Hlavní navigace

V Brně sice nemají SMS jízdenky, zato mají SMS TICKET - posílání vstupenek do mobilu

29. 11. 2012
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

V říjnu obsadili první místo v soutěži Web TOP 2012 v kategorii Maloobchod. V září vyhráli soutěž Internet Effectiveness Awards 2012 v kategorii kultura a zábava. Nezúčastnili se nikdy žádné akce na podporu startupů, obešli se bez investora. Díky jednoduché myšlence stále více konkurují největším prodejcům vstupenek.

Pokud jste o nich ještě neslyšeli, není divu. Svůj boom zažívá služba SMS TICKET teprve nyní. Vyvíjela se a rostla více než dva roky v srdci jižní Moravy. Jedním z prvních tahounů, kteří tuto platformu s velkým úspěchem spustili a využívají, je brněnská Fléda. Ta spolu s dalšími kluby byla – a stále je – jednou z inspirací pro další vývoj služby, která je od počátku postavena a rozvíjena podle skutečných potřeb pořadatelů akcí i návštěvníků.

Proměnit myšlenky v činy

Iniciátorem myšlenky SMS TICKETu byl Oldřich Brzobohatý, který se pohybuje na produkční a pořadatelské scéně klubů i akcí přes deset let. K pořadatelské činnosti patří i povinnosti neustále obíhat a obvolávat předprodejní místa a zjišťovat, kde se co a jak prodává, pak zajistit přesun, případně dotisk vstupenek atp. To je logisticky, časově i finančně nákladná záležitost. 

Oldřich často přemýšlel nad tím, zda neexistuje nějaké řešení, které by ve výsledku přineslo, že by takto strávený čas mohl strávit užitečněji. A s tím přišel nápad, proč by si jednoduše lidé nemohli koupit SMS vstupenku prostřednictvím mobilu nebo online. Znamenalo by to značnou úsporu toho, co je dnes klíčové – času i peněz. Stačilo najít toho správného člověka, který mu pomůže jeho myšlenku zrealizovat. 

Nevzdávat se a být trpělivý

Karel Sasín je člověk pohlcený technologiemi, SMS a mobilní řešení jsou jeho doménou. Nápad na vstupenky v mobilu se mu zalíbil, ale měl jeden háček – vysoké provize operátorů z prodejních SMS (Premium SMS). Čím vyšší cena by byla za vstupenku, tím vyšší byla samozřejmě provize a služba se tak stala navzdory dobrému úmyslu nerealizovatelnou. Nebyla by totiž konkurenceschopná. V tomto okamžiku zahrálo důležitou roli rozhodnutí to nevzdat, což po určité době vedlo k novému řešení – zavést tzv. „rezervační SMS“.

Zákazníci pomocí mobilu zaplatí zálohovou částku a zbytek doplatí na místě. Tato zálohová částka znamená nižší provizi pro operátory a díky tomu je služba schopna konkurovat. Možnost koupě SMS vstupenky zavedli nejdříve v jednom z nejznámějších klubů v Brně – na Flédě. Výsledky na sebe sice daly poměrně dlouho čekat, ale postupně se začaly dostavovat a v současnosti je SMS TICKET v Brně ve vybraných klubech plně integrovaný a velmi oblíbený. Svou působnost neustále rozšiřuje. Vstupenku je navíc možné koupit nejen prostřednictvím mobilního telefonu, ale i přes web (platí se převodem nebo platební kartou). Lístek pak přijde formou SMS do mobilu i na e-mail. A není již potřeba cokoliv na místě doplácet.

Odlišit se

Trpělivost je jednou z klíčových domén celého týmu, bez níž by se úspěch patrně nikdy nemohl dostavit. To však nestačí, aby se stala služba udržitelnou, musí nabízet něco navíc. SMS TICKET staví na dalších dvou hlavních odlišnostech:

1. Jednoduchost

Celá služba si navzdory rostoucím možnostem využití drží konzistenci a maximální jednoduchost. Nákupní proces pro návštěvníky je snadný, rychlý a přehledný. 

Nejsou zde žádné zvýšené nároky na výpočetní techniku. Zákazník potřebuje jen internet a funkční mobilní telefon. Administrační rozhraní pro pořadatele je tak jednoduché na používání, že si jej nasazují a spravují sami. Přitom mají non-stop podporu.

