
Nishkamův blog na Lupě: http://nishka­m.blog.lupa.cz/go­ogle-koupil-begunru-za-140-mil-dolaru/

Výdaje firem na internetovou reklamu v posledních letech neustále rostou. Minulý rok se objem prostředků vložených do reklamy na Internetu v České republice pohyboval mezi 1 – 3 miliardami. Toto velké rozpětí je dáno odlišnou metodikou výpočtu, který zvolily jednotlivé společnosti či organizace. Například společnost Pricewaterhou­seCoopers spočítala, že výdaje na internetovou reklamu na českém Internetu v roce 2007 dosáhly 1,26 miliardy korun, přitom odhady Sekce vydavatelů internetových titulů (SVIT) zmiňují mnohem vyšší částku, 3,44 miliardy korun. Všichni se však shodnou na tom, že internetová reklama se stala standardním komunikačním prostředkem a že objemy financí, které budou zadavatelé reklamy ochotni investovat do různých reklamních formátů na Internetu, v budoucnu porostou. Podle agentury OMD by se v podílu jednotlivých médií měl Internet letos dostat před venkovní reklamu.
Jan Handl: Výdaje na internetovou reklamu porostou u nás i ve světě

Virtuální svět online hry Second Life přitahuje nejen internetové uživatele, ale také české firmy. Na ostrově s názvem Bohemia, který byl vybudován pro Čechy a Slováky, můžete najít například budovu telekomunikačního operátora Telefónica O2, ale také pobočku Regionální knihovny Karviná, policejní služebnu, bankovní dům nebo pivnici. Vyplatí se ale firmám investovat do projektu, který podle statistik za březen eviduje 1647 aktivních uživatelů z České republiky? Většina firem si účast ve hře pochvaluje, nejčastěji hovoří o zviditelnění v médiích. Pro mnoho z nich nepředstavovaly náklady na vybudování zastoupení nikterak závratné sumy. Podle některých odborníků se ale podobné investice příliš nevyplatí. Dobrým příkladem může být kancelář časopisu Level. Původně s ní měl vydavatel velké plány, ale poté, co zjistil, že to na českém ostrově příliš „nežije“, omezil se pouze na čistě formální přítomnost.
Radim Hasalík: České firmy objevují virtuální svět Second Life

Zdá se, že internetová společnost Yahoo přeci jenom tlaku aktivistického investora Carla Icahna trochu ustupuje. Yahoo oznámilo, že pustí Icahna spolu s jeho dvěma společníky do správní rady firmy, přitom ještě nedávno by něco takového bylo pravděpodobně nemyslitelné.
Karel Wolf: Dočkáme se Icahna ve správní radě Yahoo?
Blog Michala Černého na Lupě: Yahoo! mění vedení, Google i Microsoft hlásí rekordní zisky

Prodeje notebooků rostou neskutečným tempem. Podle zprávy společnosti Gartner činil v letošním druhém čtvrtletí meziroční nárůst prodejů přenosných počítačů v oblasti Evropy, Blízkého východu a Afriky (EMEA) dokonce 40 procent. Větší zájem o notebooky do značné míry souvisí s poklesem jejich cen, které jsou například v Česku ještě umocněné silnou korunou. Zvýšená obliba notebooků s sebou ale přináší i negativní jevy – roste počet jejich krádeží. Můžete odcizení přenosného počítače zabránit? Odpověď je nasnadě. Dávejte na svůj přístroj pozor. Pokud vám ale přesto nějaký lapka notebook ukradne, nemusí být díky stopovacím službám ještě vše ztraceno.
Pavel Houser: Proč se kradou notebooky

O on-line grafických editorech jsme na Lupě psali již loni. Od té doby ale toto odvětví urazilo obrovský kus cesty a objevily se aplikace obsahující nové funkcionality. Online aplikace jsou stále používanější a nabízejí nejen lepší funkce ale i kvalitnější přístup, který je vlastní pro webovou službu. Otestovali jsme pro vás tři editory mezi nimiž nechybí ani dlouho očekávaný Photoshop Express od společnosti Adobe. Jak si vedl ve srovnání s konkurencí?
Michal Černý: Online foto editory občas umí víc než Photoshop

Ve středu se v prostorách Autoklubu ČR konala konference-internet.cz, zaměřená na efektivní internetovou propagaci. Na přetřes na ní přišly staré i nové trendy v online reklamě, vyskytly se zde nějaké ty nezbytné technologické vize a objevily se i pokusy vyhodnotit dopad některých nejmladších technologií na trh. Jak situace vypadá?
Karel Wolf: Kamarádí se Internet s reklamou a pokud ano, jak moc? 

Česká pobočka telekomunikační společnosti Tiscali dala o sobě tento týden po dlouhé době vědět. Kolem odchodu Tiscali z České republiky se objevilo v minulosti mnoho spekulací, jisté ovšem je, že Tiscali se zbavuje nejen zákazníků, ale i některých služeb. Poté, co loni prodalo své firemní zákazníky zákazníky společnosti ČD-Telematika a letos zjara „přepustila“ zákazníky z řad domácností konkurenčnímu Volnému, prodalo nyní i portál Tiscali.cz. Novým majitelem se stal Jan Václav Čep, prostřednictvím mediální skupiny Dignity. Ta už dříve ovládla server Peníze.cz. Portál Tiscali navštívilo v květnu 600 tisíc unikátních návštěvníků, což je o 140 tisíc méně než před dvěma lety. Tiscali se zkrátka už nějaký ten pátek vůbec nerozvíjí, stagnuje a jeho návštěvnost hodně klesá. Podaří se novému majiteli tento trend zvrátit?
Jan Ambrož: Tiscali.cz prodáno, koupila ho nová mediální skupina Jana Václava Čepa (doplněno)

BRAND24

Nedávno jsme na Lupě psali o popularitě tzv. mikroblogů. Krátké příspěvky do 140 resp. 160 znaků, jejichž účelem je dát o uživateli vědět, co právě dělá, jakou má náladu atd., si získaly řady příznivců. Na Internetu se nedávno objevil další podobný fenomén, který ale kombinuje formu blogu, délku a frekvenci příspěvků z mikroblogů a obsah z uživatelského videa. Jaké jsou výhody a nevýhody videomikroblogů a mají vůbec šanci uspět?
Karel Wolf: Patří další éra blogování videomikroblogům?

Ve druhém dílu seriálu o výměnných sítích si představíme služby Bittorrent a eDonkey. Bittorrent byl přímo vytvořen k distribuci objemných dat, bez toho aby distributor musel k šíření vynaložit velké finance. Síť bittorrent se od ostatních liší především v tom, že neobsahuje žádný způsob vyhledávání. Tím je celkově zjednodušena a šetří svou přenosovou kapacitou. Pro účel hledání souborů existují speciální weby, které obsahují množství malých binárních souborů, zvaných (bit)torrenty. Naopak servery na síti eDonkey podporují nejen vyhledávání podle názvu, ale i vyhledávání dle velikosti souboru, bitrate a podobně.
Jáchym Krasek: Peer to peer sítě od A do Z: Bittorrent a eDonkey

Účastníte se Second Life?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).