Hlavní navigace

Získáme v prohlížečích tlačítko "Nechci být sledován?"

29. 2. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 12703
Digital Advertising Alliance (DAA), koalice internetových gigantů, přišla minulý týden s návrhem univerzálního „do not track“ (nesledovat) mechanismu, který by se měl objevit v budoucích verzích prohlížečů. Může ale něco takového vůbec fungovat?

Bez iluzí,  Digital Advertising Alliance (DAA) zastupuje na čtyři stovky firem, včetně těch největších jako je Google, Apple, Microsoft či velká média. Navrhované univerzální řešení pro odmítnutí „sledování“ na Internetu spočívá ve vytvoření technického standardu založené na klasických mechanismech, které se pro podobnou věc snažila již dříve prosadit řada firem. Součástí bude hlavně doplnění hlaviček http komunikace, které umožní uživateli vyjádřit nesouhlas se „sledováním“.

DAA toho bohužel řekla hodně málo (viz PDF dokument  DIGITAL ADVERTISING ALLIANCE POSITION ON BROWSER BASED CHOICE MECHANISM). ale i z tohoto mála je jasné, že jde spíše o PR snahu než cokoliv, co by mohlo mít jakýkoliv efekt. A hlavně to nejde nikam dál než již existující řešení. Která ve všech případech selhávají na tom, že (a) ti co je nebudou chtít podporovat a dodržovat, tak to prostě dělat nebudou a (b) vždy vyžadují aktivitu uživatele.

Na Novinky.cz se dočkáte i sledování z domény .NET

Na Novinky.cz se dočkáte i sledování z domény .NET

A pravděpodobně je důležité dodat, že jde nejspíš o „obranné“ aktivity reagující jednak na současnou vlnu mediální kritiku v toto oblasti, pozornost amerického FTC (Federal Trade Comimission) a také oznámení Obamy o plánech na vytvoření právního rámce na ochranu spotřebitele. Pří­liš mnoho náhod, aby na nich nebyl viditelný jasný záměr.

Než se DAA podaří dohodnout na konkrétním technickém řešení, budou tu stále specifické přístupy jednotlivých společností. 

Microsoft do IE9 zabudoval své vlastní, které klasicky předpokládá, že uživatel bude konkrétně a jednotlivě nastavovat „práva“ pro každý web, který používá. 

Google nabízí své řešení v podobě přídavku pro Chrome (Keep My Opt-Outs) už někdy od ledna loňského roku a je závislé na tom, zda třetí strany budou nastavení uživatele respektovat.

  Mozilla má samozřejmě také vlastní řešení (viz More Choice and Control Over Online Tracking), které ale opět má zásadní problém – musí ho respektovat provozovatelé webů a inzertních systémů. 

Řešení má dokonce i Apple v podobě „novější“ verze Safari v OS X Mountain Lion.

Právě technické řešení Mozilly je, mimochodem, řešením, které podporuje například EFF (Electronic Frontier Foundation). Označuje ho za „technicky elegantní“, ale jak už bylo napsáno, aby něco takového fungovalo, je nutné, aby vše bylo implementováno na straně provozovatelů webů a inzertních systémů. Do publikačních a inzertních systémů je nutné doplnit detekci odpovídající hlavičky a následně se tím řídit – tedy uživatele nepřející si sledování skutečně nesledovat. A trpí i opačným problémem, zakazuje sledování jako celek, neumožňuje nastavit „výjimky“, tedy říci, kde sledování nevadí.

Řešení Mozilly definuje dvě nové hlavičky – „X-Behavioral-A-Opt-Out“ a „X-Do-Not-Track“ a je skutečně jednoduché na implementaci, tedy alespoň co se prohlížečů týče.

Vyřešit právě tento problém tak nakonec čeká i řešení DAA. Hlavním problémem zde ale zdaleka není to, jestli někoho sledují seriozní a legitimní weby, problémem je masivní sledování třetími stranami – prostřednictvím inzertních systémů, Like/Líbí prvků Facebooku a řady dalších prvků na webových stránkách. V praxi to znamená že sice možná odmítnete sledování pro konkrétní web, ale stále budete sledováni řadou dalších společností, které na onom konkrétním webu poskytují další služby – inzerci, diskuzní fóra, hlasovací mechanismy. Řada z nich se navíc bude nacházet v jurisdikci zcela jiné než v USA. A jakékoliv „nařízení“ prosazovaná v USA je nebudou příliš zajímat.

Snahy o zamezení sledování uživatelů se navíc již v minulosti setkávaly tradičně s neúspěchem. Společnosti přistižené při zneužívání sledování uživatelů pro (zejména) cílení inzerce se pouze omluví, přestanou používat „behaviorální“ cílení, ale samotné sledování neukončí. Sběr dat o uživatelích je příliš důležitý, aby jej ukončili. Je to asi totéž, jako když se ukázalo, že Facebook sleduje na webu i ne-uživatele Facebooku – pomocí Like/Líbí. A všem těmto lidem (kteří nemají na Facebooku profil) vytváří skryté profily. Hlad po informacích v případě Facebooku byl natolik velký, že sledovali i odhlášené uživatele.

Kdy se dočkáme prvních výsledků aktivity DAA?

Nejspíše ne dříve, než na konci tohoto roku. Právě na konci roku například Google chce zahrnout původní Keep My Opt-Outs přímo do Chrome a hlavně se postarat o to, aby všechny jeho vlastní systémy tuto funkčnost podporovaly.

Ve skutečnosti se s blížícím se koncem roku můžeme těšit pouze na rostoucí souboj mezi těmi, kdo chtějí sledovat uživatele, a těmi, kdo se budou snažit „do not track“ zavést. Od Obamy se sice celá aktivita dočkala podpory, ale s blížícím se okamžikem amerických voleb se vše může změnit (a zcela určitě dojde k výrazné proměně). Ve hře jsou peníze, velké peníze. Inzerentů, inzertních firem, lobbistů a pochopitelně těch, kteří financují politiky.

BRAND24

Chcete mít představu o tom, jak vás na webech sledují? Zkuste Ghostery nebo Do Not Track Plus – stačí si je najít ve verzích pro váš prohlížeč.

Podaří-li se „do not track“ prosadit, vznikne odpovídající americká legislativa a americké FTC bude mít pravomoci vyžadovat dodržování. Problém je samozřejmě ve slovech „americká“ a „americké“. Americké FTC asi nebude schopné prosadit dodržování v rámci celého světa. A na vznikající regulaci se, samozřejmě, nabalí řada dalších regulací. Asi tak, jako tomu může být vzorem nesmyslný evropský „sušenkový zákon“.

Těm, kdo nakonec opravdu nebudou chtít být sledováni, nakonec nezbude než řešit vše vlastními prostředky. Kompletním zákazem cookies, zrušením Flashe (s jeho separátními Cookies je to nutnost) a používáním „anonymního“ režimu prohlížeče. A důsledným a detailním řešením toho, kde cookies potřebují a kde ne. 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).