2. Cenová politika

Všechny ceny jsou konečné a nehrozí nárůst o další částky za nějaké manipulační poplatky. Jejich provize patří mezi nejnižší na trhu.

Partnerství a hledání možností spolupráce

V červenci letošního roku uzavřeli provozovatelé SMS Ticket partnerství s Michalem Novákem, hlavním představitelem největšího hudebního portálu Bandzone.cz. Michal se tak stal nedílnou součástí týmu. 

Celý tým aktuálně hledá a zajišťuje možnosti spolupráce s dalšími službami a projekty, které jsou ve vztahu s kulturními akcemi i cílovou skupinou. To ve výsledku bude přinášet další zajímavé výhody všem, kdo službu využívají.

Rozhovor

O rozvoji projektu jsme mluvili s jedním z jeho tvůrců Karlem Sasínem:

Vyhráli jste Internet Effectiveness Award 2012 v oblasti kultura a zábava. Čím si myslíte, že jste nejvíce oslovili? 

Ve zmíněné soutěži rozhoduje porota, která posuzuje efektivitu projektů. Takže jde nejspíš o to udělat za málo peněz hodně muziky. Prostě udělat něco funkčního s minimálními náklady a ideálně, aby to vydělávalo. U nás to s tou muzikou celkem koresponduje, protože prodáváme zejména vstupenky na koncerty v klubech. No a zaujali jsme nejspíš tím, že těch vstupenek prostě prodáváme hodně.

Co vás svedlo k realizaci takové myšlenky jako je SMS TICKET? 

Myšlenka SMS TICKETU je relativně stará. Přemýšleli jsme dlouho hlavně nad tím, zda máme takovou firmu vůbec dělat, protože vstupenky lze prodávat s marží maximálně 5 % a z takto vydělaných peněz je třeba zaplatit dost drahou technologii a spoustu souvisejících nákladů. Výhodou bylo každopádně to, že technologii platebních SMS máme, protože jsme ji programovali pro několik zákazníků v minulosti. No, a když už něco máš, tak je fajn to smysluplně využít.

Finálním nakopnutím byly kauzy ohledně SMS jízdenek v mnoha českých městech, kdy zakázky tak nějak náhodou vyhrávala stále ta stejná firma a to i přesto, že nenabízela lepší podmínky než my a další konkurenti na trhu. Interně jsme si řekli, že je v tom něco shnilého a že pro dopravní podniky prostě pracovat nechceme. Dnes jednáme s partnery, kde korupce neexistuje, a jsme spokojení. Dává to smysl a hrozně nás to baví.

Pokud jsou zde takové náklady a tak nízké marže, čím se vám to daří vyvažovat?

Vyvažujeme to stlačením nákladů na totální minimum a objemem prodaných vstupenek. Při těchto maržích budeme muset udělat vše pro to, abychom byli mezi top třemi předprodejci vstupenek v ČR. Myslím ale, že je to reálné.

Co vám nejvíce pomohlo a pomáhá při pronikání na trh a v čem naopak vnímáte největší překážky?

Největší současnou překážkou je samozřejmě konkurence v zaběhlých předprodejích. Když prostě děláš něco mnoho let stejně, jsi často konzervativní a své zvyky změníš pouze v případě, že je novinka o hodně lepší. Musíme tedy pořadatele akcí vždy přesvědčovat, že jsme skutečně o hodně lepší. Ne každý nám to hned uvěří…

Nejvíce nám pomáhají reference. Když majitel klubu v Brně zavolá majiteli klubu v Ostravě a řekne, že jsme mu vyprodali koncert, tak je to to nejlepší doporučení, které si můžeme přát.

Přestože je koupě vstupenky v předprodeji hodně jednoduchá stejně jako administrační zázemí pro pořadatele, upřímně by mě zajímalo, zda jste zažili nějaký „neobvyklý případ“, který se u SMS TICKETu stal a jak jste se s ním vypořádali?

Z našeho pohledu se pořád děje něco zajímavého. Neřeknu ti ale žádnou vysloveně veselou historku. Spíš je to teď celé taková hektika.  Běžně se nám stává, že nový pořadatel volá pět minut před akcí, že nemá seznam prodaných vstupenek, protože nemá vhodný mobil a podělala se mu tiskárna… To normálně není problém, ale přejeď půl města za pár minut.

