Hlavní navigace

Žertovně o Google a placení za obsah

14. 9. 2009
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Čas od času se dlouhodobě podezíraný zloděj a příživník začne kát. Čas od času se po onom pokání přijde na to, že ve skutečnosti vymýšlel ještě velkolepější plán. Jak mezi tím rozlišit? Nikdo neví.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Není to tak dávno, co se megamiliardář Rupert Murdoch nechal slyšet, že jeho online novinové impérium přejde ze současné podoby bezplatného „sponzorovaného“ obsahu na systém placených novin, který bude ony platby vyžadovat po čtenářích. Ve světě online žurnalistiky toto prohlášení zvedlo zaslouženou vlnu (neplodných) debat a ze strany čtenářů evidentní nevole. Je ale patrné, že červíček v hlavě zuřivě vrtá.

Jak jinak si totiž vysvětlit prohlášení Google o tom, že se chystá vyvinout mikroplatební platformu vhodnou k placení novin, konkrétně jejich online obsahů? Na světě existuje fůra mikroplatebních platforem počínaje malým českým PaySec a konče giganticky globálním PayPalem. Každá z nich je využitelná (a většina je využívána) pro platby online obsahů. Těžko bychom ale hledali (snad s výjimkou již dávno zapomenutého tuzemského systému Ilikeq) mikroplatební nástroj, který byl pro platby za online obsah optimalizován. A nyní bác, k jeho vytvoření se chystá Google.

BRAND24

Pokud se vám z předchozího textu zdá, že verbálně vtipkuji o jinak zcela vážné věci, nenechte se zmýlit. Prohlášení Google jdoucí na ruku Murdochovi (a po pravdě řečeno mnoha dalším) je svým způsobem paradox. Google je vydavatelskou lobby dlouhodobě obviňován z toho, že vydělává na úkor cizího obsahu. Čili, je placen za to, že ukáže něco, za co neplatí. Plány na obsahový mikroplatební systém v tomto světle vypadají jako

  1. vstřícné a vizionářské gesto čerstvého kajícníka, nebo
  2. ještě více rafinovaný způsob, jak vypáčit peníze z uživatelům, a pak je nedat majitelům obsahu.

Ať už platí první nebo druhé, pokud vyhledávací bumbrlíček myslí své plány skutečně vážně, může se mu podařit poněkud zamíchat světem placeného obsahu. A možná (třeba) i znovu vzkřísit zakyslou revoluci webu jako média na přímý prodej (ve druhém případě bychom spíše řekli „odkrad“) informací. Což je věc, o které by se moc žertovat nemělo.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).