Ilustrace: Nenad Vitas
Deník The New York Times přinesl zajímavý článek pojednávající kromě jiného o tom, jak dnes školáci zpracovávají domácí úkoly. Devítiletý TYLER KENNEDY dostal za úkol zjistit něco o podivném zvířátku jménem ptakopysk. Kupodivu nezačal hledat informace ve vyhledávači, ale rovnou se vrhnul na YouTube. Devítiletý hošík se totiž na Google uchýlí až poté, co mu nestačí obsah z YouTube.
U Tylera vítězí názornost, nestačí mu text a obrázky, chce se vzdělávat z videa. Pokud není Tyler výjimkou potvrzující pravidlo, tak děti konečně začaly YouTube využívat pořádně. Tím myslím ne ke zveřejňování a vyhledávání videí, zachycujících učitele, který během náročného výkladu usnul a začal slintat. Tím, jak roste množství obsahu na videoserverech, se zvyšuje rozmanitost témat a dnes je možné najít neuvěřitelné množství informací. Třeba i něco o jídelníčku ptakopyska, a to s názornou ukázkou konzumace.
V listopadu loňského roku prý Američané na YouTube uskutečnili skoro 2,8 miliardy hledání. Porovnání s Yahoo, které zaznamenalo ve stejném období o 200 milionů hledání méně, je velmi zajímavé. Yahoo tedy není dvojkou mezi vyhledávači (jedničkou je samozřejmě Google), vystřídal ho videoserver YouTube.
Skoro to začíná vypadat, že se vyhledávače před útokem videoobsahu mohou opravdu bát. To, že začínají hledat i mezi videoobsahem, je logický krok a pokud se videa nezačnou ve výsledcích vyhledávání zobrazovat hodně nahoře, mohou to zabalit. Kdo by si před pár lety pomyslel, že Yahoo bude v počtu hledání pokulhávat za jakýmsi videoserverem? Teď je otázkou, jaká situace bude za pět let. Bude YouTube válcovat standardní vyhledávače ještě více? Bude stoupat obliba videa tak moc, že nakonec většinu lidí přestanou zajímat texty, případně obrázky?