Dost se snažíme vtáhnout do SMS TICKETu mladé lidi i jako tvůrce. Bezva kluci nám třeba točili reklamní videa. Z toho mám fakt velkou radost a tvorba byla rozhodně dost neobvyklá. Nebo teď, když jsme spojeni s Bandzone.cz, tak mladí tvůrci z řad fanoušků skládají perfektní, originální hudbu k těm našim video spotům. Jeden kluk nám třeba natočil video, kdy se lidem, co jdou na koncert se SMS TICKETEM vybil mobil a máme teď dilema, jestli tuto anti-reklamu vlastně použít…

To je otázka, jak to s tím klukem s vybitým telefonem dopadne… jak vůbec takový problém v praxi řešíte, pokud něco takového skutečně nastane?

V praxi k tomu téměř nedochází. Situace se dá přirovnat k tomu, když ztratíš papírovou vstupenku. Na tuto situaci ale máme, oproti papírové vstupence, řešení. Pokud si před úplným vybitím mobilu opíšeš kód SMS TICKETu, pak tě pořadatel na akci pustí. Kód nelze uhádnout, takže s tím v klubu na bráně obvykle nemají problém. Záleží prostě na pořadateli akce.

My jsme řešili jiný problém a to případ, kdy si koupíš vstupenku třeba měsíc předem. Takových akcí prodáváme poměrně dost. Pokud mobil aktivně používáš a přichází ti hodně SMS, pak náš SMS TICKET prostě odroluje někam do historie a obtížně se hledá. Vyřešili jsme to tak, že každému pošleme TICKET do mobilu ještě jednou v den konání akce dopoledne. Funguje to zároveň i jako připomínka a lidé si to pochvalují.

Doslechla jsem se, že také plánujete vývoj aplikace pro nákup vstupenek přes chytrý telefon nebo tablet. Je to pravda, a pokud ano, kdy se na tuto aplikaci můžeme těšit? 

Do teď jsme preferovali zejména vývoj Android aplikace pro pořadatele, aby mohli návštěvníky odbavit při vstupu co nejrychleji. S vývojem této aplikace jsme u konce, takže promýšlíme co dál. Část týmu si myslí, že tvorba mobilní aplikace pro návštěvníky je nezbytně nutná, já si to nemyslím.

Preferuju spíše kvalitní mobilní web v HTML5. Samozřejmě něco podstatně jiného, než máme v mobilní verzi teď. To je naprostá hrůza. Domnívám se, že mobilní web je pro naše potřeby univerzálnější a lepší řešení než aplikace, kterou je nutné stále aktualizovat a udržovat pro několik různých mobilních platforem. Myslím si, že mobilní web je lepší i pro návštěvníky akcí. Možná uděláme nějakou anketu.

Mluvíš o Android aplikaci pro pořadatele, co takový pořadatel, který má např. iPhone, Nokii Lumia, či jiné zařízení s odlišným operačním systémem?

Odbavovací aplikaci pro iPhone zatím neplánujeme. Jsem si jist, že v budoucnu bude, ale nyní to není priorita. Máme k dispozici 10 mobilů s Androidem a v případě potřeby je pořadatelům půjčujeme. Někteří mají vlastně naše mobily tak nějak “nafurt”.

Vraťme se ještě k mladým lidem, které jste zapojili jako tvůrce. Jak se vám to konkrétně povedlo, je do toho zatáhnout?

Mladé tvůrce se nám podařilo do projektu zatáhnout celkem snadno. Prostě jsme je o to požádali a oni souhlasili. Myslím, že když sledují, jak se SMS TICKET rozšiřuje, vidí v tom možnost vynikající reference. Hrozně mě fascinuje třeba, jak skvělá a trefná hudba vznikla k našemu druhému reklamnímu videu. Kolem Bandzone se vůbec pohybuje hrozně moc talentovaných lidí.

Kromě toho, že tedy spolupracujete s kluby, máte v hledáčku i ostatní kulturní odvětví jako jsou divadla, galerie, kina, festivaly či nějaké jiné soukromé akce?

Tipy C

V tuto chvíli, po spojení s Bandzone, se specializujeme zejména na akce v klubech a na festivaly. V hledáčku máme i kina a divadla, ale to je vymyšleno úplně jiným způsobem, který zatím nechci prozrazovat. Kina a divadla mají totiž zcela jiné potřeby než kluby.

Rozcestník pro další informace::

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Její osobně profesní vizitku naleznete na linkedinu. Její neosobní twitter účet: @friendlyAnna.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).